تأکید پلیس راهور بر هوشمندسازی برای کاهش تصادفات/ تهران رکورددار افزایش جانباختگان درونشهری
به گزارش خبرنگار آنا، سرهنگ مومنی، جانشین رئیس پلیس راهور فراجا، در نشست با نخبگان و مدیران شرکتهای دانشبنیان، ضمن گرامیداشت یاد شهدای میهن اسلامی بهویژه شهدای عرصه نظم و امنیت، هدف از برگزاری این جلسه را قدردانی از فعالان حوزه فناوری و دعوت به همکاری گسترده برای مدیریت ترافیک و کاهش تصادفات عنوان کرد.
وی با بیان اینکه سالانه حدود ۲۰ هزار نفر در کشور بر اثر تصادفات جان خود را از دست میدهند، افزود: این آمار در کنار حدود ۴۰۰ هزار مصدوم تصادفات که ۱۰ تا ۱۵ درصد آنان دچار معلولیت دائمی میشوند، نشاندهنده ابعاد یک فاجعه ملی است؛ فاجعهای که خانوادهها و جامعه را با خسارتهای جبرانناپذیر مواجه میکند.
۳۰ دستگاه مسئول تصادفات هستند
جانشین رئیس پلیس راهور فراجا با تأکید بر نقش دستگاههای مختلف در کاهش تصادفات اظهار کرد: بیش از ۳۰ دستگاه در حوزه ایمنی ترافیک و تصادفات نقش دارند، اما در حال حاضر بار اصلی مسئولیت بر دوش چند دستگاه محدود است. اگر همه این نهادها بهدرستی به وظایف خود عمل کنند، میتوان امیدوار بود که روند تصادفات کاهشی شود.
هوشمندسازی؛ یک انتخاب نیست، یک ضرورت است
سرهنگ مومنی با اشاره به جایگاه پلیس راهور در حوزه فناوری گفت: پلیس راهور یکی از بخشهای پیشرو فراجا در هوشمندسازی است، اما این اقدامات هنوز حداقلی بوده و کافی نیست. ما همواره نیمه خالی لیوان را میبینیم و معتقدیم نباید تا رسیدن به وضعیت مطلوب، متوقف شویم.
وی تصریح کرد: امروز در انجام مأموریتها حق انتخاب بین روشهای سنتی و نوین را نداریم و ناچاریم از فناوریهای جدید، هوش مصنوعی و سامانههای هوشمند استفاده کنیم؛ امری که بدون کمک شرکتهای دانشبنیان و نخبگان امکانپذیر نیست.
روایت یک تصادف تلخ نوروزی
جانشین رئیس پلیس راهور فراجا با اشاره به یکی از تلخترین حوادث نوروز ۱۴۰۳ گفت: در محور جندق سمنان، تصادفی رخ داد که ۹ نفر از هموطنان جان خود را از دست دادند و تنها یک کودک سه تا چهار ساله از یک خانواده ششنفره زنده ماند. بررسیها نشان داد خودروی مقصر، یک روز کامل بدون توقف از جنوب کشور در حال رانندگی بوده و علت حادثه، خستگی و خوابآلودگی راننده بوده است.
وی افزود: اگر از فناوریهای نوین مانند سامانههای تشخیص خوابآلودگی راننده یا پایش هوشمند تردد استفاده میشد، احتمال وقوع این حادثه بهشدت کاهش مییافت. این نمونهها نشان میدهد که فناوری میتواند مستقیماً جان انسانها را نجات دهد.
کاهش تلفات با وجود رشد شدید ترافیک
سرهنگ مومنی با اشاره به آمارهای مقایسهای گفت: در سال ۱۳۸۵ حدود ۲۸ هزار کشته تصادفات داشتیم، اما با وجود رشد ۵۷۷ درصدی وسایل نقلیه، ۲۱۸ درصدی دارندگان گواهینامه و بیش از ۶۲۰ درصدی تردد، این عدد در مقطعی به حدود ۱۶ هزار نفر کاهش یافت. این نشان میدهد که استفاده از روشهای نوین و کنترل هوشمند تأثیرگذار بوده است.
افزایش نگرانکننده تصادفات درونشهری
وی با بیان اینکه در هفتماهه امسال، آمار جانباختگان تصادفات بر اساس دادههای پزشکی قانونی ۳.۴ درصد افزایش داشته است، گفت: در این مدت ۱۲ هزار و ۷۸ نفر جان خود را از دست دادهاند. نکته نگرانکننده، افزایش نزدیک به ۱۰ درصدی تصادفات درونشهری است؛ در حالی که در سالهای گذشته معمولاً تصادفات برونشهری سهم بیشتری داشتند.
تهران رکورددار افزایش تلفات شهری
جانشین رئیس پلیس راهور فراجا افزود: سهم تهران از کل تصادفات شهری کشور حدود ۱۷ درصد است، اما متأسفانه ۶۰ درصد افزایش جانباختگان تصادفات درونشهری کشور در هفتماهه امسال مربوط به تهران بوده است. از ۲۷۴ فوتی اضافهشده در شهرها، بیش از نیمی مربوط به پایتخت است که نیازمند توجه ویژه شهرداری تهران و استفاده جدی از فناوریهای نوین است.
کاربران آسیبپذیر؛ قربانیان اصلی
وی بیشترین قربانیان تصادفات درونشهری را عابران پیاده و موتورسواران دانست و گفت: باید با بهرهگیری از فناوریهای هوشمند، نظارت و کنترل بر این حوزهها افزایش یابد تا از تلفات این گروههای آسیبپذیر کاسته شود.
تصادفات؛ مانع رشد اقتصادی کشور
سرهنگ مومنی با اشاره به خسارتهای اقتصادی تصادفات اظهار کرد: بر اساس مطالعات دانشگاهی، سالانه حدود ۷ تا ۸ درصد تولید ناخالص ملی کشور صرف هزینههای مستقیم و غیرمستقیم تصادفات میشود؛ رقمی که معادل حدود ۱۹ درصد بودجه کشور برآورد شده و نشاندهنده بار سنگین این معضل بر اقتصاد ملی است.
جوانمرگی در تصادفات
وی با بیان اینکه بیش از ۶۰ درصد جانباختگان تصادفات در سنین کار قرار دارند، افزود: حدود ۲۰ درصد قربانیان تصادفات در گروه سنی ۲۱ تا ۳۰ سال هستند؛ موضوعی که با سیاستهای جوانی جمعیت در تضاد بوده و خسارتهای جبرانناپذیری به کشور وارد میکند.
جانشین رئیس پلیس راهور فراجا با تأکید بر بیانات رهبر معظم انقلاب درباره لزوم بهروزرسانی ابزارها در عصر هوش مصنوعی گفت: نمیتوان با ابزارهای ۴۰ سال قبل، مسائل امروز را مدیریت کرد. حفظ جان هموطنان نقطه اشتراک همه ماست و با اتکا به توان نخبگان و شرکتهای دانشبنیان، میتوان گامهای مؤثری برای کاهش تصادفات و ارتقای ایمنی ترافیک کشور برداشت.
فناوری و هوش مصنوعی؛ ضرورتی اجتنابناپذیر در خدمات و مأموریتهای راهور
سرهنگ مومنی با تأکید بر اینکه هم در حوزههای خدماترسانی و هم در بخشهای عملیاتی پلیس راهور ظرفیتهای مغفولی برای استفاده از فناوری وجود دارد، گفت: امروز بهکارگیری تجهیزات هوشمند و هوش مصنوعی یک ضرورت انکارناپذیر است و دیگر نمیتوان مأموریتها را صرفاً با روشهای سنتی انجام داد.
وی با اشاره به تجربه موفق سایر دستگاهها در بهرهگیری از فناوری افزود: همانگونه که در نظام بانکی بسیاری از خدمات بدون مراجعه حضوری و تنها از طریق تلفن همراه انجام میشود و صفها و مراجعات حضوری به حداقل رسیده، در پلیس راهور نیز میتوان بسیاری از فرآیندها را به سامانههای هوشمند سپرد.
کاهش مراجعات حضوری با تشخیص هوشمند
جانشین رئیس پلیس راهور فراجا تصریح کرد: در بسیاری از موارد، تشخیص اصالت مدارک، بررسی تخلفات یا رسیدگی به اعتراضات میتواند به کمک هوش مصنوعی انجام شود و دیگر نیازی به بررسیهای کاملاً فیزیکی و حضوری نباشد. این موضوع ضمن افزایش دقت، موجب صرفهجویی در وقت مردم و کاهش بار کاری کارشناسان خواهد شد.
وی ادامه داد: هماکنون نیز رسیدگی به اعتراضات تخلفات رانندگی بهصورت غیرحضوری و از طریق سامانههای اینترنتی انجام میشود و پاسخ نهایی نیز از همین طریق به شهروندان اعلام میشود که نمونهای موفق از استفاده فناوری در پلیس راهور است، اما همچنان جای توسعه و بهبود فراوان وجود دارد.
تعامل گسترده پلیس راهور با همه اقشار جامعه
سرهنگ مومنی با بیان اینکه پلیس راهور بیشترین میزان ارتباط را با مردم دارد، گفت: از لحظه تولد یک نوزاد که بهعنوان سرنشین خودرو از بیمارستان خارج میشود تا آخرین روز زندگی که فرد با آمبولانس جابهجا میشود، همه شهروندان کاربر ترافیکی محسوب میشوند.
وی افزود: هر شهروندی در طول روز یا عابر پیاده است، یا راننده و یا سرنشین خودرو؛ بنابراین دامنه ارتباط پلیس راهور با مردم بسیار گسترده است و از رئیسجمهور تا آحاد جامعه را در بر میگیرد. همین گستردگی، ضرورت استفاده از فناوری برای مدیریت بهتر ترافیک و ارائه خدمات مطلوبتر را دوچندان میکند.
همکاری با شرکتهای فناور؛ مسیر عبور از موانع
جانشین رئیس پلیس راهور فراجا با تأکید بر عزم پلیس برای همکاری با شرکتهای دانشبنیان گفت: هدف اصلی ما از حضور در این رویداد، سخنرانی نبود، بلکه ایجاد تعامل واقعی و همکاری عملی با شرکتهای فناور است. بدون شک در این مسیر با موانعی مواجه خواهیم شد، اما با همافزایی و همکاری میتوان این موانع را برطرف کرد.
وی خاطرنشان کرد: اگر همراهی مردم در حوزه ترافیک وجود داشته باشد، پلیس راهور نیز در مأموریتهای خود موفقتر خواهد بود و میتوان دستاوردهای بزرگتری در کاهش تصادفات و ارتقای ایمنی جادهها و معابر شهری رقم زد.
جان انسان خط قرمز پلیس راهور
سرهنگ مومنی در پایان با تأکید بر ارزش والای جان انسانها اظهار کرد: هرچند توانستهایم آمار تصادفات و جانباختگان را نسبت به سالهای گذشته کاهش دهیم، اما حتی یک فوتی یا یک مصدوم هم زیاد است. حفظ جان هموطنان خط قرمز پلیس راهور است و تمام تلاش ما در این مسیر متمرکز خواهد بود.
وی ضمن قدردانی از دستاندرکاران برگزاری این رویداد، مسئولان صندوق نوآوری و شکوفایی و مدیران و نخبگان حاضر، ابراز امیدواری کرد با تداوم این همکاریها، گامهای مؤثری در جهت کاهش تصادفات و ارتقای ایمنی ترافیکی کشور برداشته شود.
انتهای پیام/


