دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

پرواز قیمت نفت با پایبندی به کاهش تولید

نفت دومین هفته سال 2017 میلادی را به لطف تعهد تولیدکنندگان به کاهش تولید با افزایش قیمت تمام کرد.
کد خبر : 150535

به گزارش خبرنگار اقتصادی آنا،‌ قیمت نفت که در هفته گذشته به دلیل افزایش ارزش دلار و رشد ذخیره‌سازی آمریکا با کمی افت همراه شده بود،‌ با اطمینان بازار از کاهش عرضه نفت،‌ شیب صعودی در پیش گرفت.


به گفته وزیر نفت کویت که مسئولیت کمیته نظارت بر اجرای توافق کاهش تولید را بر عهده دارد،‌ اکنون حدود 60 تا 70 درصد از کاهش تولید محقق شده است.


عربستان نیز اعلام کرده که کاهش تولیدش بیشتر از تعهد داده شده بوده و تولید نفت این کشور در روزهای اخیر به زیر 10 میلیون بشکه در روز رسیده است.


این در حالی است که عربستان می‌تواند بر اساس توافق اوپک، ‌روزانه تا 10.5 میلیون بشکه نفت در روز تولید کند.


روسیه نیز اعلام کرده که کاهش تولید را آغاز کرده و تا ماه مارس 300 هزار بشکه از تولید خود را کم خواهد کرد.


جابر علی اللعیبی، وزیر نفت عراق هم اظهار کرد عراق امیدوار است قیمت بهتری وجود داشته باشد. این کشور صادرات نفتش را به میزان ۱۷۰ هزار بشکه در روز کاهش داد و هفته جاری ۴۰ هزار بشکه دیگر کاهش داد.


اما نکته‌ای که بازار نفت را به آینده امیدوارتر کرد اظهار نظر مسئولان عربستان و روسیه است. به گفته مسئولان این تولیدکننده بزرگ نفت،‌ پس از 6 ماه و اتمام دوره این توافق،‌ آنها مایلند تا بر سر ادامه کاهش تولید مذاکره کنند.


از سوی دیگر،‌ صحبت‌های مطرح شده از سوی رئیس جمهوری جدید آمریکا در نخستین نشست خبری، ‌باعث شد تا ارزش دلار در بازارهای جهانی کاهش پیدا کند و اقبال سوداگران بازار به سمت کالا جلب شود از همین رو قیمت نفت و طلا در جهان افزایش پیدا کرد.


همچنین به گفته معامله‌گران، رکورد بالای واردات ۸.۵۶ میلیون بشکه نفت خام در روز از سوی چین در دسامبر، به حمایت از قیمت‌ها کمک کرده است.


با توجه به این شرایط،‌ نفت برنت که قیمت پایه بازار بین‌المللی است، با قیمت ۵۶.۰۴ دلار معامله شد که ۳ سنت نسبت به قیمت نهایی روز پنج شنبه افزایش داشت.


نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا هم سه سنت افزایش نشان داد و در ۵۳.۰۴ دلار ایستاد.


شواهد بازار نشان می‌دهد که رعایت توافق کاهش تولید مثبت به نظر می‌رسد و بر اساس پیش‌بینی‌ها به نظر می‌رسد که احتمال موفقیت اجرای توافق کاهش تولید حدود ۷۳ درصد خواهد بود.


با این وجود جهت قیمت‌ها تا حد زیادی به رعایت توافق کاهش تولید در سال ۲۰۱۶ بستگی دارد. هر گونه کاهش اعتماد بازار به پایبندی تولیدکنندگان به تعهدشان برای عرضه کمتر، به ریزش چشمگیر قیمت‌ها منتهی خواهد شد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته