دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 دی 1395 - 13:52

ترجمه غیر رسمی مصوبات کمیسیون مشترک برجام

وزارت امور خارجه ترجمه غیر رسمی مصوبات کمیسیون مشترک را که نسخه اصلی آنها در تاریخ 3 دی ماه منتشر شده بود در خروجی وب‌سایت رسمی این وزارت قرار داده است.
کد خبر : 147431

به گزارش خبرنگار گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز جمعه 3 دی ماه بخشی از اسناد مصوبات کمیسیون مشترک برجام را منتشر کردند.


کمیسیون مشترک برجام بنا بر پیوست چهارم برجام، هر سه ماه یک بار برگزار می‌شود مگر آنکه یکی از اعضا برای برگزاری این جلسه در زمانی جلوتر از موعد مقرر درخواستی را برای هماهنگ‌کننده کمیسیون (مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا) ارسال کند.


تاکنون 5 نشست کمیسیون مشترک برجام برگزار شده که برگزاری این نشست‌ها از مهر ماه سال 1394 آغاز شده است. به این ترتیب، اولین نشست در تاریخ 27 مهر 1394 برگزار و دومین نشست به دلیل تهیه اسناد مربوط به بازطراحی راکتور اراک و تهیه پیش‌نویس قطعنامه 1+5 درباره پایان پی‌ام‌دی (ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته‌ای ایران) در کمتر از فرجه سه ماهه مقرر در پیوست چهارم برجام یعنی در آذرماه همان سال برگزار شد. نشست سوم در تاریخ 3 اردیبهشت ماه 95، نشست چهارم در تاریخ 29 تیر ماه و پنجمین نشست نیز در 31 شهریور ماه برگزار شده است.


ششمین نشست کمیسیون مشترک برجام نیز قرار است 21 دی ماه در وین در سطح معاونان برگزار شود. کارشناسان ایرانی و آمریکایی قرار است پیش از این نشست مذاکرات دوجانبه ای داشته باشند.


این نشست‌ها در هر دور دارای مصوباتی هستند که بر روند اجرای برجام در ماه‌های آتی تأثیرگذار است. در حقیقت بر اساس تعریف برجام، «کمیسیون مشترکی متشکل از گروه 1+5 و ایران به منظور نظارت بر اجرای این برجام تشکیل خواهد شد و وظایف پیش‌بینی شده در این برجام را ایفا خواهد نمود. کمیسیون مشترک به موضوعات ناشی از اجرای این برجام رسیدگی کرده و مطابق با مفادی که در پیوست مربوطه شرح داده شده است، عمل خواهد کرد.»


همچنین در پیوست 4 برجام نوشته شده است: «کمیسیون مشترک تاسیس می‌شود تا کارکردهایی را که در برجام، از جمله پیوستهایش، به آن واگذار شده اجرا کند.»


به این ترتیب کمیسیون مشترک در هر دور از برگزاری مصوباتی دارد که در بخشی از اسناد همین مصوبات به تازگی منتشر شده و وزارت امور خارجه امروز ترجمه‌ای غیر رسمی از 7 سند مذکور منتشر کرده است که متن این اسناد را می توانید از طریق این لینک بخوانید.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته