با ساماندهی محدوده راه آهن شاهد ارتقای کیفیت زندگی شهروندان خواهیم بود/ اراضی زیادی از پایتخت در اختیار راه آهن است
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، پژمان پشمچیزاده پس از ارائه گزارش مدیرعامل راه آهن در خصوص مشکلات خطوط در دو منطقه ۱۷ و ۱۸ تهران اظهار کرد: ساماندهی مشکلات این خطوط میتواند در بالارفتن کیفیت زندگی شهر تهران اثرگذار باشد زیرا حریم این خطوط به عرصهای برای بروز مشکلات و مسائلی که همگی به واسطه زندگی در شهر با آن آشنا هستیم، تبدیل شود.
وی با اشاره به حضور و بازدیدهای میدانی از مناطق ۱۷ و ۱۸ تصریح کرد: عرصه ۲۷هکتاری فوقانی که بر اثر اقدامات راه آهن آزاد شده میتواند بر اساس یک کار مطالعاتی و طراحی شهری به خوبی ساماندهی شود به طوری که امروز نقشههای اجرایی و مجموعه مطالعات را برای توسعه این عرصه و حفاظت در اختیار داریم. بر اساس این نقشهها و مطالعات و طراحیهای صورت گرفته نیز میتواند بیش از ۸۵ درصد عرصه به فضای باز تعلق گیرد.
پشمچیزاده با تاکید بر اینکه بر اساس تصمیمات شهردار و شورای شهر قرار نیست که از این عرصهها بهره گیری انتفاعی انجام شود، خاطر نشان کرد: ما نگاه انتفاعی به این عرصهها نداریم. ضمن آنکه این دو منطقه از مناطق نسبتا کم برخوردار هستند که باید فضا و امکانات این دو منطقه ارتقا یابد و در این زمینه نیز فضاهایی پیش بینی شده است.
وی ادامه داد: در صورتی که طرح پیش بینی شده اجرا و کار مطالعاتی به انجام برسد، در محدوده این طرح شاهد خواهیم بود که بیش از ۱۳۸درصد فضای سبز و بیش از ۶۷ درصد خدمات ورزشی و نیز ۵۴ درصد خدمات فرهنگی رشد کند.
پشمچیزاده با یادآوری اینکه معضلات راه آهن به این محدوده و مناطق ختم نمیشود، ادامه داد: خطوط راه آهن در شهر تهران بیش از ۱۴۰ هکتار را به خود اختصاص دادهاند که بسیار پرآسیب هستند و مشکلات زیادی ایجاد میکنند. از مشکلات عمومی که بگذریم و متمرکز به خط راه آهن تهران و تبریز شویم، میبینیم که مشکلات بسیار بیشتر هم هستند.
معاون شهرسازی شهرداری تهران با اشاره به اینکه براساس توافقات پیشین در جلسات کارشناسی املاک که با حضور کارشناس طرفین و دو کارشناس از مجموعه طرفین برگزار شد، نتایج به امضا کانون کارشناسان دادگستری رسید و قیمت نهایی برای تملک عرصه راه اهن برای شهرداری مشخص شد اما کارشناس نهایی از گزارش استنکاف کرده است، خاطرنشان کرد: برای حل این مشکل جلسهای در دفتر قائم مقام دفتر شهردار برگزار شد و نماینده راه آهن در پایان جلسه اشاره کرد که این تصمیمات را به شخصه نمیتواند بگیرد و باید مدیرعامل اقدام کند.
وی با یادآوری اینکه شهرداری اقدامات خود را در زمینه ساماندهی انجام داده و قیمت طرفین نیز مشخص شده است، ادامه داد: اگر نگاهی به چند نمونه از خطوط راه آهن کشورهای توسعه یافته بیاندازیم، میبینیم که در تهران عرصه راه آهن مساحت ۱۷۰ هکتاری برای ۵ سکو و حریم دارد در حالی که تنها ۳ هکتار از این عرصه استفاده میشود، در حالیکه بزرگترین ایستگاه اروپا که در لندن قرار دارد، ۲۷ هکتار دارد، ایستگاه توکیو که ۳. ۵ میلیون نفر روزانه از آنجا جابه جا میشوند نیز تنها ۹ هکتار وسعت دارد. در برلین که شاخصترین خطوط راه آهن اروپا است نیز ۱۰ هکتار مساحت داریم و در شنزن چین نیز که روزانه ۳ میلیون نفر جابه جا میشود وسعت راه آهن ۲۰ هکتار است.
وی با انتقاد از اینکه در تهران ۱۶۰ هکتار فضای پر آسیب و بیدفاع شهری ایجاد شده که مرکز جمع آوری اقلام اسقاطی و مسائلی است که بر اساس ۸۰ سال فعالیت راه آهن ایجاد شده است، خاطرنشان کرد: باید هر چه زودتر تغییر کاربری در فضای راه آهن بدهیم تا ایستگاه را تنها نقطه ارتباط و تردد و گذر نبینیم و به عنوان تامین ملاحظات پایدار اجتماعی دیده شود تا مشکلات حل شوند.
پشمچیزاده با یادآوری اینکه فرقی نمیکند خطوط راه آهن در مرکز شهر باشد یا حاشیه، ادامه داد: اگر تنها ۳ هکتار را با ۵ سکو بدون اینکه تبادل اجتماعی داشته باشیم و کیفیت محیط پیرامونی راه آهن را ارتقا دهیم، بیشک مشکلات تا حد قابل توجهی کاهش مییابد. ضمن آنکه در روند ساماندهیها میبایست ۴ ملاحظه در نظر گرفته شود، نخست اجتماعی که با شبکه اجتماعی تحقق مییابد.
وی ادامه داد: ملاحظات دیگر اقتصادی است تا فرصت توسعه برای مراکز کار و تجارت ایجاد شود. سپس ملاحظات حمل و نقلی تا دسترسیها آسان به همه وسایل حمل و نقل فراهم باشد و فضایی که نیازهای جدید را پاسخ دهد.
معاون شهردار تهران با تاکید بر اینکه باید طراحی شهری مبتنی بر تامین نیازهای مردم باشد، ادامه داد: از آنجایی که خطوط مترو با توجه به ضرورت کنونی با حاشیه تهران ارتباط پیدا کرده، اما برخلاف مدلهای اروپایی برای تامین یکسری نیازها همچنان به حاشیه شهرها خدمات میدهد. از همین رو این امکان وجود دارد که با توجه به توسعه خطوط مترو، فضای ۱۶۰هکتاری به نفع شهر و توسعه شهر و ارتقا کیفیت زندگی تخصیص یابد.
پشمچیزاده با اشاره به تجربه ایستگاه پنسیلوانیا که دو بار بازسازی میشود اما درنهایت تخریب و به خارج از شهر منتقل میشود و خطوط راه آهن نیز به مترو تخصیص مییابد، تاکید کرد: زمینی که خطوط ریلی دارد نباید به عنوان یک زمین بکر دیده شود از همین رو ابراز امیدواری میکنم که مشکلات منطقه ۱۷و ۱۸ حل شود و از فضای بیدفاع شهری خارج شود.
انتهای پیام/