دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
01 آذر 1395 - 13:11
آنا گزارش می‌دهد؛

چرا امروز تهرانی‌ها دیر به محل کار رسیدند؟

صبح که از منزل خارج می‌‌شوی مانند تمام روزهای گذشته فکر می‌کنی تا یک ساعت دیگر در محل کار، مدرسه و ... حضور داری، غافل از اینکه امروز با دیگر روزهای زندگی در این شهر متفاوت است. از روز گذشته باران و برف در پایتخت آغاز شده و آمادگی نداشتن دستگاه‌های ذیربط باعث شده که ترافیکی غیر قابل پیش‌بینی در پایتخت به وجود آید. صبح امروز اکثر شهروندان پایتخت با تاخیری آشکار به محل کار یا تحصیل خود رسیدند.
کد خبر : 136108

الهه خانی، گروه اجتماعی- رضا که کارمند یکی از ادارات دولتی است و محل زندگی‌اش در شمال تهران است، در خصوص ترافیک امروز پایتخت به خبرنگار آنا می‌گوید: «امروز همانند روزهای گذشته از منزل خارج شدم اما زمانی که به اتوبان چمران رسیدم با ترافیک عجیبی روبه‌رو شدم. خودروها تقریبا حرکت نمی‌کردند و من دقایق طولانی خودرو خود را خاموش می‌کردم.»


رضا ادامه می‌دهد: «امروز با سه ساعت تاخیر به محل کارم رسیدم و این ناشی از ضعف مدیریت شهری است. جای تاسف است که با بارش برف و باران وضعیت ترافیک در خیابان‌‌ها و بزرگراه‌های پایتخت به وضعیت قرمز برسد. خیابا‌ن‌ها لغزنده بود و تردد را برای رانندگان دشوار کرده بود. ماموران پلیس هم حضورشان کمرنگ بود و این به سخت‌تر شدن کنترل ترافیک دامن می‌زد.»



در همین زمینه اقبال شاکری، رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران با اشاره به بارش برف و باران و ترافیک شدید در معابر مرکزی و شمالی پایتخت، می‌گوید: «بعد از مدت‌ها برف و باران بر سر مردم شهر بارید و لطف خدا شامل حال مردم پایتخت‌نشین شد؛ اما متاسفانه باز هم واقعیت جوی با پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی فاصله داشت به گونه‌ای که هواشناسی اعلام کرده بود که از دوشنبه (امروز) شاهد بارش برف و باران شدید در تهران خواهیم بود، این در حالی است که از صبح روز گذشته (یکشنبه) شاهد بارش باران در تهران و برف در مناطق شمالی پایتخت بوده‌ایم.»


او با بیان اینکه هواشناسی بارها در تعیین وضعیت جوی پایتخت خطاهایی داشته که باید دقت نظر بیشتری در پیش‌بینی داشته باشد، می‌افزاید: «با این حال امروز صبح شاهد ترافیک سنگین در معابر مرکزی و شمالی تهران بوده‌ایم.»


آماده نبودن مدیریت شهری در زمان بارش برف و باران


رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران با بیان اینکه کم‌بودن آمادگی مقابله با بارش برف و عدم شن و نمک پاشی مناسب، تردد و عبور و مرور خودروها را سخت و باعث افزایش ترافیک شده است، عنوان می‌کند: «متاسفانه ترافیک شدید باعث دیر رسیدن کارمندان، دانش آموزان و ... به محل‌های مورد نظرشان شد و موجبات نارضایتی شهروندان را فراهم کرده است.»


ستاره که دانشجو است و از قضا امروز هم یک امتحان مهم داشته است با گلایه از وضعیت تاکسی‌های پایتخت در روزهای برفی و بارانی می‌گوید: «کافیست که در تهران باران ببارد، درست در همین زمان وضعیت حمل و نقل عمومی و تاکسی‌ها هم مختل می‌شود و باید ساعت‌های طولانی را در صف تاکسی بگذارنی.»


شاکری، رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران هم با انتقاد به صفوف پرازدحام مسافران در ایستگاه‌های تاکسی و اتوبوس، توضیح می‌دهد: «معاونت حمل و نقل و ترافیک و همچنین سازمان تاکسیرانی باید برای این روزها چاره‌ای جدی باندیشند و با نظارتی دقیق‌تر سبب شوند که رانندگان تاکسی به وظایف خود بهتر از پیش عمل کنند.»



سرهنگ حسن عابدی، جانشین رئیس پلیس راهور تهران بزرگ درباره علت ترافیک در بزرگراه‌های پایتخت توضیح می‌دهد: «یخ‌زدگی بزرگراه در نقاطی از جمله حدفاصل بزرگراه چمران و تونل کردستان در بزرگراه نیایش، یخ زدگی بخشی از بزرگراه چمران در جنوب سئول و یخ‌زدگی هر دو مسیر شمال و جنوب بزرگراه یادگار در محدوده کوهستان و چند رمپ و لوپ در برخی بزرگراه‌های دیگر باعث شد تا تردد خودروها در این معابر با کندی روبه‌رو شود.»


شاکری اما علت وقوع این ترافیک را نداشتن آمادگی کافی و غافلگیری مدیریت شهری می‌داند و ادامه می‌دهد: «ما همیشه به دنبال حوادث هستیم اما باید با پیش‌بینی‌های لازم بتوانیم اتفاقات را مدیریت کنیم.»


او با بیان اینکه در تهران موضوع بارش برف و باران و همچنین آبگرفتگی و لغزندگی معابر همواره در پاییز و زمستان مشکلات ترافیکی ایجاد می‌کند، می‌گوید: «باید مسئولان شهر برای حل این معضلات همیشگی که در فصل‌های پربارش گریبان شهر را می‌گیرند چاره‌ای اساسی بیاندیشند.»


نبود دسترسی کافی به ایستگاه مترو در غرب تهران
میلاد از جمله افرادی است که از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده می‌کند، اما او هم امروز برای رسیدن به محل کارش دچار مشکل شده است. او توضیح می‌دهد: «منزل من در غرب پایتخت (شهرک نفت) است. هر روز باید مسافتی را با تاکسی طی کنم تا به ایستگاه مترو صادقیه برسم و این معضل بزرگی است. دسترسی به ایستگاه‌های مترو در پایتخت محدود است و باید از هر نقطه‌ای از غرب برای استفاده از مترو خود را به صادقیه برسانی.»


به گزارش آنا، سال‌های متوالی است که وضعیت پایتخت در مقابله با بحران‌ها به همین شکل است. حدود دو هفته پیش بود که تنها با یک ساعت بارش باران مداوم معابر دچار آبگرفتگی شد و در عبور و مرور خودروها اختلال ایجاد شد و رانندگان ساعت‌های طولانی را در ترافیک گذراندند.


اگر چه مدیریت شهری و پلیس همواره در این شرایط شهروندان را به استفاده از وسایل نقلیه عمومی ترغیب می‌کنند اما نبود دسترسی کافی به این وسایل هم مورد دیگری است که مسئولان شهری آن را در گرو کمک مالی دولت می‌دانند اگر چه تمام این موارد هم نمی‌تواند برای کسانی که امروز ساعت‌های زیادی را در ترافیک گذارندند و دیر به محل کار یا تحصیل رسیدند توجیه مناسبی باشد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته