دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
گزارش آنا از وضعیت رو به بهبود دریاچه ارومیه در سالی که پیش‌روست:

حال دریاچه ارومیه خوب است

از هزاران سال پیش دریاچه ارومیه برای ایرانیان منشا حیات و زندگی محسوب می‌شد و از قداست خاصی برخوردار بود. مردم از آب، نمک و حتی ماسه و لجن آن برای درمان استفاده می‌کردند و زندگی مسالمت آمیز انسان و محیط زیست در کنار هم برقرار بود تا اینکه حدود 10 سال پیش محققان خبر از نابودی این منبع ارزشمند زیست محیطی داده و پس از آن فعالیت برای نجات ارومیه آغاز شد.
کد خبر : 11051

آرزو میرزاخانی، گروه اجتماعی- دریاچه ارومیه در میان دو استان آذربایجان شرقی و غربی و در میان حوزه آبریز سه استان آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و کردستان قرار دارد. این دریاچه بزرگ‌ترین آبگیر آسیای غربی است و از دوران دوم زمین‌شناسی قدمت دارد و ازنظر زمین‌شناسی گودالی است که بر اثر چین خوردگی به وجود آمده است. همچنین گفته می‌شود ارتفاع آن ازسطح دریای آزاد 1600 متر بوده و 1278 متر نیز ارتفاع دارد. به اعتقاد کارشناسان این دریاچه تاثیر زیادی در تلطیف هوای استان و رشد و نمو گیاهان و در کل زندگی انسان‌ها دارد.


با این وجود ناقوس نابودی دریاچه ارومیه از 10 سال‌ پیش نواخته شد و با تبدیل آن به یکی از دغدغه‌های اصلی مردم، کارشناسان نیز به صرافت افتادند تا هر طور شده ارومیه را حفاظت کنند. در این بین ایده‌های فانتزی بسیاری پیشنهاد شد؛ از خشکاندن کامل دریاچه و استحصال نمک آن تا ایجاد باران مصنوعی بر فراز ارومیه یا انتقال آب از رودخانه ارس و چندین طرح وهم‌آلود دیگر که اجرای آن نشان داد هیچ کدام نمی‌تواند دریاچه ارومیه را به سمت وضعیت خوبی سوق دهد. حتی تحقیقات نشان داد زمانی که در سال 89، دریاچه به 3 هزار میلیارد متر مکعب آب نیاز داشت حدود 6 هزار مترمکعب آب در اطراف دریاچه پرت می‌شد.


تا اینکه در دولت یازدهم و با آمدن حسن روحانی که دغدغه اصلی خود را در نخستین مصاحبه‌اش احیای محیط‌ زیست کشور عنوان کرد اوضاع کمی متفاوت شد. حسن روحانی، همچنین بر نجات ارومیه تاکید کرد و از همان روزها بود که معصومه ابتکار معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست نیز فعالیت خود را برای احیای تالاب ارومیه آغاز کرد. در این بین با کمک گرفتن از جوامع بین‌المللی و همراهی «گری لوئیس» نماینده سازمان ملل متحد در ایران، دریاچه ارومیه کم کم جان تازه‌ای گرفت.


اکنون که در اولین ماه از سال 94 به سر می‌بریم مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی به آنا می‌گوید که حال دریاچه ارومیه خوب است و از تخصیص اعتباری بیشتر از سال‌های گذشته برای احیای دریاچه ارومیه خبر می‌دهد و تراز آبی این دریاچه را 1270/65 از سطح دریا اعلام می‌کند که به گفته وی در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته که 1270/66 بوده، 34 سانتی متر افزایش داشته است.


به گفته آراسته بر اساس اطلاعات موجود امسال با تثبیت وضعیت ارومیه مواجه هستیم که خود خبر بسیار خوبی است چرا که در سال 92 نسبت به مدت مشابه در سال 91، این تثبیت تراز آبی ارومیه وجود نداشته است.


مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی آب‌رسانی به دریاچه ارومیه از منطقه « رچکان» با لوله‌های 2 اینچی و ذخیره آن در مخازن 10 هزار لیتری کنار دریاچه برای تغذیه آن را از راهکارهای بسیار موثر این سازمان برای تثبیت وضعیت آبی دریاچه ارومیه می‌داند، اما درباره اعتبار اختصاص یافته به احیای تالاب ارومیه در سال 94 می‌گوید که هنوز بودجه سال 94 به ما اعلام نشده است و تا تیر ماه باید از بودجه سال 93 استفاده کنیم. در کل در سال 93 مبلغ 39 میلیارد تومان به اداره کل حفاظت محیط‌‌‌ زیست استان آذربایجان غربی اختصاص یافته است که نمی‌دانیم به طور دقیق چه میزان از آن برای ارومیه استفاده می‌شود.


آراسته همچنین درباره برنامه محیط‌ زیست برای جلوگیری از انتشار ریزگردها در شهرهای اطراف دریاچه ارومیه می‌گوید: امسال طرح مالچ پاشی بیولوژیکی به صورت آزمایشی در منطقه « اجبل» و 30 هکتار از اراضی پارک ملی ارومیه اجرا خواهد شد و در کنار آن نیز نهال‌کاری در مصب رودخانه‌های واصله به دریاچه ارومیه در حال انجام است.


پرویز آراسته از اقداماتی که برای احیای ارومیه در سال گذشته صورت گرفته است می‌گوید و معتقد است که در کنار همه این اقدامات انجام یک سری پروژه‌ها از سوی جهاد کشاورزی و آب منطقه‌ای مانند تغییر الگوی کشت و آبیاری در مناطق حاشیه‌ای دریاچه ارومیه در افزایش تراز آبی آن نسبت به سال گذشته بسیار موثر بوده و خواهد بود.


او همچنین از اجرای 4 پروژه کلی در سال 94 که شامل 10 طرح جزئی در حوزه ارومیه می‌شود خبر داد و گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال تالاب ارومیه وضعیت بهتری نسبت به سال‌های گذشته داشته باشد. همچنین با بارندگی‌هایی که در سال 93 داشتیم و اقداماتی که ستاد احیای دریاچه ارومیه در کنار ما انجام داد، خوشبختانه امسال ارومیه وضعیت خوبی خواهد داشت و با کمبود آب مواجه نخواهیم شد. چرا که با وجود آنکه با آغاز سال 92 نسبت به سال 91، کمبود بارش داشتیم اما خوشبختانه امسال و با آغاز سال 94 کاهش بارندگی نداشتیم و انشالله بارندگی تا پایان سال خوب خواهد بود.


سخنان امید بخش مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی درباره وضعیت رو به بهبود دریاچه ارومیه در حالی مطرح می‌شود که باید در نظر داشت برای بازگشت به روزهای پرآبی ارومیه فقط نمی‌توان چشم به آسمان دوخت و طلب باران کرد، بلکه همتی بلند لازم است و اقداماتی موثر و البته بودجه‌ای مشخص و مکفی....


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب