دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 فروردين 1394 - 12:17

کسب رتبه نخست مسابقه مقاله‌نویسی از سوی دانشجویان واحد عجب‌شیر

دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد عجب شیر در چهارمین نشست مقاله نویسی دانشجویان و طلاب علوم دینی کمیته امداد امام خمینی (ره) استان آذربایجان شرقی با ارائه مقاله، موفق به کسب رتبه نخست در این مسابقه شدند.
کد خبر : 12202

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، مقاله سعید آذری راد و فاطمه آذری راد با عنوان «شناسایی و رتبه‌بندی عوامل موثر بر کاهش زاد و ولد و ارائه راهکارهای مناسب در افزایش زاد ولد در منطقه عجب‌شیر» توانست در بین مقالات ارائه شده در چهارمین نشست مقاله نویسی دانشجویان و طلاب علوم دینی کمیته امداد امام خمینی (ره) استان آذربایجان شرقی عنوان مقاله بر‌تر و رتبه نخست را به خود اختصاص دهد.


این همایش با محوریت «خانواده و سبک زندگی دینی» به میزبانی اداره کل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان آذربایجان شرقی برگزار شد.


در بخشی از این مقاله آمده است: طبق یافته‌های مرکز آمار ایران، نرخ رشد جمعیت درایران کاهش یافته است و این زنگ خطری برای آیندهٔ کشور در زمینه رشد و توسعه اقتصادی به شمار می‌رود. آمار سازمان ملل نشان می‌دهد که پیری جمعیت در دهه‌های آینده، یک تهدید و ضعف بزرگ برای جهان است. هدف مقاله حاضر شناسایی و رتبه بندی عوامل موثر بر کاهش زاد ولد و ارائه راهکارهای مناسب در زمینه افزایش جمعیت است. روش پژوهش توصیفی، از نوع پیمایشی و جامعه آماری شامل ۱۵۰نفر از معلمان زن و مرد در منطقه عجب شیر است. حجم نمونه پژوهش نیز با محاسبه از طریق جدول مورگان برابر با ۱۰۸ نفر از معلمان منطقه عجب شیر است، شیوه نمونه شیوه نمونه گیری، تصادفی طبقه‌ای و ابزار اندازه‌گیری شامل یک پرسشنامه محقق ساخته در پنج بخش که ضریب پایایی حاصله برای آن ۷/۷۲ است. جهت تجزیه و تحلیل داده‌های حاصله از روش‌های آماری ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره استفاده شده است. مبتنی بر نتایج تحلیل رگرسیون و ضرایب بتای استاندارد می‌توان نتیجه گرفت که در پیش‌بینی تغییرات کاهش زاد ولد، عوامل تاخیر در ازدواج در بین جوانان با ضرایب بتای (۲۵/۰) درصد در اولویت اول، عوامل سبک تک فرزندی رایج در خانواده‌ها با ضرایب بتای (۱۳/۰) درصد در اولویت دوم، عوامل دغدغه‌های معیشتی با ضرایب بتای (۱۳/۰) درصد در اولویت سوم، عوامل هجوم شبکه‌های ماهواره‌ای با ضرایب بتای (۷/۰) درصد در اولویت چهارم در کاهش زاد و ولد موثر هستند.


سعید و فاطمه آذری‌راد هر دو دانشجوی مقطع کار‌شناسی ارشد رشته تحقیقات آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد عجب‌شیر هستند.


انتهای پیام/

برچسب ها: مقاله
ارسال نظر
قالیشویی ادیب