بابایی قهر کرد، مسیر داستان عوض شد/ شکایت و شکایتکشی در خانه سینما
به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، در هفتهای که گذشت سریال «شغال» یکی از پرسوژهترین آثار در حال پخش بود، سریالی که قسمت بیستم آن جمعه به نمایش درآمد و از چند روز قبل هم به واسطه بیانیه تهیهکننده و جوابیه بازیگر و واکنش مدیرعامل خانه سینما نسبت به این ماجراها، نام ساخته بهرنگ توفیقی را بیش از پیش سر زبانها افتاده بود.
ماجرای سریال «شغال» مربوط میشود به اختلافات به وجود آمده بین سجاد بابایی بازیگر نقش سیاوش که یکی از شخصیتهای اصلی داستان است و علی طلوعی تهیهکننده سریال. از همان قسمت نخست موضوعی که جلب توجه میکرد عدم درج نام سجاد بابایی در تیتراژ بود، درحالی که «سیاوش» یکی از کاراکترهای محوری سریال است و بار اعظمی از درام قصه روی دوش او و رابطهاش با آوا به عنوان شخصیت اصلی زن داستان است، اما نام سجاد بابایی در بین بازیگران نیست و فقط در انتهای تیتراژ نام او قرار گرفته است.
معمولاً بازیگرانی که آثارشان در شبکه نمایش خانگی یا سینما در حال پخش است دائماً یا چند روز یک بار استوری یا پستی درخصوص آن اثر میگذارند تا به بیشتر دیده شدنش کمک کنند، اما سجاد بابایی به واسطه همین ماجراها و نیامدن اسمش در تیتراژ سریال، حتی یک استوری از این اثر در صفحه خود نگذاشت و به نوعی آن را بایکوت کرد.
گیس و گیسکشی بازیگر و تهیهکننده
اواسط هفته گذشته، تهیهکننده شغال با انتشار بیانیهای نسبت به این ماجرا واکنش نشان داد و با خوشحالی زایدالوصفی رأی هیئت داوری خانه سینما درباره شکایت خود از سجاد بابایی را را رسانهای کرد.
او در بخشی از بیانیهاش نوشته بود: «در تمامی موارد، حکم به نفع اینجانب و محکومیت نامبرده جاری شد. در همه بندهای مطروحه، حکم نهایی، بازیگر مذکور را به پرداخت مبالغ معتنابهی محکوم و تنها یک مورد، اینجانب را به پرداخت مبلغی ناچیز (حدود ۶۰ میلیون تومان) ملزم کرده است که پیش از این، بر اساس قرارداد فیمابین پرداخت، اما به دلیل مشکلات فنی بانکی مسترد شده بود.»
در ادامه بیانیه هم به تمام رسانههایی که در این میان یک طرفه به قاضی رفته بودند و اکثراً از بابایی حمایت کرده بودند، تاخت و خود را قربانی بی عدالتی عدهای و حالا برنده یک دادگاه حقوقی معرفی کرد.
روز بعد از انتشار این بیانیه، حواشی مربوط به آن به نشست خبری مدیرعامل خانه سینما هم کشیده شد و همایون اسعدیان با انتقاد از رفتار تهیهکننده سریال «شغال» گفت: «قرار نیست هرکس در هیئت داوری رای مثبت گرفت دادار دودور راه بیاندازد. حرکت آقای طلوعی کاملاً غیرحرفهای و کار زشتی بود. درخصوص همین سریال پرونده دیگری وجود دارد که سجاد بابایی از ایشان شکایت کرده، شاید رای در آن دادگاه به نفع بازیگر باشد. کسی که رای دادگاه را برنده شده که مدالی نگرفته، به نظرم مسائل هیئت داوری نباید به رسانهها کشیده شود.»
سومین واکنش هم طبق انتظار از طرف سجاد بابایی بود، که او نیز در جملاتی بار دیگر این حاشیه را از متن سریال پررنگتر کرد و در یادداشتی برای رسانهها نوشت: «هرگز بیش از حق خود طلب نکردم و پس از چند ماه، طلب حقوق حقهام مرا به این داستان با سازنده «شغال» کشید که وی با روایتی شتاب زده تلاش کرد در تخریب من، و من حیرت زده و حیرانم که در دنیای مجازی، فغان انالحق داده که گویی این حقیر پول خورده و ناحقّی کرده! اکاذیب سازنده «شغال» در جای خودش، اما سابقه این کوچک در هنرِ سینما نشانگر این است که سجاد بابایی هرگز نفروخت و نخرید و سلامت ماند و با کمک خدای متعال و مهرِ مردمِ مهربان سرزمینم همین میماند.»
این نامهنگاریها و گلایهها چند روزی ادامه داشت و در شبکههای اجتماعی نیز صحبتهای فراوانی راجع به این ماجرا مطرح میشد. این اتفاقات در حالی رخ داده بود که هنوز سجاد بابایی در سریال حضور داشت و بیشتر مخاطبان «شغال» منتظر بودند تا تماشا کنند این بازیگر تا چه زمانی در کار حضور دارد و نحوه خروجش از اثر چگونه است.
قسمت بیستم و خداحافظی ناگهانی با سجاد بابایی!
از همان روزهای ابتدایی پخش سریال عنوان میشد که سجاد بابایی کار را نیمه تمام گذاشته و باوجود اینکه هنوز بخشی از کارش باقی مانده بود، اما دیگر به سر فیلمبرداری نرفته. این مسئله در قسمت بیستم سریال مشخص شد، جایی که شخصیت «سیاوش» پس از خداحافظی با «آوا» باید به سر قرار با عمو و بردار ناتنیاش میرفت و در آنجا با حقیقتی که از قسمت اول از او پنهان شده روبهرو میشد. درست در همین نقطه حساس قصه سجاد بابایی در سریال حضور ندارد و در یکی دو پلانی هم که مثلاً او به محل قرار رسید، ما فقط تصاویری از پشت سرش یا از زاویه نگاه او دیدیم بدون هیچ دیالوگی.
احتمالاً در قست بعدی هم باید خبر مرگ سیاوش را بشنویم و به این ترتیب یکی از شخصیتهای محوری قصه به دلیل قهر بازیگر و اختلاف نظر با تهیهکننده از داستان خارج میشود. البته که سریال «شغال» از کارهای قابل دفاع شبکه نمایش خانگی نیست و ضعفهای ریز و درشت فراوانی دارد که منتقدان و کارشناسان سینما در رسانهها و مخاطبان عمومی اثر هم در شبکههای اجتماعی بارها به آن اشاره کردند، اما قطعاً این حواشی نیز به همین کیفیت نیمچه نیمبند سریال لطمه میزند.
تصور کنید در یک فیلم یا سریال، موضوعی رخ داده و یکی از شخصیتهای محوری و اصلی قرار است تا قسمتهای پایانی از آن موضوع بیخبر باشد. در چنین شرایطی مخاطب تشنه دیدن سکانسی است که آن شخصیت از راز اصلی داستان باخبر میشود و قاعدتاً باید واکنشی جنجالی و احتمالاً جذاب را به تصویر بکشد. در چنین شرایطی و زمانی که تماشاگر قسمت به قسمت به این رمزگشایی نزدیک میشود، ناگهان آن کاراکتر هم از داستان حذف شود یا بازیگر دیگری نقش او را بازی کند. چنین اتفاقی قطعا به کلیت اثر و میزان تاثیرگذاری آن لطمه میزند و خروجی کار را به یک سریال ضعیف که حتی در نگه داشتن حس تعلیق برای مخاطبش هم توانمند نیست، تبدیل میکند.
طبق اتفاقاتی که در قسمت بیستم سریال «شغال» رخ داد، ما قرار است دیگر سیاوش را نبینیم و قصه با حضور دیگر شخصیتها جلو میرود، حالا اینکه فیلمساز چطور این اتفاق را کنترل کرد مسئلهای است که در قسمتهای بعدی باید شاهد آن باشیم. پلانهای اولی که بدون حضور بابایی ضبط شدند که چنگی به دل نزد، باید دید مسیر کلی داستان سیاوش، آوا، آزاد و کامیار به کجا کشیده میشود و قصه چطور به سرانجام میرسد.
انتهای پیام/


