تولید بتنهای سازگار با محیطزیست در دستور کار/تعهد ایران برای کاهش گازهای گلخانهای در اجلاس پاریس تا سال ۲۰۲۵
به گزارش گروه اقتصادی آنا به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد شکرچی زاده با اشاره به تعهد ایران برای کاهش گازهای گلخانه ای در اجلاس پاریس تا سال 2025 و چگونگی استفاده از سیمان و بهره برداری از آن بر اساس آنچه گفته می شود در افزایش گازهای گلخانه ای موثر است، گفت: عمده بخش بتن که این گاز را تولید می کند، سیمان است که به طور تقریبی هم وزن سیمان گازهای گلخانهای ایجاد می شود.
رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به مقایسه تولید گازهای گلخانهای در تولید و بهره برداری از بتن و فولاد با یکدیگر گفت: وقتی تولید بتن و تولید سیمان را با یکدیگر در اثری که بر افزایش گازهای گلخانهای دارند مقایسه می کنیم، میبینیم با توجه به مصرف بالای انرژی در تولید فولاد، استفاده از بتن به صرفهتر و برای محیط زیست مناسب تر است.
وی افزود: به عنوان مثال اگر تولید و ظرفیت خمشی تیر بتنی و تیر سیمانی را با هم مقایسه کنیم، به این نتیجه میرسیم که در مجموع انرژی های مصرف شده برای بتن قابل دفاعتر است.
معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: گرچه باید عمر مفید و دوام را مورد توجه قرار داد اما باید بر این نکته نیز تاکید کرد که بتنی تولید شود که متناسب با شرایط محیطی باشد.
شکرچی زاده گفت: بررسی ها نشان میدهد سازههایی که ساختارش متفاوت با بتن است، به دلیل مصرف بالای انرژی در تولید گازهای گلخانهای نقش زیادی دارند و مراحل تولید بتن نسبت به دیگر سازه ها دوستداری و سازگاری بیشتری با محیط زیست دارد.
وی تاکید کرد: در تولید و استفاده از بتن، وظیفه مهندسان این است که به نحوی عمل کنند تا بتوانند دوستداری محیط زیست را افزایش دهند و بتنهای سازگار با محیطهای آب و هوایی را تولید کنند.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه شرایط آب و هوایی در ایران گوناگون است و باید حتما مدنظر مهندسان قرار گیرد، گفت: ما در حاشیه های شمال خلیج فارس مشکل خوردگی را در سازه های بتنی را داریم.
وی افزود: همچنین در نقاطی از کشور مشکلات یخبندان، در مناطقی از کشور مشکلات و بحث حملات سولفاته و در پالایشگاهها نیز حملات اسیدی وجود دارد و با توجه به شرایط مختلف آب و هوایی مختلف در کشور استفاده از بتن های متناسب با شرایط محیطی با توجه به عمر مفید باید مورد نظر مهندسان باشد.
وی رعایت نشدن نکات لازم در شرایط مختلف آب و هوایی را از مشکلات عمده در کاهش عمر مفید سازههای بتنی عنوان کرد و گفت: مشکل این است که برای نمونه در خلیج فارس سازههایی اجرا می شوند که حتی قبل از بهره برداری، ناچار به تخریب و یا تعمیر آنها هستیم و اینها مسائلی هستند که می توان با دورههای آموزشی و افزایش سطح دانش دست اندرکاران به نقاط مطلوب نزدیکتر شوند.
انتهای پیام/