دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
16 فروردين 1394 - 08:35
رجایی در گفت‌وگو با آنا مطرح کرد

راه‌اندازی 7 شرکت دانش‌بنیان در دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان/ گسترش تحصیلات تکمیلی و کاربردی کردن علوم

رئیس واحد زنجان با بیان اینکه جهت‌گیری علمی کشور برای دست پیدا کردن به توسعه پایدار را باید در اقتصاد مبتنی بر دانش جست‌وجو کرد، گفت: دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان، برای دستیابی به این مهم اقدام به تاسیس 7 شرکت دانش‌بنیان کرده است.
کد خبر : 10770

به گزارش خبرنگار آنا، دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان ، یکی از واحد های جامع کشور است . این واحد دانشگاهی اول خرداد ماه سال 1364 با 4 رشته و 175 دانشجو در ساختمانی کوچک و استیجاری در مرکز شهر زنجان تاسیس و فعالیت خود را آغاز کرد.


اکنون این واحد دانشگاهی با دارابودن بیش از 14 هزار و 500 دانشجو، بیش از 40 هزار فارغ‌التحصیل، 169 رشته تحصیلی شامل (20 رشته در مقطع دکترای تخصصی، 50 رشته کارشناسی ارشد و 99 رشته در مقطع کاردانی و کارشناسی و بیش از 130 هزار مترمربع فضای آموزشی و رفاهی بزرگترین مجموعه آموزش عالی استان زنجان به شمار می آید.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان در بیان فعالیت های سال 1393 واحد زنجان گسترش تحصیلات تکمیلی و کاربردی کردن علوم را یادآور می‌شود و درباره سیاست های دانشگاه آزاد اسلامی درخصوص توجه به اقتصاد دانش‌بنیان می گوید: جهت‌گیری علمی کشور برای دست پیدا کردن به توسعه پایدار را باید در اقتصاد مبتنی بر دانش جست‌وجو کرد.



دکتر یدالله رجائی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری آنا با تشریح فعالیت های سال گذشته این واحد دانشگاهی اظهار می‌کند که دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان، برای دستیابی به این مهم اقدام به تاسیس 7 شرکت دانش‌بنیان کرده است و برخی از آنها دارای مجوز از سوی معاونت علمی ریاست جمهوری هستند.


خلاصه ای از فعالیت های واحد زنجان در سال 1393


شرکت های دانش‌بنیان


الف : شرکت دانش‌بنیان نانو فناوری رادین


ب : شرکت دانش‌بنیان خدمات مشاوره ارتقاء کارایی و بهره وری صنایع TooT


ج : شرکت دانش‌بنیان بیومد (BioMed)


د : شرکت دانش‌بنیان بهینه‌سازی، هوشمندسازی و اتوماسیون


ه : شرکت دانش‌بنیان تولید و ساخت بازی‌های رایانه‌ای (Game Developer)


و : شرکت دانش‌بنیان تهیه و تولید مواد اولیه صنعت روی (تولید کربنات استرانسیوم)


ز : شرکت دانش‌بنیان خدمات ممیزی انرژی


طرح های اقتصادی و سرمایه گذاری دانشگاه آزاد اسلامی زنجان



الف - تبدیل سالن ورزش شماره دو به فروشگاه زنجیره ای ارائه مواد غذایی و خدماتی


ب - تبدیل مرکز تحقیقات بیولوژی دانشگاه به آزمایشگاه تخصصی تشخیص طبی


ج - راه اندازی شرکت ارائه خدمات اینترنتی(ISP) دانشگاه آزاد اسلامی زنجان با عنوان Az_Net


د - تبدیل زمین چمن دانشگاه به «مدرسه فوتبال» دانشگاه آزاد اسلامی زنجان


ه - تبدیل زمین تنیس دانشگاه به «مدرسه اسکیت» دانشگاه آزاد اسلامی زنجان


و- اخذ نمایندگی شرکت کارگزاری


ز- تأسیس شرکت سرمایه گذاری


ح - تغییر کاربری سالن غذاخوری مجتمع اعتمادیه


ط - تغییر کاربری خوابگاه به هتل و مهمانپذیر


مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی زنجان


با تلاش صورت گرفته موافقت نامه اصولی مرکز رشد واحدهای فناور واحد زنجان با موضوع محوری «شناسایی، استخراج و فراوری کانی های فلزی و غیرفلزی» اخذ شده است.


گسترش کمی و کیفی رشته های واحد زنجان


1-4) افزایش تعداد رشته های مقطع دکتری تخصصی از 2 به 20 رشته


2-4) افزایش تعداد رشته های کارشناسی ارشد از 30 رشته به 50 رشته


3-4) افزایش رشته های مقطع کارشناسی به تعداد 3 رشته


میزان جذب دانشجو در نیمسال اول سال تحصیلی 94-93


1-5) تعداد کل دانشجویان در نیمسال اول تحصیلی 94- 93 به تعداد 14676نفر


2-5) ورودی های جدید در نیمسال اول سال تحصیلی 94-93 به تعداد 4110نفر


3-5) رشد کلی پذیرش دانشجو در کلیه مقاطع در مهر 1393 نسبت به مهرماه سال گذشته 5/22%


دستاوردهای محلی، منطقه ای و کشوری در سال 1393



1-6) گروه عمران دانشکده فنی و مهندسی واحد زنجان همواره توانسته است در محافل علمی به نیکی بدرخشد . انجمن علمی- دانشجویی عمران این دانشگاه در مسابقات ملی و منطقه ای از تیم های مطرح و صاحب نام کشور است.


الف- کسب رتبه اول هفدهمین دوره مسابقات کشوری بتن (aci) شاخه آمریکا 1393


ب- کسب رتبه دوازدهمین دوره مسابقات کشوری انجمن بتن ایران 1393 (aci)


ج- کسب رتبه اول مسابقات کشوری بتن دانشگاه آزاد اسلامی نور 1393


د- کسب رتبه اول مسابقات منطقه ای سازه نجات تخم مرغ 1392


2-6) دانشجویان واحد زنجان در مسابقات جهانی، آسیایی، ملی و منطقه ای افتخارات بزرگی را نصیب کشور، جامعه دانشگاهی و خانواده بزرگ دانشگاه آزاد اسلامی کرده اند . برخی از دانشجویان واحد زنجان مفتخر به دریافت لوح و جایزه از ریاست جمهوری اسلامی ایران و دکتر میرزاده ریاست دانشگاه آزاد اسلامی شده اند.


3-6) کسب رتبه دوم پژوهشی در زمینه اخذ طرح‌های برون دانشگاهی در سطح دانشگاه های دولتی و غیردولتی استان زنجان و کسب رتبه اول در سطح دانشگاه‌های آزاد اسلامی استان زنجان.


4-6) کسب رتبه اول در زمینه برپایی نماز از سوی ستاد اقامه نماز استان زنجان .


5-6) در حوزه امور عمرانی این دانشگاه توانست طی یک سال گذشته عملیات تکمیل و یا اجرای عملیات ساختمان های ؛ سلف سرویس مرکزی، آمفی تئاتر ساختمان شهید شهریاری، احداث سالن کنفرانس در دانشکده علوم انسانی و دانشکده علوم تربیتی را به انجام برساند.


د) تجهیز سالن ورزشی مجتمع امام خمینی(ره)، تکمیل عملیات محوطه سازی و ایجاد فضای سبز مجتمع امام خمینی (ره) ، تعمیر و تجهیز خوابگاه های دانشجویی و شروع به طراحی ساختمان های اداری و کارگاه های آموزشی مجتمع امام خمینی (ره) را به سامان برساند.



6-6) باشگاه پژوهشگران جوان دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان یکی از حوزه‌های فعال در بخش پژوهش است. این مجموعه اکنون دارای 70 عضو فعال بوده و طی سال جاری توانست عنوان نخست را در سطح کشور در حوزه فعالیت کاری به خود اختصاص دهد. کسب عنوان نخست فعالیت‌های پژوهشی توسط باشگاه پژوهشگران واحد زنجان در سال 1393 از افتخارات این بخش است.


7-6) مجتمع آموزشی و فرهنگی سمای زنجان در سال 1381 تاسیس شده است . این مجموعه در دو بخش آموزشکده فنی و حرفه ای و مدارس سما مشغول به فعالیت است.


آموزشکده فنی و حرفه ای سما دارای حدود 900 دانشجو در مقطع کاردانی است. دانشجویان این مجموعه در بخش های مختلف علمی توانسته اند افتخارات مهمی را نصیب دانشگاه آزاد اسلامی کنند. ربات های پرنده دانشجویان این مجموعه توانسته است طی سال جاری در مسابقات منطقه ای و استانی عناوین برتر و ممتازی را کسب کند.



تعداد 2349 دانشجو از بدو تاسیس آموزشکده فنی و حرفه‌ای سما فارغ‌التحصیل شده‌اند. در سال 92 تعداد 219 دانشجو و در 6 ماه گذشته 68 دانشجو از این مجموعه آموزشی فارغ‌التحصیل شده‌اند.


مدارس سمای زنجان در دو بخش برادران و خواهران در تمام مقاطع تحصیلی شامل دبستان، دوره اول متوسطه و دوره دوم متوسطه مشغول به فعالیت است. بیش از 1273 دانش آموز در مقاطع مختلف تحصیلی در مدارس سمای زنجان مشغول به تحصیل هستند.


بر اساس آمار اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان حدود 25 درصد دانش آموزان مدارس غیرانتفاعی استان در مجتمع فرهنگی و آموزشی سمای زنجان تحصیل می کنند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته