در پاسخ به آنا مطرح شد

پرورش خلاقیت در دانشگاه، کلید گشایش مشکلات ساختاری کشور

پرورش خلاقیت در دانشگاه، کلید گشایش مشکلات ساختاری کشور
عضو هیات علمی پژوهشگاه مواد و انرژی گفت: تنها در صورتی که دانشگاه به مأموریت ذاتی خود در پرورش خلاقیت پایبند باشد و دانش‌پذیران را با آموزش‌های اصولی تجهیز کند، می‌توان انتظار داشت نیرو‌های خلاق در آینده به بزرگ‌ترین گره‌گشای مشکلات ساختاری کشور تبدیل شوند.

سید مجتبی حسینی فرد عضو هیات علمی پژوهشگاه مواد و انرژی در گفت‌و‌گو با خبرنگار آنا، اظهار کرد: وظیفه ذاتی دانشگاه تولید علم و تربیت محقق، پژوهشگر و انسان خلاق جهت توسعه و رشد علمی کشور است.

وی با بیان اینکه، تولید علم با نگارش مقاله صورت می‌گیرد؛ تاکید کرد: اساتید دانشگاهی و پژوهشگران باید در مرز دانش و تولید علم بنیادی فعالیت کنند. در تمام دنیا این اتفاق می‌افتد به گونه‌ای که ایران در پایگاه اسکوپوس که وضعیت علمی کشور‌های جهان را هرساله بررسی و گزارش می‌دهد سالانه بیش از ۷۰ هزار مستند علمی و نزدیک به ۲ درصد علم دنیا را تولید می‌کند.

عضو هیات علمی پژوهشگاه مواد و انرژی، گفت: پژوهش‌های بنیادی زیر بنای توسعه کشور در جهت حل مشکلات و چالش هاست و مصرف علم به سمت پژوهش‌های کاربردی حرکت می‌کند باید بین این دو پژوهش تفکیک قایل شویم.

حسینی فرد ادامه داد: حل چالش‌ها و مشکلات کشور نیاز به تعریف و اصلاح روش‌های موجود دارد. حلقه واسطه تولید علم تا مصرف علم خارج از محیط دانشگاه است، باید پارک‌های علم و فناوری و حمایت از شرکت‌های دانش بنیان در مراکز رشد با جدیت تمام پیگیری شود و ماموریت گرایی سرلوحه کار‌ها قرار گیرد.

وی، در پایان تاکید کرد: هدف گذاری در توسعه شرکت‌ها و مراکز رشد باید مبتنی بر واقعیت‌های موجود باشد. اگر دانشگاه در تربیت نیروی خلاق به ماموریت اصلی و ذاتی خود خوب عمل کند، در نتیجه می‌توانیم انتظار داشته باشیم این افراد خلاق با آموزش اصولی در دانشگاه می‌توانند در رفع مشکلات کشور موفق باشند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب
رسپینا