دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در آستانه سال نو میلادی؛

قیمت نفت قد کشید

هرچند در یکی دو هفته اخیر معاملات نفت بسیار کم رونق بوده و معامله گران سعی کرده اند با آرامش به استقبال سال جدید میلادی بروند، عوامل تاثیرگذار بر بازار نفت سبب شد قیمت نفت افزایش پیدا کند.
کد خبر : 144946

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا،‌ با وجود آن که در پایان هفته اخباری مانند افزایش غیرمنتظره تولید نفت خام آمریکا و تحرکات لیبی برای افزایش تولید در ماه های آینده به گوش رسید که می توانست قیمت نفت را تضعیف کند اما کاهش ارزش دلار و نزدیک شدن به روزهای پایانی سال ٢٠١٦ و انتظار برای آغاز کاهش تولید اعضای اوپک از آغاز سال ٢٠١٧ سبب شد در معاملات پایان هفته، قیمت نفت افزایش داشته باشد.


از سوی دیگر یکی از عواملی که مانع افزایش بیشتر قیمت نفت شد افزایش شمار دکل های حفاری آمریکا بود. شرکت خدمات حفاری بیکر هیوز اعلام کرده که آمار دکل‎های حفاری نفت در آمریکا برای هشتمین هفته پیاپی، در هفته گذشته از افزایش برخوردار شده است.


بر این اساس، آمار دکل‎های حفاری نفت آمریکا با ١٣ مورد افزایش، به ٥٢٣ دکل رسید. این در حالی است که در دوره مشابه در سال ٢٠١٥ میلادی، آمار دکل‎های حفاری آمریکا به ٥٣٨ مورد می رسید.


از آنجا که آمار دکل‎های حفاری آمریکا به عنوان شاخصی برای پیش بینی افزایش یا کاهش سطح تولید نفت در این کشور مورد توجه فعالان بازار است، می تواند بر قیمت جهانی نفت تاثیرگذار باشد.


در سال ٢٠١٥ میلادی، شرکت‎های آمریکایی به طور میانگین هفته‎ای ١٨ مورد از دکل‎های حفاری خود را کاهش دادند اما به نظر می رسد با روند رشد قیمت نفت،‌شاهد افزایش تعداد دکل ها در آمریکا باشیم.


با وجود این شرایط،‌ افزایش قیمت نفت در معاملات دیروز، قیمت ها را به بالاترین حد در 17 ماه اخیر رساند تا همچنان نفت های شاخص جهانی با قیمتی بالای 50 دلار معامله شوند.


معاملات در پایان هفته در حالی پایان یافت که قیمت هر بشکه نفت خام برنت با ١١ سنت رشد در سطح ٥٥ دلار و ١٦ سنت تثبیت شد. قیمت هر بشکه نفت خام دبلیو تی آی آمریکا نیز هفت سنت افزایش یافت و به ٥٣ دلار و دو سنت برای هر بشکه رسید.


اکنون دوران خوش‌بینی در بازار نفت است که از نتایج توافق اوپک برای کاهش تولید به شمار می‎آید. نشانه ها از رفتار تولیدکنندگان این امید را تقویت می کند. اکثر تولیدکنندگان بزرگ اوپک به مشتریان خود اعلام کرده اند که تولید خود را از ابتدای ژانویه کاهش می دهند،‌ همین امر تضمینی برای اجرایی شدن توافق کاهش تولید خواهد بود.


روسیه نیز به عنوان بزرگترین صادرکننده نفت غیر اوپکی سیگنالهای مثبتی را به بازار فرستاده است. ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری این کشور اعلام کرده که در نیمه دوم سال آینده میلادی (٢٠١٧) مازاد جهانی عرضه در بازار نفت از بین خواهد رفت و قیمت این کالا در حد ٥٥ دلار برای هر بشکه تثبیت خواهد شد.


به عقیده وی توافق مشترک کشورهای عضو و غیر عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) برای کاهش سطح تولید منجر به افزایش قیمت نفت می‌شود و به ازای هر ١٠ دلار افزایش قیمت این کالا، سالانه یک تریلیون و ٧٥٠ میلیارد روبل معادل ٢٨ میلیارد و ٦٠٠ میلیون دلار به درآمد بودجه روسیه افزوده خواهد شد.


انتظار است تا با آغاز سال نو میلادی و به فاصله چند روز تغییر دولت در آمریکا،‌بازار نفت دستخوش تحولات بزرگی شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب