دانشگاه تراز انقلاب؛ پیوند علم، اخلاق و مسئولیت اجتماعی
به گزارش خبرنگار آنا، صدرا علیپور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد بینالملل ماکو در مراسم روز دانشجو اظهار کرد: این روز برای ما فقط یک یادبود تاریخی نیست؛ یک «یادآوری هویتی» است. به ما یادآوری میکند، دانشگاه، نقطه تلاقی آرمان و عقلانیت بوده؛ جایی که شور جوانی باید با روش علمی، و ایمان فرهنگی باید با اخلاق حرفهای و مسئولیت اجتماعی همراه شود.
وی ادامه داد: امروز اینجا گرد آمدهایم تا از دانشجو بهعنوان موتور اندیشه، وجدان بیدار جامعه و سرمایه آینده ایران سخن بگوییم. دانشگاه، اگر بخواهد در تراز ایران بزرگ و تمدن اسلامی پیش برود، باید همزمان سه پیوند را تقویت کند: پیوند با مردم و نیازهای واقعی جامعه، پیوند با ارزشهای ملی و اصول فرهنگی و ارزشی جمهوری اسلامی ایران، و پیوند با مرجعیت علمی، روشمندی پژوهش و عقلانیت دانشگاهی.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد بینالملل ماکو اضافه کرد: این سه، مکمل یکدیگرند نه رقیب هم. دانشگاهی که از جامعه جدا شود، مسئله گریز میشود؛ دانشگاهی که از ارزشها جدا شود، هویت خود را از دست میدهد؛ و دانشگاهی که از علم جدا شود، آیندهساز نخواهد بود.
علی پور با اشاره به برنامهریزیهای فرهنگی تأکید کرد: در نظام برنامهریزی فرهنگی دانشگاهها، ما موظفیم فرهنگ را نه بهعنوان مجموعهای از توصیهها، بلکه بهعنوان «زیست دانشگاهی» تعریف کنیم؛ زیستی که در آن اخلاق، گفتوگو، امید، عدالت آموزشی، هویت ملی و روحیه مسئولیتپذیری بهصورت ملموس تجربه شود.
وی تشریح کرد: برنامه فرهنگی موفق، برنامهای است که شأن دانشجو را پاس بدارد، شأن استاد را تقویت کند و شأن دانشگاه را ارتقا بدهد؛ و در عین حال دقیقاً از اقتضائات اجتماعی، سیاسی و فرهنگی زمان خود آگاه باشد.
این استاد دانشگاه در خصوص نقش مسئولان در مورد دانشجویان بیان کرد: در این میان، نقش مسئولان دانشگاه روشن است: ما باید تسهیلگر باشیم. تسهیلگر فضای آزاداندیشی، کرسیهای علمی، نقد روشمند و گفتوگوی مسئولانه. فضای آزاداندیشی یعنی اینکه دانشجو بتواند سؤالهای بزرگ بپرسد، با استدلال دقیق پاسخ بشنود، و در محیطی اخلاقی و امنِ علمی رشد کند. ما معتقدیم که نقدِ عالمانه نه تهدید، بلکه فرصتِ پالایش فکر، اصلاح مسیر و افزایش اعتماد است. آنچه دانشگاه را ضعیف میکند، پرسشگری نیست؛ بیانصافی، بیاخلاقی و فاصله گرفتن از روش علمی است.
وی خطاب به استادان دانشگاه گفت: استادان گرامی؛ شما مرزبانان علم و هویت دانشگاه هستید. دانشجوی امروز بیش از هر زمان به استادانی نیاز دارد که «متعهد و متخصص» باشند؛ یعنی هم در قله دانش و پژوهش بایستند و هم در قله اخلاق و مسئولیت. دانشگاه، با استادانی رشد میکند که علم را برای حل مسئلههای واقعی کشور میخواهند و تربیت را برای ساختن انسانهای بزرگ، نه فقط نیروهای شاغل.
وی ادامه داد: اگر بخواهم در یک جمله بگویم که دانشگاه از شما چه میخواهد، میگویم خودباوری علمی، اخلاق حرفهای، و مسئولیت اجتماعی» ما انتظار داریم دانشجوی ایرانیِ امروز: متدین و خودباور باشد؛ علم محور و روشمند فکر کند؛ آگاه و حساس به مسائل فرهنگی، تربیتی و سیاسی جامعه باشد.اعتدال طلب و گفتوگومحور حرکت کند؛ خلاق، بانشاط، آزاده و امیدآفرین باشد؛ و در نهایت، نسبت به آینده ایران احساس مالکیت و مسئولیت داشته باشد.دانشجو باید بتواند از دل واقعیتهای پیچیده، راهحلهای دقیق بیرون بکشد؛ و از دل آرمانهای بزرگ، برنامههای قابل اجرا بسازد.
علیپور با اشاره به نیاز کشور به دانشجو گفت: کشور ما امروز بیش از هر زمان به «دانشجوی مسئله شناس و مسئله حل کن» نیاز دارد. ایران به جوانانی نیاز دارد که از شدت علاقه به وطن، به علم پناه میبرند؛ نه به شعار؛ که از عمق ایمان به هویت ملی و اسلامی، به اخلاق، انصاف و عقلانیت پایبند میمانند؛ نه به افراط و انفعال؛ که شجاعانه نقد میکنند، اما منصفانه؛ پرشور مطالبه میکنند، اما مسئولانه؛ و آینده را میخواهند، اما با نقشه و روش.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد بینالملل ماکو شرط تمدن ساز شدن دانشگاه را به جهانی اندیشیدن دانست و مطرح کرد: دانشگاههای کشور اگر بخواهند تمدنساز باشند، باید همزمان «جهانی بیندیشند و ملی عمل کنند»؛ یعنی در تعامل علمی و پژوهشی با جهان، اعتمادبهنفس خود را از دست ندهند و در حل چالشهای داخلی نیز مسئولیت مستقیم بپذیرند. ما باید نقاط چالشپذیر را دقیق رصد کنیم، نیازهای زمان و مکان را بشناسیم و با نگاه علمی، فرهنگی و تربیتی به سراغ اصلاح و نوآوری برویم.
علیپورسیاست دانشگاه آزاد اسلامی واحد بینالملل ماکو را در سه اصل بیان کرد: در مدیریت دانشگاه، با افتخار اعلام میکنم که سیاستهای ما بر سه تعهد جدی استوار است: نخست، حمایت از مرجعیت علمی و پژوهشهای مسئله محور برای نیازهای واقعی کشور. دوم، ارتقای زیستفرهنگی دانشگاه بر پایه ارزشهای اسلامی-ایرانی همراه با نشاط، امید و هویت. سوم، تقویت فضای آزاداندیشی و نقد روشمند، در چارچوب اخلاق، قانون و مصالح ملی.
وی خطاب به دانشجویان گفت: دانشجویان؛ شما صدای آیندهاید. آیندهای که باید هم «عاقلانه» ساخته شود و هم «عاشقانه. عاقلانه یعنی با داده، تحلیل، پژوهش و کار تیمی. عاشقانه یعنی با ایمان، اخلاق، امید و وطندوستی. اگر این دو کنار هم قرار بگیرند، دانشگاه میتواند قلب تپنده پیشرفت و عدالت باشد.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد بینالملل ماکو ابراز امیدواری کرد که روز دانشجو، نه فقط یک مراسم، بلکه یک پیمان تازه باشد، پیمان برای دانشگاهی علم محور، اخلاقگرا و اعتدال طلب؛ پیمان برای دانشجویی متدین، خودباور، خلاق و تمدنساز؛ و پیمان برای مسئولان و استادانی که شنوا، همراه و تسهیلگر رشد فکری و فرهنگی نسل جوان باشند.
دانشجوی آرمانخواه میراث دار پیامبران و شهیدان است
امام جمعه ماکو نیز گفت: روز ۱۶ آذر در ایران اسلامی به نام روز دانشجو نامگذاری شده است؛ چون این روز یادآور یک رویداد تاریخی در سال ۱۳۳۲ است. در چنین روزی سه نفر از دانشجویان دانشگاه تهران در جریان اعتراضات به دخالتهای سیاسی خارجی و بازگشت روابط ایران و بریتانیا به شهادت رسیدند.
حجتالاسلام سیدمحمد هاشمی اضافه کرد: ۱۶ آذرماه در تقویم جمهوری اسلامی فقط یک تاریخ نیست؛ بلکه نماد مقاومت و بیداری و مسئولیتپذیری دانشجو در برابر ظلم و استکبار است، امروز روز دانشجو یادآور شهدایی است که در محراب علم به شهادت رسیدند تا درس آزادگی را به ما بیاموزند.
وی ادامه داد: علم و دانش در مکتب اهلبیت (ص) بهعنوان چراغ راهی برای مسئولیت اجتماعی معرفی شده است لذا دانشجویی که در مکتب اهلبیت تربیت میشود علم را برای قدرتطلبی شخصی نمیخواهد، بلکه آن را یک «نوری» میداند که باید راه جامعه را روشن کند.در مکتب اهلبیت، دانشجو به دنبال علمی است که او را به «تقوا» برساند؛ چون در کلام امام صادق (ص) آمده است: «العِلمُ سُلطان، مَن وَجَدَهُ صالح بهِ وَ مَن لَم یجِدهُ صِیلَ عَلَیهِ؛ «علم، قدرت است. کسی که آن را بیابد با آن اصلاح میکند؛ و کسی که نیابد بر او اصلاح میشوند یعنی زیر سلطه دیگران قرار میگیرد».
امام جمعه ماکو تأکید کرد: نهضت حضرت امام (ره) از حوزههای علمیه آغاز شد، اما قلب تپنده آن در دانشگاهها میزد دانشجوی مسلمان ایرانی ثابت کرد که میتواند هم در اوج قلههای علمی جهان، بدرخشد و هم در صحنهٔ مبارزه با طاغوت، پیشگام باشد.
هاشمی تشریح کرد: شهدای ۱۶ آذر، فقط دانشجو نبودند؛ بلکه علاوه بر دانشجویی، «عالم» به زمان خود بودند آنها میدانستند که سکوت در برابر ظلم در واقع همدستی با ظالم است. این همان روحیهای است که در کلام حضرت امام (ره) متبلور شد. «دانشگاه مبدأ همهٔ تحولات است و اگر دانشگاه درست شود کشور درست میشود.اما امروز، صحنهٔ نبرد، تغییر کرده است. چون دشمن با جنگ نرم» و تهاجم فرهنگی به میدان آمده است. او میخواهد با شبهه افکنی و ترویج بیبندوباری و ایجاد یأس؛ نسل جوان و دانشجو را از آرمانهای انقلاب و دین جدا کند. - در چنین شرایطی، وظیفه دانشجو نسبت به گذشته سنگینتر میشود امروز جهاد علمی بزرگترین فریضه است. دانشجوی مسلمان باید بداند اولاً؛ مطالبه گر و بصیر باشد. ثانیاً پیشگام در علماندوزی باشد. ثالثاً؛ اخلاق محور و وحدتآفرین باشد.
وی بیان کرد: دانشجویان در واقع پرچمداران فردای این کشورید؛ لذا باید با سلاح علم و ایمان و بصیرت از حریم انقلاب و ارزشهای اسلامی حفاظت کنند؛ و یقیناً این را بدانند که اگر در این مسیر ثابت قدم باشند، وعده الهی نیز محقق خواهد شد. ﴿ وَ أَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ ...؛ بزرگترین قوه و قدرت در عصر حاضر، قدرت علمی است علمی که به عمل آراسته بود
انتهای پیام/


