دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
14 بهمن 1393 - 11:58
در شورای شهر تصویب شد؛

ساختمان‌‌های بدون پارکینگ، پایان کار نمی‌گیرند

عضو شورای شهر تهران گفت: طبق طرح تفصیلی هر ساخت و سازی منوط به تامین پارکینگ است اما برخی موارد پارکینگ‌ها قابلیت اجرا ندارند که در قالب 6 استثنا در قانون مشخص شده است.
کد خبر : 1576

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، محمد سالاری در یکصد و نهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران در خصوص یک فوریت لایحه عوارض عدم امکان تامین پارکینگ در مناطق 22 گانه تهران با بیان این که موضوع اخذ عوارض از پارکینگ ها موارد 6 گانه فنی را شامل می شود، تاکید کرد: برخی از این موارد 6 گانه شامل املاک و اراضی که درختان کهنسال دارند، املاک تاریخی، معابر دارای گارد ریل و بی آر تی، معابر پلکانی و ساختمان های دارای شکل هندسی خاص هستند. این املاک در صورتی که دارای حقوق مکتسبه باشند، شهرداری باید برای تامین پارکینگ آنها عوارض دریافت کند.


سالاری با اشاره به اینکه در گذشته به برخی مناطق که امکان تامین پارکینگ نداشتند پس از ابلاغ طرح تفصیلی اجازه داده شد در شعاع 250 تا 300 متری پارکینگ تامین کنند، اذعان کرد: تامین پارکینگ برای برخی از این ساختمان ها تبعات اجتماعی دارد. 2 هزار و 490 ساختمان به دلیل تامین نشدن پارکینگ، پایان کار نگرفته‌اند. این تعداد ساختمان نیز همراه با موارد 6 گانه ذکر شده مشمول لایحه «عوارض عدم امکان تامین پارکینگ در مناطق 22 گانه تهران» می شوند.


در ادامه این جلسه احمد دنیا مالی دیگر عضو شورای شهر تهران با اشاره به مشکل پیچیده تامین پارکینگ در تهران گفت: با هر قانونی که کمک کند راهکارهای دیگری در قالب تامین خسارت ارائه شود و منجر به تامین پارکینگ نشود مخالفیم.


وی با تاکید بر اینکه با یک فوریت این لایحه مخالفم، اذعان کرد: این موضوع تنها تصویب قانون برای حل مشکل تعدادی متخلف است.


در ادامه حبیب کاشانی در خصوص این لایحه گفت: با نگاهی به مناطق 22 گانه دیده می شود تعهداتی از مردم برای تامین پارکینگ در شعاع 300 متر اطراف گرفته اند که امکان تامین پارکینگ را نداشته اند. در سطح منطقه، 10 درخت کهنسال داریم که نه امکان قطع دارند نه امکان تامین پارکینگ. در همین منطقه مردم همکاری کرده اند و 150 متر عقب نشینی کرده اند تا خیابان تعریض شود. در نتیجه دیگر فضا برای تامین پارکینگ ندارند.


وی تاکید کرد: خواهش می کنم با توجه به اینکه این موضوع مشکل مردم است به یک فوریت آن رای دهید تا مشکل مردم حل شود.


در ادامه احمد حکیمی پور با اشاره به نبود ضمانت اجرا برای این لایحه گفت: زمانی که چنین استثنائی قائل می شویم جای انجام اقدامات خلاف قانون افزایش می یابد. این استثناها چون در اجرا نظارتی ندارند مجوزی برای افزایش تخلف می شود.


در ادامه محمد مهدی تندگویان گفت: 3 هزار پارکینگ تعهدی در مناطق 22 گانه تهران داریم. چگونه می توان این مشکل را حل کرد در حالی که مردم خانه را ساخته اند و تنها بازار کاذب برای برخی از افراد جهت ارائه پارکینگ به افراد فاقد پارکینگ ایجاد شده است زیرا پارکینگ را با قیمت بالایی می فروشند . مردم نیز نمی توانند پایان کار بگیرند و مبادلات در خصوص ملک خود داشته باشند لذا مشکل این افراد لاینحل باقی مانده است.


این عضو شورای شهر تهران تاکید کرد: افتتاح حساب مختص دریافت عوارض پارکینگ و ارائه پایان کار به این ساختمان ها تنها راه حل ممکن بود.


در ادامه اسماعیل دوستی عنوان کرد: ما چیزی را مصوب می کنیم که از نظر روانی مقابل آن چیزی است که مردم می خواهند. مردم از شهرداری تامین پارکینگ می خواهند زیرا همه از نظر اقتصادی پارکینگ را حذف می کنند. این ظلم است که در مناطق 22 گانه پول دریافت کنیم تا مردم پارکینگ تامین نکنند.


در ادامه علی صابری با بیان اینکه هر قاعده ای که ایجاد می شود امکان سوءاستفاده دارد، گفت: نمی توان از ترس سوء استفاده، قانون وضع نکرد. کدامیک از مخالفان این موضع با معضل تامین پارکینگ از سوی مردم در ملاقات های مردمی روبرو نبوده اند. مگر می توان 300 متر به 300 متر پارکینگ تامین کرد و پول تامین کدامیک از این تامین پارکینگ ها به حساب شهرداری وارد شده است؟ لذا بنده موافق این موضوع هستم.


در ادامه مهدی چمران با بیان اینکه موارد 6 گانه ای که نمی توانند پارکینگ تامین کنند، قانون است، گفت: نمی توان این را تغییر داد زیرا قانون است. برخی از ساختمان ها واقعا امکان تامین پارکینگ ندارند و اکنون سال ها است ساختمانشان تمام شده و پایان کار ندارد و امکان تامین پارکینگ در شعاع 300 متری را نیز ندارد.


وی با بیان اینکه بخشنامه پارکینگ تعهدی لغو شده است، اظهار کرد: هر کسی می خواهد ساخت و ساز کند اول باید پارکینگ را تامین کند بعد پروانه بگیرد. این لایحه برای آنهایی است که تعهد داده اند و نتوانسته اند تامین کنند. پیشنهاد شهرداری این است که عوارضی بگیرد و در همان منطقه که عموما ریزدانه است پارکینگ تامین کند.


چمران تاکید کرد: بنده به اعضای شورای شهر تضمین می دهم که این لایحه مخالف طرح جامع و تفصیلی نیست و قانون آن فعلا وجود ندارد و لغو شده است و جز 6 مورد قانونی که امکان تامین قانون را هرگز ندارند قانون دیگری نیست.


در ادامه علیرضا نادری معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران با بیان اینکه این لایحه 3 بخش دارد، گفت: برخی موضوعات 6 گانه از سال های قبل وجود داشته که در طرح جامع نیز ذکر شده است. این قانون برای املاکی است که ذاتا نمی توانند پارکینگ تامین کنند مثل حوالی بازار که تاریخی است و نمی توان به آن دست زد.


معاون شهردار تهران با بیان این که در دو سال قبل به استناد طرح جامع تامین پارکینگ در شعاع 250 متری را داده است، اذعان کرد: بر این اساس حدود 3 هزار تعهد تامین پارکینگ داشته ایم هر چند که پارکینگ تعهدی اکنون باطل شده است اما بحث ما بر سر آن 3 هزار تعهدی است که نمی توانند پارکینگ تامین کنند.


نادری با تاکید بر این که این مشکل بیشتر در مناطق 6 و 7 و 11 وجود دارد، عنوان کرد: بحث سوم نیز به منابع مالی اشاره می کند که اگر قرار است این اتفاق بیفتد به قیمت واقعی به شهرداری پرداخت شود.


در انتها یک فوریت لایحه عوارض عدم امکان تامین پارکینگ در مناطق 22 گانه تهران به رأی گذاشته شده که با مخالفت اکثریت اعضای شورای شهر مواجه شد و به تصویب نرسید.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته