کسب ۲۱۷ رتبه برتر کشوری توسط دانشجویان شاهد و ایثارگر در کنکور ۱۴۰۴
به گزارش خبرگزاری آنا، رضا محمدی، رئیس سازمان سنجش آموزش کشور، در مراسم تجلیل از رتبههای برتر کشوری آزمون سراسری و تحصیلات تکمیلی ۱۴۰۴ ویژه دانشجویان شاهد و ایثارگر گفت: سازمان سنجش سالهاست با دادهها و نتایج آزمونهای ملی سروکار دارد و تجربیات انباشتهشده در این حوزه، شناخت دقیقی از کیفیت و اعتبار این رقابتها ایجاد کرده است.
وی با تشریح نتایج بهدستآمده افزود: در آزمونهای امسال، دانشجویان شاهد و ایثارگر موفق به کسب ۱۲۸ رتبه برتر کشوری در آزمون سراسری (در بازه رتبههای یک تا هزار)، ۴۵ رتبه برتر در آزمون کارشناسی ارشد و ۴۴ رتبه برتر در تحصیلات تکمیلی در میان رتبههای یک تا پنج شدند که در مجموع، ۲۱۷ رتبه ممتاز در سه آزمون مهم و سرنوشتساز را شامل میشود.
رئیس سازمان سنجش با اشاره به جایگاه آزمونهای ملی در مقیاس جهانی اظهار کرد: در دنیا تنها تعداد محدودی آزمون وجود دارد که دادهها و نتایج آنها مورد تأیید نهادهای علمی است. کنکور سراسری و آزمونهای تحصیلات تکمیلی ایران در کنار آزمونهایی مانند گاوکائو چین، آزمونهای ملی ژاپن، کره جنوبی، ترکیه و برخی کشورهای دیگر، از جمله این آزمونها به شمار میروند.
محمدی ادامه داد: اعتبار کنکور ایران به گونهای است که نتایج آن قابلیت پیشبینی دارد و میتوان بر اساس آن، مسیر موفقیت تحصیلی و حتی حرفهای پذیرفتهشدگان را در مراحل بعدی تا حد زیادی ارزیابی کرد.
وی با تقدیر از برگزیدگان آزمونها تصریح کرد: موفقیتی که امروز شاهد آن هستیم، صرفاً یک دستاورد فردی نیست و باید به عنوان الگویی ملی مورد توجه قرار گیرد. این افتخار نیازمند مستندسازی و الگوسازی است و نباید تنها به برگزاری یک مراسم تجلیل محدود شود.
رئیس سازمان سنجش با بیان اینکه خود از نزدیک با دشواریهای مسیر کسب رتبههای برتر آشناست، گفت: ایثارگری و بالاترین مرتبه آن، یعنی شهادت، جلوهای از والاترین ارزشهای انسانی است و گرامیداشت ایثارگران در حقیقت پاسداشت همین ارزشهاست؛ ارزشهایی که جامعه امروز بیش از هر زمان دیگری به آن نیاز دارد.
محمدی ایثارگری را «حس مسئولیتپذیری، تشخیص درست شرایط و اقدام بهموقع» توصیف کرد و افزود: این روحیه به نسلهای بعد منتقل شده و امروز در موفقیت علمی فرزندان ایثارگران به روشنی دیده میشود؛ روحیهای که در برهههای سخت تاریخ انقلاب اسلامی نیز نقش تعیینکنندهای در عبور از چالشها داشته است.
وی با تأکید بر تلاش علمی این دانشجویان خاطرنشان کرد: نکته مهم اینجاست که بسیاری از این عزیزان با تکیه بر توان علمی و تلاش شخصی و حتی با چشمپوشی از سهمیه قانونی خود به این موفقیت دست یافتهاند؛ موفقیتی که در رقابتی با بیش از یک میلیون و ۱۲۰ هزار داوطلب، ارزش و جایگاه آن دوچندان میشود.
رئیس سازمان سنجش در پایان خواستار ایجاد شبکهای منسجم از مستعدان ایثارگر شد و گفت: شکلگیری اطلس و دایرهالمعارفی از ظرفیتهای علمی این جامعه میتواند امکان الگوبرداری آموزشی، مطالعاتی و رفتاری را برای نسلهای بعد فراهم کند.
محمدی با اشاره به رویکرد «بنچمارکینگ» یا الگوسازی علمی که در جهان به عنوان یکی از اصول تضمین کیفیت شناخته میشود، ابراز امیدواری کرد با توسعه زیرساختهای فناورانه، این شبکه به صورت یکپارچه شکل بگیرد و توانمندیهای نخبگان ایثارگر بیش از پیش دیده و بهرهبرداری شود.
انتهای پیام/