آموزش مهارتهای مغفول مانده؛ کلید موفقیت شغلی دانشجویان
محمد وصال، معاون اداری و مالی دانشگاه صنعتی شریف، در گفتوگو با خبرنگار آنا، در پاسخ به این پرسش که آیا دروس نظری کاربرد مستقیم در بازار کار دارند، اظهار کرد: حتماً یک سری مواد پایهای لازم است تا افراد متکی بر آن بتوانند دانشی را به دست آورند.
او با ذکر مثال معادلات دیفرانسیل، تصریح کرد: این دروس زیربنای لازم برای کسب دانشهای بعدی را فراهم میکنند و نمیتوان اهمیت آنها را انکار کرد. آزمایشگاهها نیز تنها «تجربه اولیهای» برای کار با محیط واقعی فراهم میکنند و نمیتوانند جایگزین تجربه عملی شوند.
آموزش مهارتهای مغفول؛ کلید موفقیت شغلی
معاون دانشگاه شریف تأکید کرد: دانشجویان نباید صرفاً به درس خواندن اکتفا کنند، بلکه باید فرصتهای شغلی پارهوقت کسب کنند که به تحصیلشان آسیب نزند.
او یکی از ضعفهای فعلی را «مغفول ماندن مهارتهای عمومی کار» دانست و گفت: اینکه بتوانم رزومهام را خوب بنویسم و در مصاحبه کار موفق عمل کنم و خودشناسی داشته باشم، جزء طرح درسهای اصلی دورهها نیست.
وی اشاره کرد که کارفرمایان اغلب از بابت ضعف در این مهارتها گلایه دارند و نظم و انضباط کاری نیز بخشی از آن است که باید حین تحصیل کسب شود.
عدم تطابق رشته تحصیلی و شغل؛ یک مزیت جهانی
وصال در بخش دیگری از سخنانش به این موضوع پرداخت که آیا لزوماً باید در رشته تخصصی خود مشغول به کار شد یا خیر و ادامه داد: هیچ جای دنیا اینگونه نیست که الزاماً افراد در رشتهای که تحصیل کردهاند شغل پیدا کنند.
او این وضعیت را یک مزیت دانست و گفت که مهارتهای عمومی که از دروس پایه مانند برنامهنویسی کسب میشود، افراد را از حوزههای بسیار خاص محدود نمیکند و به آنها اجازه میدهد تا با شکوفایی خود، بهترین فرصت شغلی موجود را انتخاب کنند.
چالش تحریمها و فرسودگی تجهیزات آزمایشگاهی
معاون اداری و مالی شریف به تأثیر تحریمها بر تجهیزات آموزشی اشاره کرد و گفت: یک بحث کلی به نام فقیر شدن دانشگاهها و فرسودهتر شدن امکانات آزمایشگاهی هم اکنون مطرح است.
او ابراز امیدواری کرد که با تلاش دانشگاه، بازسازی و احیای این امکانات با کمک خیرین و شرکتهایی که خود ذینفع جذب فارغالتحصیلان بهتر هستند، محقق شود و ادامه داد که برای همگامی با «مرزهای تکنولوژی» باید تلاش بیشتری صورت گیرد.
انتهای پیام/


