متقاضیان بخوانند؛ اجرای هوشمند طرح ملی دوگانهسوز کردن خودروها/ از ثبتنام تا دریافت مزایای اقتصادی
به گزارش خبرگزاری آنا، فرآیند تبدیل خودروهای بنزینی به دوگانهسوز، که با هدف تنوعبخشی به سبد سوخت کشور، کاهش مصرف بنزین و بهبود آلودگیهای زیستمحیطی آغاز شده است، مستلزم رعایت مجموعهای از الزامات قانونی، فنی و اجرایی است که برای متقاضیان اهمیت حیاتی دارد. در حال حاضر، دولت طرحهایی را برای تسهیل و حتی انجام رایگان این تبدیل، پرداخت هزینه کیت و نصب توسط دولت، برای خودروهای واجد شرایط اعلام کرده است، اما متقاضیان باید از سازوکارهای ثبتنام و ملاحظات فنی مطلع باشند.
از منظر شرایط و ثبتنام اولیه، متقاضیان میبایست در سامانه رسمی اعلامشده توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت نسبت به ثبت درخواست خود اقدام نمایند. اولویتبندی در این طرحها معمولاً با خودروهای عمومی مانند تاکسیها، وانتبارها و سرویس مدارس آغاز میشود، اما خودروهای شخصی نیز در صورت وجود ظرفیت و واجد شرایط بودن، در فهرست انتظار قرار میگیرند. پس از ثبتنام اولیه و تأیید، متقاضی ملزم به اخذ گواهی سلامت سوخت از سامانه است؛ این گواهی یک سند حیاتی است که بدون آن، سوختگیری گاز طبیعی فشرده در جایگاهها ممکن نخواهد بود، که این الزام نشاندهنده تأکید بر ایمنی در اجرای طرح است. فرآیند تبدیل در کارگاههای مجاز و تحت نظارت انجام میپذیرد و پیامکهای تأیید مراحل بعدی از طریق همین سامانه اطلاعرسانی میشود.
گسترش استفاده از گاز طبیعی فشرده و افزایش بهرهوری سوخت
طرح راهبردی گازسوز کردن خودروها با هدف کاهش وابستگی به بنزین، گسترش استفاده از گاز طبیعی فشرده افزایش بهرهوری سوخت و بهبود وضعیت زیستمحیطی شهرها مجدداً فعال شده است. این طرح که یکی از سیاستهای کلیدی در حوزه انرژی کشور محسوب میشود، در حالی پیش میرود که زیرساختهای عرضه در کشور نسبتاً مطلوب ارزیابی میشود؛ بهطوریکه با راهاندازی بیش از ۲۳۶۵ جایگاه CNG که بیش از ۹۵ درصد آنها فعال هستند، کشور به ازای هر ۱۶۰۰ خودرو یک جایگاه دارد که از استانداردهای بینالمللی فاصله چندانی ندارد.
در پی این فراخوان، بیش از ۳۰ هزار نفر در ماه گذشته برای تبدیل خودروی خود به سایت مربوطه مراجعه کردهاند و حدود ۲۷ هزار نفر در صف انتظار نصب قرار دارند، ضمن آنکه حدود ۳۰۰ کارگاه فعال تبدیل، به زودی با افزایش تعداد به ۳۵۰ کارگاه، خدماترسانی خود را گسترش خواهند داد. خودروهای عمومی، وانتبارها، خودروهای شخصی، مدلهای ۹۴ به بالا از آبان امسال و مدلهای ۹۷ به بالا از مرداد ۱۴۰۴، خانوادههای شهدا، جانبازان، معلولان، سرویس مدارس، و تاکسیهای اینترنتی میتوانند با مراجعه به سامانه gcr.niopdc.ir ثبتنام خود را انجام دهند. برای متقاضیان عمومی معرفیشده از سوی وزارت کشور، ثبتنام و عملیات تبدیل بهصورت کاملاً رایگان انجام میشود و پس از تأیید، از طریق پیامک و سامانه، مالکان به نزدیکترین کارگاه از میان ۳۴۰ کارگاه فعال معرفی خواهند شد.
نکته بسیار حیاتی برای تمامی متقاضیان تبدیل، چه شخصی و چه عمومی، اخذ گواهی سلامت سوخت از طریق همین سامانه است؛ چرا که با اجرای هوشمندسازی جایگاهها، سوختگیری به خودروهای فاقد این کارت سلامت میسر نخواهد بود. علاوه بر تبدیل کارگاهی، طبق قرارداد میان وزارت صمت و شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی، خودرو سازان نیز موظف به انجام تبدیلهای کارخانهای و همچنین تبدیلهای کارگاهی از طریق نمایندگیهای مجاز خود خواهند بود. کلیه فرآیندهای تبدیل در کشور باید در سامانه وزارت صمت ثبت و گواهی سلامت دریافت شود تا از ایمنی و استاندارد بودن عملیات اطمینان حاصل گردد و در صورت شمول خودروهای خاص مانند خودروی جانبازان و خانواده شهدا در لیست تبدیل رایگان عمومی، معرفینامههای لازم از طریق وزارت کشور صادر خواهد شد.
از هزینهها چه خبر؟
از نظر ملاحظات فنی و هزینهها، اگرچه هزینه اصلی کیت و نصب توسط دولت پوشش داده میشود. برآوردهای اولیه هزینهای در حدود ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان را پوشش میداد، اما یکی از نکات ضروری که مالکان باید در نظر داشته باشند، احتمال نیاز به تعمیرات تکمیلی موتور است. این تعمیرات، که برای سازگاری بهتر موتور با سوخت گاز ضروری تشخیص داده میشود، بر عهده مالک خواهد بود. خودروهای دوگانهسوز به دو دسته اصلی تقسیم میشوند؛ خودروهای پایه گازسوز که از ابتدا با موتور طراحیشده برای استفاده از گاز تولید شدهاند و خودروهایی که به صورت تبدیلی تجهیز شدهاند. کارشناسان قویاً توصیه میکنند که استفاده از مدلهای کارخانهای به دلیل ایمنی بالاتر، استهلاک کمتر و عملکرد بهتر در انتقال بین سوختها، ارجحیت داشته باشد.
مزیت و معایت طرح دوگانه سوزی خودروها
بررسی مزایا و معایب استفاده از سوخت گاز، نکات مهمی را برای تصمیمگیری روشن میسازد. مزیت اصلی به طور قطع صرفه اقتصادی ناشی از قیمت پایینتر گاز نسبت به بنزین است که میتواند برای خانوارهای پرمصرف، صرفهجویی قابل توجه سالانهای به همراه داشته باشد. همچنین، گاز CNG به دلیل احتراق پاکتر، آلایندگی کمتری نسبت به بنزین تولید کرده و در کاهش گازهای گلخانهای و بهبود کیفیت هوای کلانشهرها نقش مثبت ایفا میکند. در مقایسه فنی، گاز فاقد رسوبات کربنی موجود در بنزین است که میتواند عمر برخی قطعات مانند شمعها و سوپاپها را افزایش دهد و نیاز به تعویض روغن موتور را به تعویق اندازد.
با این وجود، معایب این تبدیل نیز قابل توجه است. یکی از شایعترین نگرانیها، کاهش توان موتور است؛ به طوری که موتور در حالت کار با CNG نسبت به بنزین دچار افت فشار و در نتیجه کاهش قدرت میشود که این امر به خصوص در هنگام استفاده از سیستم تهویه مطبوع محسوستر است. همچنین، افزایش استهلاک در قطعاتی مانند سوپاپها و سرسیلندرها در اثر تغییر مداوم سوخت و سختی احتراق گاز، از دیگر چالشهاست، اگرچه برخی دیگر از کارشناسان بر افزایش عمر کلی موتور به دلیل عدم رسوبگذاری گاز تأکید دارند، که این امر نیازمند تنظیم دقیق و نگهداری مستمر است. از منظر عملیاتی، نصب مخزن CNG در صندوق عقب باعث کاهش شدید فضای بار میشود.
نکته امنیتی مهم دیگر، خطر بالاتر در تصادفات است، به ویژه اگر عملیات تبدیل در کارگاههای غیر استاندارد و بدون کنترل کیفی دقیق انجام شده باشد؛ لذا انتخاب مرکز معتبر برای تبدیل یک نکته حیاتی ایمنی محسوب میشود. در نهایت، رانندگان باید توجه داشته باشند که علیرغم مزایای اقتصادی، نگهداری و تعویض قطعات در خودروهای دوگانهسوز تبدیلشده ممکن است در بلندمدت پرهزینهتر از نمونههای صرفاً بنزینی باشد.
انتهای پیام/


