معاون آموزشی واحد علوم پزشکی: بدون سواد اطلاعاتی به سمت دنیایی حرکت میکنیم که دیگر وجود ندارد
به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، نشست ضیافت اندیشه از امروز به مدت سه هفته به همت دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در واحد پزشکی تهران و با حضور استادان، در سه سطح اندیشه سیاسی دو، سه و چهار، برگزار میشود.
معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی واحد تهران در مراسم افتتاحیه این نشست، دانشگاه را در تحولات حال و آینده نقش آفرین دانست و گفت: «دانشگاهها در همه دنیا مبدا پیشرفت و توسعه محسوب میشوند، چرا که مهمترین سرمایه جوامع که نیروی انسانی است، برای آموزش و تربیت به دانشگاهها سپرده میشوند. »
دکتر خلیل علیمحمدزاده با توجه به رسالت دانشگاه، اظهار کرد: «دانشگاه محل «علم و تحقیق» و «آرمانگرایی و آرمانخواهی» است و دانشگاهی که بتواند این دو جریان را مرتبط با هم و به موازات هم در عرصههای ملی و بینالمللی پیش ببرد، دانشگاهی فعال، سازنده و سرنوشتساز است.»
وی ادامه داد: «وجود استادان متعهد، باتجربه و مطابق با تحولات دنیای حاضر، وجود جوانانی که از ضمیر پاک و روحیه پرتلاش و آرمانی برخوردارند در کنار محیط زنده، پویا و بالنده دانشگاه که زمینهساز تعامل دو عنصر قبلی با ویژگیهای واقعی است، از دلایل عمده توقع از دانشگاه است.»
معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی واحد تهران، دانشگاههای فعلی را در داخل و خارج کشور، دانشگاههای رقابتی عنوان کرد و گفت: «باید ببینیم در این رقابت و در زمینههای مختلف آن، دانشگاه ما در کجا قرار گرفته و چه مسیری را دنبال میکند.»
علیمحمدزاده افزود: «با توجه به شاخصهایی که در دوره جدید مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی برای ارتقای علمی و فرهنگی استادان تعریف شده است، امیدواریم استادان و دانشجویان در حیطه علوم پزشکی نیز به جهشهای قابل توجهی دست یابند.»
وی جایگاه ایران در عرصههای علمی و فناوری را با وجود سرعت بالایی که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی داشته، همچنان عقبتر از تحولات دنیای امروز دانست و گفت: «همه ما باید در مسیر جبران این عقب ماندگی، توانمندیهای لازم را پیدا کرده و سهم خود را ادا کنیم.»
معاون آموزشی واحد علوم پزشکی تهران با توجه به بیانات مقام معظم رهبری درباره ضرورت دستیابی به مرجعیت علمی در سطح جهان، گفت: «این موضوع به ویژه در حوزه پزشکی دست یافتنی است و باید حرکت ما در به وجود آوردن شرایط، مقدمات و زمینهها این امر مهم مشهود باشد.»
این استاد دانشگاه ادامه داد: «خوشبختانه این اهداف در نقشه جامع علمی کشور تعیین شده و دانشگاه ما هم باید جایگاه خود را در این هدف گذاری بشناسد و به آن برسد.»
علیمحمدزاده درباره ماهیت سواد در عصر کنونی و ضرورت برخورداری از قدرت تحلیل در دانشگاه و جامعه اظهار کرد: «تعریف سواد امروزه مرتبا در حال تغییر و تکمیل است و هر گونه کندی و یا توقف در این مسیر به این معنی است که ما سهمی از آینده برای خود نمیخواهیم.»
وی گفت: «اینترنت و دیگر اشکال آی.تی، ماهیت سواد را متحول کرده، بنابراین حتی اخذ مدرک دانشگاهی دال بر باسواد بودن فرد نیست، بلکه در ویژگیهای فرد باسواد، در کنار سواد ذهنی، سواد رسانهای، سواد رایانهای، سواد فناوری، سواد ارتباطی، سواد مهارتی و سواد عاطفی نیز وارد شده است.»
این مسئول دانشگاهی با یادآوری تعریفی که تافلر از بی سوادان در قرن بیست و یکم ارائه کرده است، گفت: «بیسوادان این قرن کسانی نیستند که نمیتوانند بنویسند و یا بخوانند، بلکه کسانی هستند که نمیتوانند یاد بگیرند و بازآموزی کنند.»
وی سواد اطلاعاتی را کلید اصلی یادگیری دانست و گفت: «سواد اطلاعاتی نه مختص قشر خاصی است و نه به زمان خاصی محدود میشود و یک روند دائمی است و با توجه به اینکه رسالت اصلی دانشگاهها، تربیت یادگیرندگان همیشگی است، باید بخشهای مختلف دانشگاه، استادان و مراکز تحقیقاتی در این زمینهها به طور تخصصی وارد شوند.»
علیمحمدزاده یادگیری را آموزش توام با مهارتآموزی و منجر به تغییر رفتار تعریف کرد و با عنوان کردن اصول مختلف در سواد اطلاعاتی، گفت: «این اصول به ما کمک میکند تا نیازهای اطلاعاتی خود را تشخیص دهیم، روشهای دسترسی به این اطلاعات را بشناسیم، برای جستجوی اطلاعان راهبردهای لازم را تدوین کرده و مهارتهای کافی پیدا کنیم، برای ارزیابی منابع و برقراری ارتباط توانمندی داشته باشیم و بتوانیم دیگران را در تولید دانش نو مشارکت دهیم.»
وی افزود: «از نظر یونسکو شخص باسواد فردی است که پارامترهای چون توانایی برقراری روابط عاطفی با خانواده، همسر و دوستان به نحو مناسب (سواد عاطفی)، توانایی برقراری ارتباط و تعامل با همه اعضای جامعه، آداب معاشرت و روابط اجتماعی مقبول (سواد ارتباطی)، توانایی مدیریت اقتصادی درآمد مانند چگونگی پسانداز، سرمایهگذاری و مدیریت هزینه (سواد مالی)، اینکه بدانیم کدام رسانهها معتبر و کدام نامعتبر است، توانایی تشخیص اعتبار اخبار و دیگر پیامهای رسانهای (سواد رسانهای)، توانایی تربیت فرزندان به نحو مطلوب (سواد آموزش و پرورش) و توانایی استفاده از مهارتهای هفتگانه رایانه، مفاهیم پایه فناوری اطلاعات و ارتباطات، استفاده از رایانه و مدیریت فایلها و واژهپردازی (سواد رایانه) را دارا است.»
علیمحمدزاده تصریح کرد: «بدون سواد اطلاعاتی، دانشگاهها ابزار کارآمد چندانی برای ارتباط با مجامع علمی و بهرهبرداری از دستاوردهای دنیای پیشرفته را ندارند و به سمت دنیایی حرکت میکنند که دوره آن تمام شده است بنابراین تجهیز دانشگاهها به سیستمهای مربوط به لوازم این ارتباطات و توانمندسازی استادان و دانشجویان در این زمینهها، از اولویتهای مهم به حساب میآید.»
این استاد دانشگاه با بیان اینکه تحول فرهنگی و زیرساختهای آموزشی و فرهنگی، لازمه هر گونه پیشرفت سیستمی است، خاطرنشان کرد: «نشستهای ضیافت اندیشه در دانشگاهها و با دقت و خلاقیتی که در واحد پزشکی اعمال میشود و مشارکت فعال استادان در بحثها و تبادلنظرهای این نشستها، گام مهمی در ارتقای علمی، فرهنگی و معرفتی است و دانشگاه را در جامعیت بخشیدن به اهدافش کمک میکند.»
به گزارش آنا، در برنامه افتتاحیه این نشست، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری و معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی نیز در سخنانی هدف از برگزاری سلسله موضوعات نشست ضیافت اندیشه در سال ۱۳۹۵ را تشریح کردند.
انتهای پیام/