دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
26 آبان 1395 - 11:18
مدیر کل دفتر حفاظت و صید و شکار سازمان حفاظت محیط زیست خبر داد

مصون ماندن حیات وحش در سایه قرق اختصاصی

مدیر کل دفتر حفاظت و صید و شکار سازمان حفاظت محیط زیست گفت: قرق اختصاصی راهی برای مصون ماندن حیات‌وحش از شکار غیرقانونی و ترغیبی برای ارتقا و احیای حیات‌وحش به دست مردم است.
کد خبر : 134964
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، علی تیموری، مدیر کل دفتر حفاظت، صید و شکار سازمان حفاظت محیط زیست درباره قرق‌‌های اختصاصی اظهار کرد: در قرق‌های اختصاصی زمینی به اشخاص واگذار نمی‌شود و در واقع ما یک محدوده‌ای را برای حفاظت از منطقه به افراد معرفی می‌کنیم، تا کنون هیچ کسی از قرق اختصاصی سوء استفاده نکرده است.


وی گفت: 5 محدوده به عنوان قرق اختصاصی در شورای عالی محیط زیست تصویب شده و تا کنون به کسی واگذار نشده است.


تیموری بیان کرد: قرق‌های اختصاصی، قانونی است که حدود چهل سال پیش تصویب شده بود اما اکنون دوباره برای اجرا آماده شده است تا شکارچیان به شکل قانونی به امر شکار پرداخته و حیات‌وحش از شکارچیان غیرقانونی مصون بماند.


وی ادامه داد: 5 منطقه در استان‌های کرمان، یزد و سمنان در خارج از مناطق چهارگانه و در محدوده آزاد به اشخاص حقیقی و حقوقی که علاقمند به حفاظت از مناطق و حیات‌وحش هستند، واگذار خواهد شد که این اتفاق بر اساس مصوبه شورای عالی محیط زیست انجام خواهد شد.


مدیر کل دفتر حفاظت، صید و شکار سازمان حفاظت محیط زیست تأکید کرد: قرق‌های اختصاصی در جهت افزایش مشارکت مردم در حفاظت از حیات‌وحش و طبیعت است تا در جهت ارتقا حیات‌وحش و جایگاه منطقه به دست اشخاص گام برداریم، بعضی‌ها فکر می‌کنند که زمینی را واگذار می‌کنیم در حالی که این طور نبوده و محدوده‌ای از طبیعت را مشخص کرده و به اشخاص حقیقی و حقوقی، جوامع محلی و تعاونی‌ها ارائه می‌دهیم تا این افراد برای این محدوده یک برنامه حفاظتی تعیین کنند.


تیموری تصریح کرد: افراد حق هیچ‌گونه ساخت‌و‌ساز، دخل و تصرف و واگذاری به سایر را ندارند و نحوه کار به گونه‌ای است که پس از سرشماری دقیق علمی از گونه‌های حیات‌وحش حفاظت منطقه را با زمانی حداقل 5 و حداکثر 10 ساله به افراد واگذار می‌کنیم.


مدیر کل دفتر حفاظت و صید و شکار سازمان حفاظت محیط زیست گفت: انتفاعی که سازمان حفاظت محیط زیست برای مناطق تعیین کرده انتفاع شکار است تا طبق نظر شورای عالی محیط زیست مجوز شکار را به آن دسته از شکارچیان قانونی کشور که در سال‌های گذشته هیچ تخلف محیط زیستی نداشتند، ارائه دهند که هم انگیزه برای حفاظت از منطقه بالا رود و هم فردی که مسئولیت این مناطق را برعهده دارد منفعتی از آن برده باشد.


تیموری ادامه داد: اگر محیط‌بانان مناطق آزاد را حفاظت کنند دیگر طبیعت این ظرفیت را نخواهد داشت که در سطح وسیع به شکارچیان چهارپا مجوز شکار دهد.


وی گفت: مردم باید در کنار محیط زیست برای حفاظت از طبیعت کمک کنند تا سازمان هم بتواند مجوز شکار را به مردم منطقه ارائه کند.



انتهای پیام/

برچسب ها: علی تیموری
ارسال نظر
هلدینگ شایسته