سورئالِ سیاه‌وسفید در نمایش «من، او، آن»

سورئالِ سیاه‌وسفید در نمایش «من، او، آن»
من، او، آن» اولین اثر از «کارخونه تئاتر» نوپاست؛ نمایشی با تیمی جوان و خلاق که از اسفند گذشته به‌صورت متناوب روی صحنه‌ی تماشاخانه‌ طهران می‌رود.

به گزارش خبرگزاری آنا، محمدمعین خسروبگی در یادداشتی نوشت، «من، او، آن» اولین اثر از «کارخونه تئاتر» نوپاست؛ نمایشی با تیمی جوان و خلاق که از اسفند گذشته به‌صورت متناوب روی صحنه‌ تماشاخانه‌ طهران می‌رود. این اثر نخستین نوشته و تجربه‌ی کارگردانی «مهتاب مرادی» است. بابک عبدی و شمیم معین، بازیگران این دور از اجرا‌ها هستند.

«من، او، آن» از همان دقایق ابتدایی، مخاطب را با خود همراه می‌کند و ریتمی بسیار سریع دارد؛ امری که به لطف بازی‌های قوی و دیالوگ‌های آغازین شکل گرفته است. نمایش‌نامه و کارگردانی با وجود ضعف‌هایی، توانسته‌اند فضا‌های متعدد و در نهایت فضای اصلی و غافلگیری پایانی را برای مخاطب بسازند.

تئاتر روایتی شخصی و سورئال دارد، اما در پس این روایت، حرف‌های شنیدنی هم برای زدن دارد. نمایش به دنبال ایجاد سبکی نسبتاً جدید در تئاتر ایران است؛ سبکی که فضایی سورئال، بسیار سریع و با ریتمی تند دارد، اما در عین حال دغدغه‌ای عمیق را دنبال می‌کند.

نمایش دکور و جزئیات بصری ندارد و در مواجهه اول خود را از یکی از پارامتر‌های تصویریِ جذاب برای تماشاگر محروم نشان می‌دهد؛ اما در عوض از نور به‌درستی استفاده می‌کند. نور‌ها مدام تغییر می‌کنند، پی‌درپی کم و زیاد می‌شوند که این ایده نه‌تنها آزاردهنده نیستند، بلکه کاملاً در خدمت اجرا قرار دارد.

در این بین بازی‌ها را می‌توان مهم‌ترین نقطه‌قوت کار دانست. هرچه جلوتر می‌رویم، بازی‌ها بهتر و دشوارتر می‌شوند و بازیگران انرژی بیشتری می‌گذارند. هر دو بازیگر علاوه بر قدرت دیالوگ‌گویی، از بدن نیز هنرمندانه و حرفه‌ای استفاده کرده‌اند و نمایش را چند پله بالاتر برده‌اند.

در نهایت، موسیقی نیز کمک شایانی به اثر می‌کند و بسیار هم‌راستا با نور است. موسیقی در برخی صحنه‌ها تلاش می‌کند برای تماشاگر «کد» بسازد تا در ادامه‌ی نمایش از آن بهره ببرد. استفاده از موسیقی باکلام و آرشیوی هم ایده‌ای درست بوده و از کار بیرون نمی‌زند.

در مجموع، «من، او، آن» را باید اثری جسور و ظریف دانست که با تمرکز و دقت بیشتر بر متن، می‌تواند این سبک را به کیفیتی بسیار بهتر ارتقا دهد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب
رسپینا