دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
02 ارديبهشت 1394 - 16:00

کشف نوع تازه‌ای از سلول بنیادی

دانشمندان آمریکایی موفق به کشف نوع تازه‌ای از سلول بنیادی در جنین شده‌اند که کار با آن بسیار ساده‌تر از نوع متعارف سلول‌های بنیادی است و می‌تواند انقلابی در پزشکی ترمیمی پدید آورد.
کد خبر : 14301

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا پژوهشگران در دانشگاه میسوری ایالات متحده آمریکا کاملاً تصادفی به وجود نوع تازه‌ای از سلول بنیادی در جنین انسان پی برده‌اند که پیش از این اطلاعی از وجودش نداشته‌اند. به گزارش پایگاه اینترنتی futurity.org این کشف هنگامی اتفاق افتاد که پژوهشگران در دانشگاه میسوری مشغول کشت دادن سلول‌های جفت بودند.


آر. مایکل رابرتز، یکی از استادان دانشگاه میسوری در این مورد می‌گوید: «این سلول‌های تازه، که ما آنها را پروتئین مورفوژنتیک استخوانی (BMP) می‌نامیم- سلول‌های بنیادی قوی‌تری هستند که آنها را آسان‌تر از سلول‌های بنیادی استاندارد جنین می‌توان دستکاری کرد.» به گفته این پژوهشگر، سلول‌های یاد شده معرف گذاری بین سلول‌های بنیادی جنین و سرنوشت نهایی آنها، مثلاً تبدیل شدن به سلول‌های جفت، مغز یا پوست است.


رابرتز می‌گوید: «ما می‌توانیم از این سلول‌های بنیادی تازه برای تحقیقات آینده به‌ منظور درک بهتر از چگونگی سازماندهی شدن جنین‌ها اینکه چه چیزی سبب بیماری‌هایی مانند پره‌اکلامپسی (مسمومیت حاملگی) و سایر مشکلات پیش از تولد می‌شود، استفاده کنیم.»


سلول‌های بنیادی جنین را می‌توان برای ساختن انواع مختلفی از سلول مورد استفاده قرار داد. دکتر رابرتز و همکارانش در این پژوهش سعی کرده بودند با افزودن ماده‌ای به نام BMP-4 سلول‌های جفت را سلول‌های بنیادی جنین در زمانی کوتاه‌تر از آنچه در پیش امکان داشته است، رشد بدهند. آنها همچنین دو داروی جدید را اضافه کردند که مسیرهای بیوشیمیایی اصلی را که با قابلیت تبدیل چندگانه سلول‌های بنیادی جنین مرتبط هستند، مسدود کنند. اما در این حالت به جای تشکیل جفت، سلول‌های بنیادی به چیزی تبدیل شدند که پیش از آن مشاهده نشده بود و و دانشمندان آن را سلول‌‌های بنیادی «BMP ابتدایی» نامیده‌اند.


کار با این سلول‌ها در آزمایشگاه بسیار آسان‌تر از سلول‌های بنیادی مرسوم است، چون ساده‌تر رشد می‌کنند و از لحاظ ارسال اطلاعات ژنتیک شباهت بیشتری با یکدیگر دارند.


نتیجه این تحقیق در ژورنال Proceedings of the National Academy of Sciences منتشر شده است.


گزارش از: ساسان گلفر


انتهای پیام/

برچسب ها: سلول های بنیادی
ارسال نظر
هلدینگ شایسته