دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 دی 1395 - 15:30

مصوبات امروز صحن علنی مجلس شورای اسلامی

در جلسه نوبت صبح امروز مجلس شورای اسلامی ماده 121 تا 127 لایحه برنامه ششم توسعه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
کد خبر : 149635

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، جلسه نوبت صبح امروز مجلس شورای اسلامی در فضایی حزن‌آلود ناشی از درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، نخستین رئیس مجلس پس از انقلاب برگزارشد و علی لاریجانی‌، رئیس مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور ضمن عرض تسلیت درباره نقش وی در نظام جمهوری اسلامی گفت: نام هاشمی با نام انقلاب اسلامی همراه بوده و هست. دریغا که دستمان از این شخصیت انقلابی، عمیق و آینده‌نگر کوتاه شد. او به راستی مرد روزهای سخت بود و همیشه با روحیه آرام خود به مدیران انقلاب روحیه فعالیت و تلاش بیشتر می‌بخشید، روح و ریحان از گلشن رضوان الهی بر او باد.


در ادامه جلسه صحن علنی امروز _ 20 دی ماه_ ادامه لایحه برنامه ششم توسعه مورد بحث و بررسی قرار گرفت که مصوبات آن به شرح زیر است:


اختصاص 5 درصد از بودجه عمومی کشور برای تقویت بنیه دفاعی


نمایندگان در جلسه علنی صبح امروز (دوشنبه) مجلس ماده 121 لایحه برنامه ششم توسعه را با اصلاحاتی به تصویب رساندند، که به موجب آن دولت مکلف است در اجرای بند 52 سیاست‌های کلی برنامه و به منظور افزایش توان دفاعی کشور در تراز قدرت منطقه‌ای و تأمین منافع و امنیت ملی، حداقل پنج درصد از منابع بودجه عمومی به‌استثنای واگذاری دارایی‌های مالی، درآمد هزینه دستگاه‌ها و درآمدهای اختصاصی را به‌عنوان سهم تقویت بنیه دفاعی در ردیف‌های تقویت بنیه دفاعی در بودجه سالانه کشور اختصاص دهد.


ب- دولت موظف است پشتیبانی‌های لازم را به منظور افزایش توان دفاعی کشور در تراز قدرت منطقه‌ای و تامین منافع و امنیت ملی، با انجام اقدامات اساسی زیر بعمل آورد:


1- تحکیم و تقویت بنیه دفاعی کشور با پشتیبانی از:


1-1- توسعه و افزایش توان تولیدی موشکی


1-2- توسعه و تقویت توان پدافند هوایی در سطوح مختلف برد کوتاه، متوسط و بلند


1-3- توسعه و به روز رسانی شبکه‌های ارتباطی امن و پایدار و تعامل پذیر و برخوردار از فناوری‌های مناسب با هدف استقرار کامل سامانه فرماندهی و کنترل


1-4- هوشمند و متحرک‌سازی تمامی سیستم‌های تسلیحاتی متناسب با تهدیدات


1-5- توسعه و تقویت امکانات جنگ الکترونیک و دفاع سایبری


1-6- تحقیق، طراحی و تولید اقلام مورد نیاز برای مواجهه و تقابل با گروه‌های مسلح تروریستی


1-7- توسعه و تقویت توان ناوگان هوایی در حوزه‌های مختلف آفندی، پدافندی و پشتیبانی رزمی با اتکا به سامانه‌های پیشرفته هواپیمایی، بالگردی و پهپادی


1-8- توسعه و بازسازی صنایع هوایی دفاعی برای پشتیبانی از ناوگان هوایی نیروهای مسلح (اعم از هواپیما، بالگرد و تسلیح آنها)


1-9- توسعه و به روز رسانی توانمندی تولید پهپادها و تسلیح آنها


1-10- نوسازی سامانه‌های ناوبری و کمک ناوبری و نظارتی ویژه نظامی هواپیماهای نیروهای مسلح


1-11- توسعه ناوگان نیروی دریایی با تجهیز به شناورهای سطحی، زیرسطحی سنگین، یگان‌های پروازی دریاپایه و تسلیح آنها به سامانه‌های کشف، شناسایی و ردگیری و کنترل آتش و سلاح‌های پیشرفته و به روز و کارآمد.


1-12- توسعه و تقویت یگان‌های رزمی و تیپ‌های واکنش سریع نیروهای مسلح


2- تقویت کمی و کیفی بسیج مستضعفان و حضور بیشتر نیروهای مردمی در صحنه‌های امنیت و دفاع از کشور، دفاع از آرمان‌ها و مبانی اندیشه انقلاب اسلامی و توسعه فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر از طریق:


2-1- حمایت از زیرساخت‌ها برای توسعه نواحی شهرستانی و رده‌های مقاومت متناسب با توسعه و تغییرات تقسیمات کشوری


2-2- تعمیق ارزش‌های انقلاب اسلامی و توسعه فرهنگ و تفکر بسیجی با استفاده از هسته‌های تربیتی، غنی سازی اوقات فراغت، توسعه فرهنگ ارزش و استفاده از نخبگان بسیجی


2-3- مقابله با جنگ نرم در حوزه‌های مختلف با اولویت حضور فزاینده در فضای مجازی و رایانه‌ای با رویکرد بومی


2-4- جذب و بکارگیری 35 میلیون نفر از بسیج ده‌ها میلیونی با رویکرد فرهنگی اجتماعی و علمی


2-5- توسعه و مشارکت بسیج سازندگی در کمک به دولت در امر محرومیت زدایی و سازندگی کشور


2-6- تأمین پوشش بیمه‌ای و جبران خسارت‌های ناشی از بکارگیری بسیجیان در مأموریت‌های محوله


2-7- در راستای تحقق اصل 48 قانون اساسی به منظور کمک به پیشرفت عمران و آبادانی روستاهای کشور می‌تواند حداقل 10 درصد از اعتبارات اختصاص یافته بدین منظور، با استفاده از ظرفیت و توانمندی بسیج سازندگی توسط دستگاه‌های اجرایی ذیربط هزینه شود.


ج - به منظور کاهش آسیب پذیری زیرساخت‌ها و ارتقاء‌ پایداری ملی، کلیه دستگاه‌های اجرایی ملزم به رعایت سیاست‌های پدافند غیر عامل و انجام اقدامات زیر هستند:


1- اجرای کامل پدافند غیر عامل برای کلیه مراکز حیاتی و حساس کشور بر اساس طرح مصوب کمیته دائمی پدافند غیر عامل مبتنی بر گسترش هوشمندانه و مصون‌سازی آنان


2- تهیه و تدوین طرح‌های ایمن سازی و حفاظت از مراکز مهم کشور و به اجرا درآوردن آنها پس از تصویب کمیته دائمی پدافند غیر عامل از منابع دستگاه های مربوطه


3- تهیه پیوست پدافند غیر عامل برای طرح‌های جدید کشور و الزام به رعایت و اجرای آنها پس از تصویب کمیته دائمی پدافند غیر عامل


د- به منظور تأمین امنیت پایدار مناطق مرزی، کاهش جرم و جنایت، مبارزه همه جانبه با مواد مخدر و روان‌گردان‌ها، پیشگیری و مقابله قاچاق کالا و ارز از طریق پیش بینی اعتبارات مورد نیاز در بودجه سالیانه دستگاه‌های مربوطه اقدامات زیر به عمل آید:


1- انسداد الکتریکی، الکترونیکی، اپتیکی و فیزیکی مرزها با اولویت مناطق مرزی مستعد ناامنی، بهره‌گیری از توان اطلاعاتی واجا و سپاه پاسداران، تقویت و توسعه زیر ساخت‌ها و توان عملیاتی مرزبانی ناجا، مشارکت دهی مرزنشینان در طرح‌های امنیتی، توسعه فعالیت های اطلاعاتی غیر اقتصادی و تقویت دیپلماسی مرزی براساس طرح (ارتقاء امنیت و کنترل موثر مرزها) که توسط وزارت کشور با همکاری سازمان برنامه و بودجه و ناجا و سپاه پاسداران ظرف مدت شش ماه پس از تصویب این قانون، تهیه و پس از تائید ستاد کل نیروهای مسلح به تصویب شورای عالی امنیت ملی می‌رسد.


2- برنامه‌ریزی برای کاهش جرم و جنایت با هدف کاهش 10 درصدی سالانه و مصادیق سهم آن


3- برنامه ریزی برای مبارزه همه جانبه با مواد مخدر و روان گردان‌ها و مدیریت مصرف آنها با هدف کاهش 25 درصدی اعتیاد


4- برنامه ریزی برای پیشگیری و مقابله با قاچاق کالا و ارز از مبادی ورودی تا محل عرضه آن در بازار به نحوی که سالیانه حداقل 10 درصد ورود کالای قاچاق کاهش یابد.


هـ- رعایت فاصله سطح حقوقی و دستمزد کارکنان نیروهای مسلح با کارکنان کشوری بر اساس تبصره 3 ماده 117 قانون مدیریت خدمات کشوری


تعیین وظایف دولت و نیروهای مسلح برای رفع عقب ماندگی مناطق جنگ تحمیلی


با تصویب مجلس، ستادکل نیروهای مسلح باید محدوده مناطق عملیاتی دفاع مقدس را تا پایان سال اول برنامه به سازمان برنامه و بودجه اعلام نماید.


همچنین مجلس سازمان برنامه و بودجه را موظف به ارزیابی جامعی از وضعیت توسعه‌یافتگی زیرساخت‌های این مناطق تا سطح شهرستان‌ها کرد.


همچنین مجلس در مصوبه دیگری دولت را موظف کرد ردیف متمرکزی را در قوانین بودجه سنواتی به‌ جبران عقب‌ماندگی‌ها و ارتقاء شاخص‌های برخورداری مناطق موضوع این ماده اختصاص دهد به‌گونه‌ای که سالانه ده‌درصد(10%) افزایش یافته و به سطح متوسط شهرستان‌های برخوردار کشور برسد.


نمایندگان مجلس، دولت را موظف کردند حداقل از سال اول اجرای قانون سالانه بیست و پنج درصد(25%) نسبت به لایروبی اروندرود و توسعه سواحل آن را در چارچوب قرارداد 1975 الجزایر، قوانین مربوطه و بودجه سنواتی اقدام نماید.


با تصویب مجلس سازمان برنامه و بودجه موظف است اعتبار لازم را برای اعمال سقف فوق‌العاده‌ پیش‌بینی شده در بند(1)‌ ماده(68) قانون مدیریت خدمات کشوری برای کارکنان شاغل در این مناطق از سال اول برنامه تأمین و اعمال نماید.


مجلس در مصوبه‌ای دیگر سازمان برنامه و بودجه را مکلف کرد نسبت به صدور احکام پرداخت مزایای شاغلین مناطق عملیاتی دفاع مقدس برابر جداول و ضوابط ابلاغی سازمان امور اداری و استخدامی(1376) از سال اول برنامه اقدام نماید. دستگاه‌هائی که مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری نیستند مکلفند از منابع مربوطه، موارد موضوع بندهای(ث) و (ج) را به صورت مشابه اعمال نمایند.


از 232 نماینده حاضر در جلسه 169 نماینده با این مصوبه موافقت کردند.


افزایش قدرت نرم دفاعی کشور با مشارکت وزارت اطلاعات


نمایندگان در جلسه علنی امروز مجلس، ماده 122 لایحه برنامه را به منظور افزایش ظرفیت‌های قدرت نرم و دفاع سایبری به تصویب رساندند، که به منظور افزایش ظرفیت‌های قدرت نرم و دفاع سایبری و تأمین پدافند و امنیت سایبری برای زیرساخت‌های کشور، طرح جامع دربرگیرنده توسعه قدرت نرم دفاعی و سایبری و مقابله با جنگ نرم با مشارکت ستاد کل نیروهای مسلح و وزارت اطلاعات در سال اول اجرای قانون برنامه تهیه و پس از تصویب شورای عالی فضای مجازی از سال دوم به اجرا در می‌آید.


دولت مکلف به ایجاد سامانه پدافند سایبر در سطح ملی است


با تصویب ماده 125 لایحه برنامه ششم توسعه توسط نمایندگان، دولت مکلف به ایجاد سامانه پدافند سایبر در سطح ملی و ارتقاء قدرت رصد، پایش، تشخیص و هشداردهی، مصون‌سازی و افزایش توان مقابله با پیامدهای ناشی از وقوع احتمالی تهدید با بهره‌گیری از ظرفیت دستگاه‌های استانی و نیروهای مسلح با هدف مصون‌سازی و یا بی‌اثرسازی این‌گونه تهدیدات بر سرمایه ملی شد.


همچنین مجلس در مصوبه‌ای دیگر افزایش سطح آموزش سایبری مدیران و کارکنان دستگاه‌های اجرایی به منظور جلوگیری از نفوذ و مختل نمودن سیستم‌های نرم افزاری دستگاه ذیربط و توسعه آمادگی‌ها را به تصویب رساند.


از مجموع 238 نماینده حاضر در مجلس 144 نفر با این مصوبه موافقت کردند.


کمک‌هزینه مسکن کارکنان نیروهای مسلح


ماده 126 این لایحه با 144 رأی موافق، 12 رأی مخالف و 4 رأی ممتنع از مجموع 239 نماینده حاضر در مجلس به تصویب رسید.


بر اساس این مصوبه دولت مکلف است هر ساله در بودجه سنواتی، کمک‌هزینه مسکن کارکنان نیروهای مسلح (نظامی و انتظامی) ساکن در خانه‌های سازمانی را پس از کسر از دریافتی آنان به حساب مخصوصی نزد خزانه داری کل کشور واریز کند و هر ساله معادل وجوه واریز شده به حساب ردیف‌های بودجه‌ای نیروهای مسلح برای تأمین هزینه‌های تعمیر و نگهداری خانه‌های سازمانی در طول مدت پنج‌ساله پیش‌بینی و واریز کند.


تعیین وظایف دولت برای کاهش تلفات رانندگی


در ادامه این جلسه، نمایندگان ماده 123 این لایحه را به تصویب رساندند که بر اساس آن به منظور ارتقاء نظم و امنیت و توسعه پیشگیری و مقابله با جرائم، کنترل موثر مرزها و همچنین کاهش تخلفات و حوادث رانندگی اقدامات زیر در طول اجرای قانون برنامه اجراء می‌شود:


الف) ارتقاء نظم و ایمنی حمل و نقل و عبور و مرور؛


1- دولت مکلف است اقدامات و سازوکار لازم برای کاهش تلفات حوادث رانندگی با تاکید بر تجهیز و تقویت پلیس راهنمایی و رانندگی، ارتقاء کیفیت ایمنی وسایط نقلیه، تقویت و تکمیل شبکه‌های امدادرسانی و فوریت‌های پزشکی، اصلاح نقاط حادثه خیز جاده‌ای و توسعه فرهنگ صحیح ترافیکی را فراهم نماید به نحوی که تلفات حوادث رانندگی نسبت به تعداد ده‌هزار دستگاه خودرو تا پایان اجرای قانون برنامه 31 درصد کاهش یابد.


2- کلیه معابر اصلی، میادین و بزرگراه‌ها در مراکز استان‌ها و کلان شهرها و همچنین جاده‌های اصلی و آزادراه‌ها با نصب، نگه داری و بروزرسانی سامانه‌های کنترلی و مراقبتی هوشمند توسط شهرداری‌ها و وزارت راه و شهرسازی تحت پوشش قرار گرفته و این سامانه‌ها و دسترسی لازم آن در اختیار نیروی انتظامی قرار گیرد.


نمایندگان مجلس با 104 رأی موافق، 13 رأی مخالف و 2 رأی ممتنع از مجموع 239 نماینده حاضر به این مصوبه رأی دادند.


همچنین بخشی از ماده 123 لایحه برنامه ششم درباره نصب و راه‌اندازی ایکس‌ری در مبادی گمرکی و استخدام نیروی انتظامی در طول سال‌های برنامه ششم برای بررسی بیشتر به کمیسیون تلفیق برنامه ارجاع شد.


احداث زیرساخت‌های لازم نیروی دریایی در سواحل مکران توسط ارتش


در ادامه بررسی جزئیات لایحه برنامه ششم ماده 127 لایحه را با 170 رأی موافق، 12 رأی مخالف و 4 رأی ممتنع از مجموع 238 نماینده حاضر در مجلس به تصویب رساندند.


بر اساس این مصوبه دولت مکلف است اقدامات زیر را انجام دهد:


الف- استقرار و احداث زیرساخت‌های نظامی، فرهنگی، رفاهی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در سواحل مکران


ب- فراهم نمودن اعتبارات لازم جهت پرداخت مطالبات حق اشعه خلبانان و دیگر کارکنان اداری ذینفع در طول اجرای این قانون


ج- ارتقاء کیفیت مراکز آموزشی و فرهنگی نیروهای مسلح برای تربیت نیروهای کارآمد


وداع نمایندگان مجلس با پیکر یار امام


نمایندگان مجلس شورای اسلامی پس از اتمام جلسه نوبت صبح امروز برای وداع با پیکر مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به حسینیه جماران رفتند.


گفتنی اس جلسه نوبت عصر مجلس از ساعت 14 آغاز شده است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته