دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
مدیرعامل شرکت متن:

احتمال افزایش نفت درجای میادین غرب کارون

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت(متن) گفت: ‌اکنون در منطقه آزادگان و یادآوران 67 میلیارد بشکه نفت درجا وجود دارد که با مطالعاتی که قرار است انجام شود، امیدواریم این میزان افزایش پیدا کند.
کد خبر : 140675

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا، سید نورالدین شهنازی‌زاده مدیرعامل شرکت متن با بیان این مطلب افزود: مطالعات اولیه در این بخش علاوه‌بر شناسایی نفت‌های جدید در جهت نقطه‌یابی برای احداث چاه‌ها و شناسایی فناوری و تکنولوژی مناسب جهت حفاری عمودی و افقی انجام می‌شود تا حداکثر بهره‌برداری را از این مخازن داشته باشیم و ضریب بازیافت بالا برود.


وی ادامه داد: با اتمام مطالعات اولیه و کسب نتایج مقدماتی مناقصه‌ای برگزار خواهیم کرد تا کارهای عملیاتی آغاز شود.


شهنازی‌زاده با اشاره به اینکه ضریب بازیافت در هر میدان بستگی به نوع لایه نفتی دارد، افزود:‌ انتظار داریم با تکنولوژی‌های جدید ضریب بازیافت در غرب کارون تا 25 درصد افزایش پیدا کند که با توجه به تکنولوژی‌های دنیا عدد دست‌یافتنی است.


به گفته وی، در سمت عراق نیز ضریب بازیافت در این میدان مشترک بیشتر نیست و این کشور هم در تلاش است تا ضریب بازیافت خود را افزایش دهد.


مدیرعامل شرکت متن در باره مطالعات میدان گازی کیش نیز افزود: فاز یک این میدان را آغاز کرده‌ایم و در فاز 2 و 3 که در دریا قرار دارد در تلاشیم تا مطالعات لازم انجام شود تا کار اجرایی را شروع کنیم.


وی کیفیت گاز این میدان را مطلوب دانست و گفت:‌ میزان گوگرد گاز این میدان 70 تا 200 PPM است و از همین لحاظ این مخزن بسیار سودآور خواهد بود.


وی در پایان به مطالعات اولیه صورت گرفته توسط شرکت توتال و اینپکس اشاره کرد و گفت:‌ مطالعات در میدان آزادگان در حال انجام است و در یادآوران چینی‌ها هم تمایل دارند حضور داشته باشند اما در نهایت میادین در مناقصه به شرکت‌ها واگذار خواهد شد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته