دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
01 ارديبهشت 1394 - 12:28

مطالبات معوق بانک‌ها به 93 هزار میلیارد تومان رسید

مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی با اعلام موافقت اولیه برای افزایش سقف وام خرید مسکن به 60 میلیون تومان، شرایط این بانک برای کاهش نرخ سود را اعلام کرد.
کد خبر : 13987

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا، علی اصغر میرمحمد صادقی امروز در نشستی خبری با بیان اینکه پیشنهاد افزایش وام خرید مسکن از 35 میلیون تومان به 60 میلیون تومان در حال بررسی است، گفت: موافقت اولیه در این زمینه حاصل شده، اما ابهاماتی درباره آن مطرح بود که درباه این ابهامات با بانک مسکن در حال مذاکره‌ایم.


وی افزود: اگر موافقت نهایی بانک مرکزی در این باره حاصل شود، موضوع به شورای پول و اعتبار خواهد رفت.


میرمحمد صادقی در ادامه به موضوع نرخ سود بانکی اشاره کرد و با بیان اینکه بانک مرکزی با کاهش تدریجی نرخ سود موافق است، ادامه داد: از سوی شورای هماهنگی بانک‌ها برخی شروط برای این کار مطرح شد که محل تامل است.


وی افزود: یکی از شروط مطرح‌شده این بوده که نرخ جریمه اضافه برداشت از منابع بانک مرکزی کاهش یابد، در حالی این نرخ در واقع جریمه متخلف است و هیچ کس نمی‌تواند آن را به عنوان شرط مطرح کند.








مطالبات معوق شبکه بانکی به 929 هزار میلیارد ریال رسیده که این رقم 14.2 درصد کل مطالبات پرداختی است

او ادامه داد: نکته قابل تامل دیگر این است که آیا کسی می‌تواند تضمین بدهد همزمان با کاهش نرخ سود بانکی، منابع خارج‌شده به سمت موسسات غیرمجاز نرود؟ همچنین کسی می‌تواند تضمین بدهد که با کاهش نرخ سود، در منابع بانک‌ها تغییری ایجاد نمی‌شود؟ آیا کسی تضمین می‌دهد که با کاهش نرخ سود، بانک ها به استفاده از منابع پرقدرت بانک مرکزی رو نمی‌‌آورند؟


میرمحمد صادقی همچنین با اشاره به اینکه نرخ سود پرداخت شده به خریداران اوراق مشارکت طرح‌های شهری و شهرداری‌ها بسیار قابل توجه بوده‌ است، گفت: در مواردی نرخ سود قطعی پرداختی به خریداران تا 34 درصد هم رسیده‌ است.


او ادامه داد: در سال گذشته مجوز انتشار 32.5 هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت داده شد، اما رقم اوراق فروخته شده بسیار ناچیز و زیر 5 درصد بود.


مدیر کل اعتبارات بانک مرکزی همچنین با اشاره به این صف متقاضیان وام ازدواج در سامانه بانک مرکزی نصف شده‌ است،‌ گفت: این تعداد در پایان سال گذشته به 531 هزار نفر رسید.


وی تاکید کرد که در سال جاری ارائه تسهیلات به بنگاه‌های خرد و متوسط در اولویت بانک مرکزی قرار گرفته است.


میرمحمدصادقی همچنین با اعلام این که میزان مطالبات بانک‌ها از دولت و شرکت‌های دولتی به رقم قابل توجه 200 هزار میلیارد ریال در بخش ریالی و 265 میلیون یورو در بخش ارزی رسیده‌ است، درباره آخرین رقم مطالبات معوق بانک‌ها به خبرنگار آنا گفت: بر اساس آخرین اطلاعات دریافتی، مطالبات معوق شبکه بانکی به 929 هزار میلیارد ریال رسیده که این رقم 14.2 درصد کل مطالبات پرداختی است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته