دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
05 آبان 1395 - 14:23
در دیدار معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور با وزیر علوم چین توافق شد

کمیته مشترک همکاری علمی و فناورانه ایران و چین تشکیل می‌شود/ ایجاد پارک علم و فناوری ایران و چین

دکتر سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور که در راس هیاتی بلندپایه به چین سفر کرده است، با دکتر وان گنگ، وزیر علوم و تکنولوژی کشور چین درباره توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه بین دو کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.
کد خبر : 129110

به گزاش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهوری، سورنا ستاری، معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهور در دیدار اول با وان گنگ، وزیر علوم و تکنولوژی چین با تشکیل و راه‌اندازی کمیته مشترک همکاری برای ارتقای سطح کنونی مناسبات و همکاری‌های علمی و فناوری میان دو کشور توافق کردند.


دو طرف در این دیدار اعلام کردند که با تشکیل این کمیته می‌توانند نقشه راه همکاری‌ها در حوزه‌های علمی و دانش‌بنیان را ترسیم و اجرایی کنند.


همچنین در این دیدار بر راه‌اندازی پارک ویژه علم و فناوری در پارک فناوری پردیس معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ایران موافقت شد و زمان دقیق اجرای این طرح پس از نشست کمیته مشترک نهایی اعلام می‌شود.


معاون علمی و فناوری ریاست‌جمهوری از آمادگی نهادهای علمی و فناوری کشورمان برای توسعه همکاری با بخش‌های علمی و فناوری چین خبر داد و گفت: «اهمیت دادن به تلاش‌های علمی با شروع به کار دولت دکتر حسن روحانی در دستور کار قرار گرفته است.»


ستاری گفت: «در حال حاضر توجه بالایی از اقتصاد کشور به اقتصاد دانش‌بنیان اختصاص یافته است. سال‌های تحریم به ما نشان داد که نباید فقط به منابع نفتی متکی باشیم. در حال حاضر کمتر از 20 درصد اقتصاد ایران متکی به نفت است و با توجه به داشتن ظرفیت بالا به لحاظ نیروی انسانی، شرایط کنونی فرصت ایده‌آلی را برای نهادهای علمی و مراکز دانش‌بنیان دو کشور برای توسعه همکاری‌های دوجانبه فراهم کرده است.»


وان گنگ، وزیر علوم و تکنولوژی چین نیز در سخنانی ابراز امیدواری کرد که با تشکیل کمیته مشترک همکاری، شرایط برای اجرای پروژه‌ها و نشست‌های مشترک میان دانشمندان دو کشور فراهم شود و این مهم زمینه‌ای مناسب برای ترغیب و تشویق جوانان ایران و چین برای همکاری‌های علمی فراهم کند.


ایجاد پارک فناوری مشترک میان معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و وزارت علوم و تکنولوژی جمهوری خلق چین که تفاهم‌نامه آن در سفر سال گذشته رئیس‌جمهور چین به ایران امضا شده بود، موضوع دیدار دوم ستاری با وان گنگ بود.


ترغیب شرکت‌های چینی به ایجاد واحدهای تحقیق و توسعه و نیز انتقال فناوری در این پارک از مزایای این همکاری است.


آمادگی برای حضور فعال‌تر شرکت‌های دانش‌بنیان چین در چارچوب همکاری‌های مشترک


در ادامه سفر معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور به چین، او از مراکز علمی شهر پکن و مرکز بین‌المللی فناوری «زی پارک» بازدید کرد.


ستاری در این بازدید در گفت‌وگو با مسئولان این مرکز گفت: «ایران بر اقتصاد دانش‌بنیان تمرکز ویژه دارد و در راستای اجرای این سیاست‌ها آماده است همکاری خود را با مراکز علمی چین بیش از پیش توسعه دهد. در ایران 38 پارک علم و فناوری وجود دارد و بزرگترین استارتاپ‌ها در حوزه بیوتکنولوژی و ICT در منطقه خاورمیانه متعلق به ایران است. به همین خاطر به دنبال تغییر مسیر اقتصاد کشور هستیم و تلاش داریم اقتصاد بر پایه نفت را به سوی اقتصاد دانش‌بنیان سوق دهیم.»


او همچنین از فراهم‌شدن تسهیلات و شرایط ویژه برای شرکت‌های علمی و فناوری و دانش‌بنیان از جمله معافیت‌های مالیاتی و وام در ایران خبر داد و به طرف چینی گفت: «آمادگی برای حضور فعال‌تر شرکت‌های دانش‌بنیان چین در چارچوب همکاری‌های مشترک فراهم است.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته