دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
21 فروردين 1394 - 13:20

ایران در فروش گاز به ترکیه تخفیف می‌دهد؟

با وجود امکان افزایش ظرفیت‌های صادراتی گاز ایران به ترکیه، هر دو طرف منتظر تصمیم‌های مهمی هستند که می‌تواند بر آینده تجاری هر دو کشور تاثیر بسزایی بگذارد.
کد خبر : 11406

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا، سفر اخیر رئیس‌جمهوری ترکیه به کشورمان سوالات فراوانی را در خصوص آینده روابط تجاری ایران و ترکیه برجای گذاشت که مهم‌ترین آن موضوع نرخ گاز صادراتی ایران به ترکیه بود.


در جریان این سفر مهم‌ترین محور گفت‌وگوی روحانی و اردوغان حل و فصل اختلاف پرونده گازی دو کشور بود که بیش از یک سال است نزد دادگاه داوری بین‌المللی سوئیس بوده و هنوز به نتیجه نرسیده‌ است.


رئیس‌جمهوری ترکیه در این باره اعلام کرده‌ است که اگر قیمت‌ها پایین بیاید، می‌توانیم خرید گاز از ایران را افزایش دهیم. اردوغان گفته است ما می‌خواهیم بهای گاز مناسب باشد تا به بهای کمتر آن را به مردم بفروشیم و مردم ما متضرر نشوند.


بر این اساس حمیدرضا عراقی، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران نیز قیمت گاز صادراتی ایران به ترکیه را «مناسب» دانست و آن‌را تابع فرمولی از قیمت نفت خواند که با افزایش و کاهش آن، قیمت گاز هم تغییر می‌کند.


عراقی همچنین گفته است که شرکت ملی گاز ایران از طرف ترک خواسته حجم گاز بیشتری از ایران بخرد تا در قرارداد، قیمت کمتری برای آنها محاسبه شود. به گفته او، ایران در صورت تمایل طرف مقابل آمادگی دارد پیش از اعلام رای دادگاه در این زمینه مذاکره کند.


پیش از این نیز بیژن زنگنه، وزیر نفت کشورمان، گفته بود که «به شرطی قیمت گاز ایران به ترکیه کاهش می‌یابد که واردات گاز ترکیه از ایران افزایش یابد، چرا که برای ایران سهم بازار بسیار مهم است.»


بر اساس قرارداد 25 ساله‌ای که ایران و ترکیه در سال 1996 برای صادرات سالانه تا 10 میلیارد متر مکعب گاز امضا کردند، از سال 2002 ایران روزانه 30 میلیون متر مکعب گاز به ترکیه صادر می‌کند به طوری که ایران در سال 2013 با صدور حدود 8 میلیارد متر مکعب، پس از روسیه دومین تامین‌کننده گاز ترکیه شد، اما در ماه ژانویه سال ٢٠١٢ میلادی پس از آنکه تهران شکایت آنکارا را درباره بالا بودن قیمت نپذیرفت، این کشور به دادگاه داوری بین‌المللی سوییس شکایت کرد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته