نادیده گرفتن توان زنان، تهمتی ناروا؛ اسلام احیاگر حقوق زن بود، نه سلبکننده آن
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری آنا، محسن اسماعیلی امروز درسومین جشنواره ملی تجلیل از حکمرانان زنان، که در وزارت راه در حال برگزاری است، گفت:یکی از تهمتهای ناروا از گذشتههای دور به اسلام و در این چند دهه به نظام اسلامی، نادیده گرفتن توان زنان در عرصه جامعه و سیاست است. البته یک نکته را در آخر عرض میکنم؛ اصالتاً این نوع نگاه از نظر اسلام مردود است، ولی حتی با همین معیارها، با همین ارزش، باز هم اسلام و به تبعیت از آن نظام جمهوری اسلامی، دامن پاکشان از این تهمتها مبرا است. انصافاً کامل اگر جهل و عناد نباشد، که ما تحول جایگاه و حقوق زن را در اسلام نادیده بگیریم.
وی تصریح کرد: یک موقع من استناد به قرآن و روایات این حرف را بزنم، خود دانشمندان و مورخان و جامعهشناسان غربی و غیرمسلمان این حرف را میزنند.ای کاش در میان شما یک خوشذوقی پیدا میشد، تاریخ تمدن ویل دورانت را از نگاه جایگاه زن مطالعه میکرد، خلاصه میکرد و منتشر میکرد. ۲۰ سال پیش این دوره را نگاه کردم، یادداشت هم همان موقع منتشر کردند و اگر انسان آن را بخواند که به هر حال یک منبع معتبر شناخته شده است، متوجه تا چه اندازه خود ما هم از حقایق دینمان فاصله داریم. چه در جرمهای مختلف این دایرهالمعارف ۱۱ جلدی، وضع زن در تمدن بابل و آشور را، وضع زنان در تمدن یونان را و سایر تمدنها را اسلام به تفصیل بیان کرده که چه جایگاهی داشتند، چه نگاهی به آنها میشد و اسلام چه تحولی ایجاد کرد.
اسماعیلی افزود: ویل دورانت که با همکاری همسرش این دایرهالمعارف تاریخی ماندگار را نوشت، وقتی به تمدن اسلامی میرسد، میگوید: “نمیشود انکار کرد که اسلام جایگاه و توانایی زن را دچار دگرگونی اصلی کرد و به مقامی رساند که مردان باید حسرت بخورند. ” بعد مفصل از آیات و روایات نشانه میآورد و از جمله میگوید: “این روایت پیامبر را هیچ در موردش اندیشیدهای که میفرماید بهشت زیر پای مادر است؟ بهشت نقطه آرمانی انسانهاست، بهشت اتوپیا و آرمانشهر انسانهاست، ولی پیامبر میفرماید بهشت با همه ارزشی که دارد، زیر پای مادران جامعه است. ” احترام و علاقه خاص پیامبر به دختر بزرگوارشان را هم به تفصیل یاد میکند که خیلی خواندنی است.
وی اضافه کرد:این کتاب جمهور افلاطون را نگاه کنید، یکی از مهمترین متون کلاسیک فلسفه سیاسی است، حدود ۲۵۰۰ سال قبل نوشته شده و هنوز هم خودش باقی است. شما ببینید افلاطون در آن کتاب که در حقیقت مانیفست سیاسی و حکمرانی ایشان محسوب میشود، راجع به زنان و جایگاه آنها چه نگاهی دارد و این نگاه تا چه اندازه با نگاه دینی متفاوت است. حتی این هنر را از خودمان نشان ندادیم که این موضوع را بخوانیم، بازگو کنیم و این تهمت نابجا را از دامن نظام اسلامی بزداییم.
معاون راهبردی مجلس گفت:شما میدانید قبل از آمدن قرآن، زنان به ارث برده میشدند. این قرآن بود که گفت: “لکم نصف ما ترک ازواج” (لهن نصف ما ترک الأزواج) شما حق ندارید زن را مثل وسایل، ارث ببرید. زنها به ارث برده میشدند و قرآن زنان را ارثبَر معرفی کرد. ما این تحول را نادیده گرفتیم، بعد دچار یک سؤالهای نابجایی شدیم که چرا میزان ارث انقدر است؟ وقتی پیامبر آمد، زنان حق انتخاب دین نداشتند. این پیامبر ما بود که گفت زن هم در انتخاب دین، حق انتخاب دارد. وقتی پیامبر آمد، زنان حق انتخاب همسر نداشتند، تحمیل میشد آنچه را که نمیخواهند. زنان حق مالکیت نداشتند. این فقه ما بود که مالکیت مستقل زنان را به رسمیت شناخت، آنها را مالک شناخت، آنها را متضرر شناخت. زن را مثل مرد در عرصه جامعه به رسمیت شناخت و حق انتخاب حکمران کجاست؟ این پیامبر ما بود که وقتی به حکومت رسید، گفت زنان هم مثل مردان بیایند و بیعت کنند. توجه کردید؟ کی توانستیم از داشتههای خودمان دفاع کنیم؟
وی افزود:یکی از دانشمندان معاصر انگلیس که مسئول میز ایران در وزارت خارجه انگلیس بوده، همین چند سال پیش فوت کردند. کتاب بسیار خواندنی درباره تاریخ ایران، فرهنگ ایران و اسلام دارند. خود ما کمتر نوشتیم. بسیار بسیار چند کتاب راجع به فرهنگ ایران و شخصیتهای ایرانی دارد. این کتاب آخرش اسمش را گذاشته “امپراتوری عقل ایران” راجع به امپراتوری عقل در طول تاریخ که توانسته از گذرگاههای خطرناک تاریخ به سلامت عبور کند، مفصل این را توضیح میدهد. یکی از نکاتی که ذکر کرده این است که از روزی که مهاجران به سرزمین ایران وارد شدند، ایران شکل گرفت.
انتهای پیام/


