دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 شهريور 1395 - 13:57

پالایشگاه تهران وارد مدار تولید شد

پالایشگاه تهران با اتمام عملیات تعمیرات اساسی از امروز (جمعه، ۱۲ شهریورماه) پس از ۲۵ روز، وارد مدار تولید شد.
کد خبر : 114993

به گزارش گروه اقتصادی آنا به نقل از شانا، تعمیرات اساسی پالایشگاه تهران که از تاریخ ١٦ مردادماه امسال به مدت ٢٥ روز آغاز شده بود، پنج شنبه (۱۱ شهریورماه) به پایان رسید و همه واحدها از امروز به مدار تولبد بازگشتند.


تعمیرات اساسی مجموعه واحدهای تقطیر در خلا و اتمسفریک، واحد گاز مایع (ال پی جی) ، بخشی از گوگودسازی و کک‌زدایی واحد کاهش گران‌روی و به موازات این واحدهای عملیاتی، تعمیرات اساسی نیروگاه‌های بخار و گازی واحدهای یوتیلیتی در پالایشگاه جنوبی، سه دستگاه بویلر به ظرفیت ١٤٥ تن در ساعت، یک‌دستگاه بویلر با همین ظرفیت در پالایشگاه شمالی با هزینه بیش از ٤٠ میلیارد ریال انجام شد.


همچنین در مدت اورهال واحد تقطیر، تعمیرات یک ژنراتور برق ٧,٢ دهم مگاواتی و یک دستگاه ECO بر روی بویلرهای یکی از پالایشگاه شمالی نصب و راه‌اندازی شد.


تعمیرات اساسی واحدهای غیرکاتالیستی هر چهار سال یکبار در راستای پیشگیری و نگهداری بهتر و حفظ راندمان و ادامه تولید ازسوی مهندسان بازرسی فنی مورد بررسی دقیق از نظر میزان‌خوردگی و سایش قرار گرفته و طبق پروسه‌های فنی تجهیزات مورد تعمیر و ترمیم قرار می‌گیرد.


واحد تقطیر جنوبی پالایشگاه تهران روزانه ١٢٥ هزار بشکه ظرفیت دارد که آخرین تعمیرات اساسی این واحد تقطیر سال ٩١ در راستای پیشگیری و نگهداری بهتر از دارایی‌های فیزیکی پالایشگاه انجام شده است.


تعمیرات اساسی واحدهای پالایشی بسته به عملکرد آنها و برای تعمیر و رفع عیوب تجهیزات جهت تداوم کار و ایمنی سه تا پنجسال تعیین می‌شود که شرکت‌های پالایشی موظف به رعایت تمامی اصول تعیین شده در این مورد هستند.


تعمیرات اساسی نقش مهم و پیشگیرانه‌ای در جلوگیری از بروز حوادث ناخواسته در تجهیزات و حوادث احتمالی خواهد داشت و در طول تعمیرات اساسی به طور معمول اجزای واحدهای عملیاتی بویژه نقاطی که تحت تنش بالا هستند مورد بازرسی دقیق‌تری قرار می‌گیرند و در صورتی که معایبی وجود داشته باشد با تمهیدات مورد نظر تعمیر و یا تعویض‌ صورت خواهد گرفت.


شرکت پالایش نفت تهران در ١٥ کیلومتری جنوب تهران واقع شده و شامل دو پالایشگاه جنوبی «شماره ١» و پالایشگاه شمالی «شماره ٢» است که با توجه به نیاز بازارهای داخلی به فرآورده‌های نفتی ساخت این پالایشگاه از سال ٤٤ آغاز و در ٤٧ سال تکمیل شد.


ظرفیت اسمی این پالایشگاه ٨٥ هزار بشکه در روز بوده که طی اصلاحات فرآیندی در سالهای ٥٥ و ٨٢ به ١٢٠ هزار بشکه در روز افزایش یافت.


روند رو به رشد مصرف فرآورده‌های نفتی و ضرورت تامین نیاز بازار داخلی، تاسیس و راه‌اندازی پالایشگاه دوم، با ظرفیت ١٠٠ هزار بشکه در روز را در سال ٥٢ ایجاد کرد. در سال ٨٢ ظرفیت این پالایشگاه با اجرای طرحهای توسعه‌ای به ١١٠ هزار بشکه در روز افزایش یافت.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب