تربیت پرستار بیمارستانی غیرقابل قبول است
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از روابط عمومی سازمان نظام پرستاری، متن نامه به این شرح است:
«جناب آقای دکتر قاضی زاده هاشمی
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
سلام علیکم
با احترام ضمن تبریک ایام مبارک دهه فجر، ولادت با سعادت حضرت زینب کبری(س) و روز پرستار، نظر به برگزاری نشست روسای دانشکده های پرستاری دانشگاههای علوم پزشکی و مدیران گروههای آموزش پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی که در تاریخ ۹۵.۱۱.۱۷ در سالن امام جواد (ع) وزارت بهداشت برگزار خواهد شد (نامه شماره ۳۰۲۵/۵۱۲/د مورخ ۱۴/۱۰/۱۳۹۵) به استحضار میرساند؛ با توجه به محور سه گانه دستور جلسه پیشگفت، گرد هم آوردن همکاران از جمله روسا و مسئولان دانشکدهها و گروههای پرستاری اقدام شایستهای است. اما بیتوجهی و نشنیدن نظرات کارشناسی نهادهای علمی و حرفهای مانند سازمان نظام پرستاری کشور، انجمن علمی پرستاری ایران، انجمن علمی پرستاران قلب ایران، انجمن صنفی پرستاری ایران و خانه پرستار شایسته نبوده و نیست و مغایر تاکیدات جنابعالی بر ضرورت استفاده از ظرفیتهای کارشناسی و خیرخواهی نهادهای علمی و مردم نهاد است.
لذا بدین وسیله نظر آن مقام عالی را به اجماع و اتفاق نظر امضا کنندگان ذیل به عنوان نمایندگان نهادهای در رابطه موضوعات به خصوص بند اول دستور جلسه «بررسی روند اجرایی آیین نامه استفاده از ظرفیت بیمارستان ها در تربیت کارشناس پرستاری» جلب میکند.
۱- مطابق بند ۱ و ۲ ماده ۳ قانون سازمان نظام پرستاری جمهوری اسلامی ایران همکاری در تصمیم و تعیین استانداردهای آموزشی سطوح مختلف پرستاری و تعیین تعداد و نحوه پذیرش دانشجویان پرستاری در دانشگاههای کشور از وظایف اصلی و ذاتی سازمان نظام پرستاری است. قطعا تبادلات علمی و همکاریهای بخشی و بین بخشی حوزه پرستاری و استفاده از نظرات کارشناسی انجمن های علمی و صنفی و سایر تشکلهای پرستاری کشور میتواند باعث ارتقا حرفه پرستاری و تامین سلامت افراد جامعه شود و بیتوجهی به آن میتواند سبب ایجاد حساسیتهایی در بدنه تخصصی و عموم پرستاران شود.
۲- آیین نامه اصلاحی که در ۵ ماده ، ۱۷ بند و دو تبصره توسط کارگروه علوم پرستاری در منطقه هفتم آمایش کشوری که در تاریخ ۱۶ و ۱۷ دیماه ۱۳۹۴ مورد تایید معاونت پرستاری، دبیر هیات بورد پرستاری، رئیس انجمن علمی پرستاری ایران، رئیس سازمان نظام پرستاری به عنوان نماینده پرستاران کشور و سرپرست کارگروه توسعه علوم پرستاری قرار گرفته است مبنای کلی است. نظر به اینکه عنوان این آیین نامه «توسعه همکاری بیمارستانها و مراکز بهداشتی و درمانی با دانشکدههای پرستاری و مامایی در آموزش دانشجویان پرستاری» است و محتوای آن برخاسته از نظرات کارشناسی نهادهای مختلف حرفهای و متضمن حفظ کیفیت آموزش پرستاری و صیانت از سلامت جامعه است، لذا هرگونه تغییر در عنوان و متن آیین نامه اصلاحی در مکاتبات و یا روند اجرایی آن به هیچ وجه قابل قبول نبوده و نقض اهداف فوق الذکر و خسارت آور است.
۳- مجددا تاکید میشود استفاده از ظرفیتهای بیمارستانها و مراکز درمانی کشور جهت کارآموزی و کاروزی دانشجویان پرستاری امری ضروری و مورد توافق است. بر اساس اطلاع به دنبال افزایش ظرفیت پذیرش دانشجویان پرستاری در دانشکدههای پرستاری، مراکز بهداشتی - درمانی و بیمارستانها با حداکثر ظرفیت در خدمت آموزش این دانشجویان است. اما اگر هدف این دستور جلسه، محور قرار دادن بیمارستانها به ویژه بیمارستانهای خصوصی و صرفا با تکیه بر ظرفیتهای بالینی آنها که بخشی استانداردهای آموزش پرستاری است باشد، مغایر با توافق و آیین نامه مصوب شده و ابلاغی از سوی آن وزارت است. قطعا اعطای مجوز به بیمارستانها جهت تربیت کارشناس پرستاری امری غیر قابل قبول و به هیچ وجه مورد توافق نیست و تاکید میشود تربیت کارشناس پرستاری مانند سایر رشتههای علوم پزشکی باید دانشکده محور باشد. از روسای دانشکدهها و مدیران گروههای پرستاری انتظار میرود هوشیاری و حساسیت لازم را برای صیانت از نکات پیشگفت مبذول فرمایند.
۴- در خصوص دو بند دیگر دستور جلسه، نظرات کارشناسی از سوی نهادهای علمی و حرفهای وجود دارد که در مجال مناسب قابل ارائه خواهد بود.
از آنجایی که توجه و استفاده از نهادهای تخصصی و حرفهای و مردم نهاد از سیاستهای اصولی و اعلام شده دولت تدبیر و امید است، انشاالله شاهد تحقق این سیاست در عرصه پرستاری مثل دیگر عرصههای علوم سلامت و پزشکی که متضمن ارتقای کیفیت خدمات و سلامت جامعه است، باشیم«.
انتهای پیام/