دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
09 مرداد 1395 - 11:37

دبیر جشنواره سفره ایرانی: غذای سنتی در رشد گردشگری نقش غیرقابل انکار دارد/ پیش‌تازی میرزاقاسمی در نخستین مرحله جشنواره

دبیر جشنواره سفره ایرانی، فرهنگ گردشگری گفت: فرآیند عملکرد استان‌ها برای انتخاب و معرفی غذاهای سنتی در سال 1396 اعلام خواهد شد.
کد خبر : 105338

محسن رنجبر دبیر جشنواره «سفره ایرانی، فرهنگ گردشگری» درباره خروجی بخش آغازین این جشنواره که چندی پیش در استان مازندران برگزار شد، به خبرنگار فرهنگی آنا گفت: «این جشنواره منطقه‌ای با حضور چهار استان گیلان، مازندران، گلستان و قزوین با هدف احصا و احیای فضاهای سنتی و محلی از 30 تیرماه تا 1 مردادماه برگزارشد که خروجی و دستاوردهای حائز اهمیتی داشت.»


وی تاکید کرد: «در بخش آغازین جشنواره که در استان مازندران برگزار شد چهار استان بیش از صد عنوان غذا ارائه کردند که از این بین غذاهایی چون ماهی شکم‌پر و میرزاقاسمی به عنوان غذاهای برتر انتخاب شد.»


وی با اظهار امیدواری از اینکه غذاهای سنتی به منوی غذایی وارد شوند، تصریح کرد: «هر منطقه با غذاهایش شناخته می‌شود و گردشگران یک سفر را با خاطره‌هایی که از مناطق و غذاهای آن استان دارند، یاد می کنند؛ بنابرای غذا در رشد گردشگری نقش غیرقابل انکار دارد.»


دبیر جشنواره سفره ایرانی، فرهنگ گردشگری در تشریح روند جشنواره بیان کرد: «جشنواره سفره ایرانی، فرهنگ گردشگری در قالب دو برنامه عرضه و مسابقه برگزار می‌شود. استان‌ها غذاهای شاخص خود را در قالب مسابقه و با حضور دو داور استانی و یک داور ملی ارائه می کنند. همچنین فرم سومی در نظر گرفته شده که در دسترس مردم قرار می‌گیرد تا غذاها از نگاه مردم نیز مورد بررسی قرار گیرد. »


وی ادامه داد: «در این جشنواره کارگاه آموزشی با مضامینی چون رابطه غذا و فرهنگ برپا می‌شود تا تاثیر غذا بر سلامتی انسان مورد بررسی قرار گیرد. همچنین صنایع دستی مرتبط با غذا یعنی، صنایعی که در سرو و طبخ غذا استفاده می‌شود نیز در بخش جنبی جشنواره‌ به نمایش در می‌آید.»


رنجبر در تشریح بخش‌های دیگر جشنواره سفره ایرانی، فرهنگ گردشگری عنوان کرد: «این جشنواره با توجه به شاخص‌های اقلیمی، فرهنگی و زیستی در هشت استان برگزار خواهد شد که طبق برنامه‌ریزی‌ها از 13 تا 15 مردادماه بخش دوم جشنواره در تبریز با حضور استان‌های آذربایجان‌ شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل و زنجان برگزار می‌شود. بخش سوم جشنواره از 3 تا 5 شهریورماه در کرمانشاه با غذاهایی از استان‌ةای همدان، کرمانشاه، کردستان و ایلام برپا خواهد شد. بخش چهارم جشنواره سفره ایرانی، فرهنگ گردشگری نیز احتمالا از 24 تا 26 شهریور ماه برگزار می‌شود که به استان‌های خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی و سمنان اختصاص دارد. همچنین پنجمین بخش جشنواره نیز با میزبانی استان اصفهان به استان‌های البرز، تهران،مرکزی و اصفهان اختصاص خواهد داشت.»


وی با بیان این‌که زمان‌بندی بخش‌های بعدی هنوز قطعی نشده است، تصریح کرد: «بخش ششم جشنواره با محوریت استان‌های یزد، کرمان و سیستان و بلوچستان در یزد برگزار می‌شود، بخش هفتم با میزبانی شیراز و حضور استان‌های فارس، چهارمحال بختیاری، کهگیلویه و بویراحمر و لرستان برنامه‌ریزی شده است و بخش آخر با حضور استان‌های خوزستان، بوشهر، هرمزگان و جزایر خلیج‌فارس خواهد بود.»


دبیر جشنواره سفره ایرانی، فرهنگ گردشگری همچنین در پایان اظهار کرد: «بعد از احصای غذاهای بومی هشت منطقه جشنواره‌ای در سطح ملی برگزار می‌شود که تمامی غذاهای سنتی برگزیده در هشت بخش جشنواره سفره ایرانی، فرهنگ گردشگری در آنجا ارائه می‌شود. پس از جمع‌بندی نیز قرار است اغذیه برتر در قالب کتاب منتشر و در برنامه‌ای معرفی شود. همچنین نحوه عملکرد و فرآیند استان‌ها احتمالا در سال 1396 اعلام خواهد شد.»



انتهای پیام/

برچسب ها: گردشگری
ارسال نظر
هلدینگ شایسته