دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
11 مرداد 1395 - 11:48
وزیر نفت در همایش پنجاهمین سالروز تأسیس شرکت ملی گاز ایران خبر داد

8 هزار میلیارد تومان اعتبار برای گازرسانی به روستاها/ افزایش 140 میلیون مترمکعبی تولید گاز تا پایان سال

بیژن زنگنه، وزیر نفت گفت: گازرسانی به روستاها در استان سیستان و بلوچستان در اولویت وزارت نفت قرار دارد تا آنجا که از سال 92 تا 94، 6 هزارو 200 روستای جدید در 60 شهر جدید به شبکه گاز کشور اضافه شده‌اند.
کد خبر : 106456

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری آنا،بیژن زنگنه وزیر نفت گفت: ظرف دو سال آینده فرآورده‌های مایع تنها صرف بخشی از حمل و نقل خواهد شد و مصرف نفت سفید، نفت کوره و مازوت متوقف می‌شود تا سهم گاز در سبد انرژی کشور افزایش یابد.


وی که در همایش پنجاهمین سالروز تأسیس شرکت ملی گاز ایران سخن می‌گفت، با اشاره به صنعت پتروشیمی افزود: این صنعت با اتکا به گاز طبیعی توسعه خواهد یافت. اکنون صنایع ایران مشکل خوراک ندارند و تولید پتروشیمی‌های گازی در سه ماهه نخست امسال به بیش از 3/1 میلیون تن رسیده است.


وی با اشاره به بهره‌برداری از فازهای 12، 15، 16 و 17 پارس جنوبی گفت:با این کار 160 میلیون متر مکعب گاز به ظرفیت پالایشی کشور افزوده شده و ظرفیت تولید نیز 140 میلیون متر مکعب افزایش داشته است.


زنگنه ادامه داد: با تمهیدات انجام‌شده اکنون هیچ مشکل مالی‌ای در پارس جنوبی نداریم و امسال با بهره‌برداری از فازهای 18، 19 ، 20 و 21، 140 میلیون متر مکعب دیگر به ظرفیت تولید گاز اضافه می‌شود و در مجموع می‌توان گفت از ابتدای دولت تدبیر و امید تا پایان سال 300 میلیون متر مکعب گاز به تولید کشور اضافه شده است.


وی با اشاره به سابقه 50 ساله شرکت گاز افزود: این زمان فرصت بررسی گذشته تشریح وضع فعلی و تصمیم آینده این صنعت را به ما می‌دهد.


وزیر نفت شبکه گاز را گسترده‌ترین شبکه خدمت‌رسانی در کشور دانست و گفت: اکنون 99 درصد جمعیت شهری و 60 درصد جمعیت روستایی به این شبکه متصل هستند و در مجموع می‌توان گفت 90 درصد جمعیت کشور از نعمت گاز بهره‌مند است.


وی اظهار امیدواری کرد که تا پایان سال 96 ظرفیت پالایشی کشور در صنعت گاز به 987 میلیون مترمکعب گاز برسد که با دستیابی به این رقم 95 درصد جمعیت کشور به گاز متصل خواهند شد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته