دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
05 ارديبهشت 1394 - 08:35

دو‌سوم سوانح «اسکانیا» به دلیل عوامل انسانی بوده‌است

مشاور وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد که بر اساس گزارش کمیسیون ایمنی راه‌ها، دو سوم سوانح مربوط به اتوبوس‌های اسکانیا به دلیل عوامل انسانی بوده است.
کد خبر : 14324

امیر جعفرپور در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری آنا با بیان اینکه دست‌کاری سیستم‌های الکتریکی برای اضافه کردن امکانات بیشتر، خواب‌آلودگی راننده، رفتار سوء راننده و تخطی از سرعت مطمئنه عوامل انسانی بروز سوانح اسکانیا در کشور را تشکیل می‌دهند، افزود: نواقص خودرو و همچنین نبود راه‌های استاندارد نیز به میزان یک‌سوم در سوانح رانندگی اتوبوس‌های اسکانیا سهم دارند.


وی با تاکید بر اینکه متاسفانه فرهنگ اشتباه دستکاری خودرو برای افزودن قطعات و امکانات جدید در کشور جا افتاده است، تصریح کرد: همین امر بسیاری از سوانح رانندگی را رقم می‌زند. سیستم الکتریکی اسکانیا به هم فشرده است و هر گونه دستکاری در آن برای افزودن قطعه و تحمیل بار الکتریکی بیشتر موجب ایجاد حرارت می‌شود.


مدیرکل حمل و نقل سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور با بیان اینکه خودرو با دستکاری سیستم الکتریکی از سوی رانندگان بی‌احتیاط از حالت استاندارد خود خارج می‌شود، ادامه داد: متاسفانه نبود امکان افزایش قیمت برای خودرو موجب می‌شود سازندگان اسکانیا نتوانند میزان استانداردها را به سطح ایده‌آل برسانند. از طرفی این خودروها مجبور به رقابت قیمتی با خودروهای کمتر برخوردار به لحاظ امکانات هستند.








متاسفانه فرهنگ اشتباه دستکاری خودرو برای افزودن قطعات و امکانات جدید در کشور جا افتاده است سیستم الکتریکی اسکانیا به هم فشرده است و هر گونه دستکاری در آن برای افزودن قطعه و تحمیل بار الکتریکی بیشتر موجب ایجاد حرارت می‌شود

جعفرپور با بیان اینکه بر اساس گزارش‌ها میزان رضایت‌مندی از اتوبوس‌های اسکانیا در بخش حمل‌ونقل درون‌شهری مطلوب است، اضافه کرد: باید دید چه کم‌کاری در تولید این اتوبوس‌ها برای بخش ‌برون‌شهری صورت می‌گیرد که ما شاهد بیشتر بودن چگالی حوادث آن در راه‌های کشور هستیم. باید با یک نگاه غیرمتعصبانه و تشکیل نشست مشترک میان سازندگان، وزرات راه و شهرسازی، وزارت کشور، سازمان ملی استاندارد، وزارت صنعت، معدن و تجارت و پلیس این مشکلات بررسی و رفع شود.


مدیرکل سابق برنامه‌ریزی وزارت راه‌وشهرسازی با بیان اینکه برخی نواقص موجود در اسکانیا مربوط به فرآیند بهره‌برداری است، تاکید کرد: تاکنون جلساتی با سازندگان این اتوبوس‌ها برای بررسی ایرادها و روش‌های رفع آنها تشکیل شده‌ است که در این نشست‌ها عموما افراد به دو دسته طرفداران ناوگان و تولیدکنندگان و مخالفان آنها تشکیل می‌شوند.


جعفرپور با بیان اینکه سوانح اسکانیا در مقایسه با سایر برندها بزرگ‌نمایی می‌شوند، خاطرنشان کرد: صحبت من در جهت حمایت از این برند نیست، اما فکر می‌کنم باید حامیان و مخالفان آن با دلایل کاملا مستدل به یک جمع‌بندی نهایی برسند و از سوی رسانه ملی نیز اعلام شود که آیا حق با تولیدکننده این خودروهاست یا مصرف‌کنندگان آن.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته