دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 بهمن 1395 - 13:07
رئیس سازمان نظام پرستاری مطرح کرد؛

افزایش درآمد نجومی پزشکان با اجرای طرح تحول/ پرستاران در معرض خطر «مرگ بر اثر کار زیاد» هستند

رئیس سازمان نظام پرستاری با بیان اینکه اجرای طرح تحول سلامت موجب افزایش درآمد پزشکان شده است، عنوان کرد: از طرف دیگر اجرای این طرح موجب افزایش تصاعدی فشار کاری پرستاران شده است.
کد خبر : 154676

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، علی‌ محمد آدابی در نشست خبری که به مناسبت روز پرستار در سازمان نظام پرستاری برگزار شد، با توجه به تفاوت درآمد پزشکان و پرستاران در جامعه گفت: متاسفانه در کشور ما اختلاف درآمد بین پرستار و پزشک بسیار زیاد است و این مساله تعادل اقتصادی در جامعه را برهم می‌ریزد. برخی پزشکان سالانه درآمدی بیش از 4 میلیارد و 600 میلیون تومان دارند و این در حالی است که درآمد پایه یک پرستار حدود یک‌ میلیون و 200 هزار تومان است.


وی افزود: در جامعه‌ای که حداقل دستمزد 812 هزار تومان است، این میزان درآمد پزشکان عدالت را که شرط همزیستی مسالمت‌آمیز است، برهم می‌ریزد.


رئیس سازمان نظام پرستاری اجرای طرح تحول سلامت را یکی از علل افزایش درآمد پزشکان دانست و گفت: وزارت بهداشت به بهانه کاهش پرداختی از جیب بیمار، این طرح ملی را اجرا کرد اما این در حالی است که اجرای این طرح موجب افزایش درآمد پزشکان، به خصوص پزشکان در مناطق مرزی شده است.


وی افزود: اگر وزارت بهداشت هرچه سریع‌تر از این معضل جلوگیری نکند، در آینده نزدیک با مشکل عظیم بودجه‌ای مواجه می‌شود که به تبع آن مردم و جامعه پرستاری نیز به شدت متضرر می‌شوند.


رئیس سازمان نظام پرستاری در ادامه با تاکید بر اینکه وزارت بهداشت با بودجه‌ای که به آن اختصاص یافته می‌تواند بهترین خدمات را به مردم ارائه دهد، عنوان کرد: نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد با یک‌ هزار میلیارد تومان می‌توان بیمارستان‌های کشور را برای مدت پنج تا هفت سال بازسازی کرد و با یک‌ هزار میلیارد تومان نیز می‌توان برای بیماران تخفیف‌های ویژه‌ قائل شد. در واقع می‌توان گفت با دو هزار میلیارد تومان می‌توان خدمات مناسب را به بهترین شکل به بیماران ارائه کرد، اما این در حالی است که ما شاهد آن هستیم که وزارت بهداشت با هزینه سالانه بیش از 10هزار میلیارد تومان نتوانسته خدمات مناسبی را ارائه دهد.


وی با بیان اینکه وزیر بهداشت یک کشور نباید پزشک باشد، عنوان کرد: زمانی که وزیر پزشک باشد، تمام بودجه را صرف پزشکان می‌کند، بنابراین ما معتقدیم که شخصی باید بر سکان وزارت بنشیند که مدیریت مناسبی داشته باشد.


رئیس سازمان نظام پرستاری افزود: یکی از راه‌های خروج از بحران‌های تعرفه‌های کلان پزشکی، به کار گرفتن پزشکان هندی و پاکستانی است.


وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی‌ بر اینکه در حال‌حاضر بسیاری از جراحان و پزشکان عمومی کشور ما بیکار هستند و وزارت بهداشت لزومی به به‌کارگیری پزشکان خارجی ندارد، گفت: وزیر بهداشت مدعی آن شده که در مناطق محروم با کمبود پزشک مواجه هستیم، به همین دلیل به پزشکانی که در این مناطق خدمت می‌کنند، هزینه‌های بسیار کلانی را پرداخت می‌کنند. پس پیشنهاد ما این است که برای جلوگیری از صرف هزینه‌های بسیار بالا می‌توانیم پزشکانی که با درآمد کم حاضر به خدمت به مناطق محروم هستند، به کار گرفت.


رئیس سازمان نظام پرستاری افزایش فشار کاری به پرستاران را یکی دیگر از عوارض اجرای طرح تحول سلامت دانست و گفت: قبل از اجرای این طرح، ضریب اشغال تخت‌ها زیر 50 درصد بود که بعد از اجرای طرح این ضریب به بالای 90 درصد رسید که این فشار کاری مضاعفی را بر دوش پرستاران می‌گذارد.


آدابی افزود: از طرفی شاهد آن هستیم که برخی از پزشکان درخواست بازنشستگی دارند که این امر موجب می‌شود فشار کار پرستاران تصاعدی افزایش یابد، بنابراین از وزارت بهداشت می‌خواهیم که نسبت به اجرای این طرح بازنگری داشته باشد.


وی با بیان اینکه پرستاران در معرض خطر سندروم مرگ بر اثر کار زیاد هستند، عنوان کرد: فشار کاری زیاد موجب فرسودگی پرستاران می‌شود که این امر جان آنها را با خطر مواجه می‌سازد.


آدابی با بیان اینکه در این دوره از مدیریت سازمان، هیچ بودجه‌ای برای سازمان نظام پرستاری در نظر گرفته نشده است، گفت: سازمان نظام پرستاری با شناخت پتانسیل‌های خود، برگزاری دوره‌های آموزشی، بیمه و غیره درآمدهای ناچیزی را برای خود ایجاد کرده و با همان امرار معاش می‌کند.


وی در ادامه افزایش آگاهی پرستاران نسبت به مسائل پیرامون خود را یکی از مهم‌ترین اقدامات این دوره از مدیریت نظام پرستاری دانست و گفت: اکنون پرستاران با آموزش‌هایی که دیده‌اند نسبت به مسائل و پیرامون خود آگاهی بیشتری کسب کرده‌اند؛ علاوه بر آن در این دوره از مدیریت تمدید عضویت پرستاران دو برابر شده است که این نیز یکی از دستاوردهای دوره مدیریت جدید است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته