دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
06 مرداد 1395 - 14:22

اتمام موفقیت‌آمیز عملیات جا به جایی سکوی امیرکبیر

سرپرست مدیریت مهندسی و ساختمان شرکت نفت خزر با اشاره به پایان موفقیت‌آمیز جا به جایی سکوی نیمه شناور ایران امیرکبیر به موقعیت جدید حفاری، گفت: طی ۴۸ ساعت آینده عملیات تثبیت سکو انجام خواهد شد. 
کد خبر : 105452

به گزارش گروه اقتصادی آنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شرکت ملی نفت ایران، مسعود متین فرد، سرپرست مدیریت مهندسی و ساختمان شرکت نفت خزر با اشاره به اجرای موفقیت‌آمیز عملیات جا به جایی سکوی ایران امیرکبیر،گفت: با توجه به لزوم توسعه فعالیت‌های اکتشافی شرکت نفت خزر در بخش عمیق دریای خزر منطبق با اهداف و ماموریت‌های تعریف شده، در سال گذشته برنامه ریزی و آنالیزهای لازم توسط دانشگاه صنعتی شریف انجام و با استفاده از این برنامه ریزی‌ها، موقعیت لنگرها براساس شرایط محیطی، عمق آب و ... تعیین شده بود.


وی در ادامه افزود: عملیات جا به جایی سکوی ایران امیرکبیر از میدان سردار جنگل به موقعیت جدید (بلوک ۱/۸)از حدود ۲ ماه پیش عملیات پیش لنگراندازی کلید خورد و در مرحله اول این عملیات،۴ لنگر توسط شناورهای چندمنظوره کاسپین به موقعیت اصلی منتقل و توسط قایق در موقعیت قرار داده شدند.


متین فرد درخصوص عملیات پیش لنگر‌اندازی تصریح کرد:سکوی نیمه شناور امیرکبیر به منظور انجام عملیات حفاری در آب‌های عمیق توسط هشت لنگر و هشت رشته زنجیر در موقعیت مورد نظر جهت انجام عملیات حفاری مستقر می‌شود که در اجرای عملیات پیش لنگر‌اندازی تعداد ۷ لنگر ۲۰ تنی توسط هفت رشته زنجیر به طول ۱۱۰۰ متر و پنج رشته کابل ۵۰۰ متری در موقعیت‌های از پیش تعیین شده توسط سیستم‌های موقعیت‌یاب نصب شد و لنگر هشتم در زمان انتقال سکو به موقعیت مورد نظر در محل خود در دریا قرار گرفت.


وی جداسازی رشته‌های زنجیر از سکو را مرحله بعدی این عملیات دانست و بیان کرد: جداسازی رشته‌های زنجیر از سکو حدود ۱۰ روز پیش آغاز شد و با پایان این مرحله،در بامداد روز دوشنبه حرکت سکو آغاز و بعد از حدود سی ساعت در ظهر روز سه‌شنبه با موفقیت در موقعیت جدید قرار گرفت.


سرپرست مدیریت مهندسی و ساختمان شرکت نفت خزر با اشاره به پیش رو بودن عملیات تثبیت سکو، تاکید کرد: هم اکنون در حال اجرای عملیات تثبیت سکو هستیم و پیش‌بینی می‌شود ظرف ۴۸ ساعت آینده به اتمام رسیده و تمامی ۸ لنگر و رشته زنجیر به سکو وصل شوند.


وی ضمن ابراز امیدواری برای آمادگی سکو برای انجام عملیات حفاری طی یک ماه آینده،گفت:برای آغاز عملیات حفاری بعد از تثبیت،عملیات آماده‌سازی آغاز می‌شود و پیش‌بینی می‌شود ظرف یک ماه آینده برای عملیات حفاری آماده شویم.


سرپرست مدیریت مهندسی و ساختمان شرکت نفت خزر در پایان با تاکید بر اهمیت این عملیات،اظهار کرد: سکوی ایران امیرکبیر با ۱۵هزار تن وزن و قابلیت حفاری در آب‌های عمیق با عمق ۱۰۰۰ متر از سطح دریا و تا عمق ۶۰۰۰ متر از بستر دریا از اهمیت بالایی برخوردار است و در این عملیات سکوی ایران امیرکبیر حدود ۶۵ مایل با موفقیت جا به جا شده است.


انتهای پیام/

برچسب ها: دریای خزر
ارسال نظر
هلدینگ شایسته