در گفت‌وگوی تفصیلی با آنا عنوان شد

برنامه هفتم توسعه در عمل؛ افتتاح ۳۰۱ پروژه آموزشی در ۷ ماه/ نهضت توسعه عدالت آموزشی در خراسان‌رضوی کلید خورد

برنامه هفتم توسعه در عمل؛ افتتاح ۳۰۱ پروژه آموزشی در ۷ ماه  نهضت توسعه عدالت آموزشی در خراسان‌رضوی کلید خورد
مدیرکل آموزش و پرورش استان خراسان‌رضوی اعلام کرد که در ۷ ماه گذشته بیش از ۳۰۱ پروژه آموزشی در این استان افتتاح شده و مابقی پروژه‌ها هم تا دهه فجر انقلاب اسلامی گشایش خواهند یافت.

خبرگزاری آنا - حسین بوذری؛ بررسی تحولات اخیر در سیاست‌گذاری‌ها و اقدامات اجرایی حوزه آموزش و پرورش استان خراسان‌رضوی نشان‌دهنده همسویی استراتژیک با الزامات کلان ملی به‌‌خصوص در چارچوب تحقق اهداف سند تحول و اجرای تکالیف مندرج در برنامه هفتم توسعه است.

در کانون این اقدامات، راهبرد بنیادین «کیفیت‌بخشی آموزشی» قرار دارد که اجرای موفقیت‌آمیز آن مستلزم بسیج منابع و توسعه زیرساخت‌های فیزیکی و نرم‌افزاری است.

تأکید رئیس‌ جمهور بر اجرایی‌سازی مصوبات برنامه هفتم توسعه، به‌طور خاص بر ارتقای کیفیت آموزش تأکید دارد؛ موضوعی که مصداق عینی آن، پیگیری جدی نهضت توسعه عدالت آموزشی تعریف شده است.

این نهضت با هدف تأمین فضاهای آموزشی استاندارد و فراگیر برای تمامی شهروندان استان خراسان‌رضوی، دستاوردهای ملموسی داشته، به‌نحوی که در بازه زمانی کوتاه هفت ماهه اخیر، شاهد افتتاح بیش از ۳۰۰ پروژه آموزشی علامت‌گذاری شده بوده‌ایم و مابقی پروژه‌های بیش از ۷۱۵ گانه شناسایی شده تا پایان دهه فجر انقلاب اسلامی به بهره‌برداری می‌رسند.

همزمان با این تحولات زیرساختی، دو محور تحول‌آفرین دیگر مورد توجه قرار گرفته است: نخست، تکلیف محوری در حوزه فناوری‌های نوین که تجلی آن در تدوین و تأیید نهایی «برنامه عملی هوش مصنوعی» توسط شورای عالی آموزش و پرورش نمایان شده و سازوکارهای پایداری برای توانمندسازی معلمان و انتقال مؤثر سواد هوش مصنوعی به دانش‌آموزان در سطوح مختلف تحصیلی (ابتدایی تا متوسطه دوم) تعریف کرده است.

دوم، وضعیت ساختار نظام آموزشی و طرح‌های آتی آن است؛ هرچند نظام آموزشی ۳-۳-۵-۱(شامل یک سال پیش‌دبستانی، پنج سال ابتدایی، سه سال متوسطه اول و سه سال متوسطه دوم) به‌عنوان یک طرح آتی در دست بررسی نظری و اخذ نظرات کارشناسان و دانشمندان تعلیم و تربیت است، اما تا زمان ابلاغ رسمی، ساختار فعلی حاکم بوده و سازمان آموزش و پرورش استان خراسان‌رضوی به عنوان مجری، آمادگی کامل خود را برای اجرای طرح جدید در صورت ابلاغ اعلام کرده و این محورها در کنار توجه به معیشت فرهنگیان، سه راهبرد اصلی عملیاتی سازمان را در دوره جاری تشکیل می‌دهند.

فرصتی دست داد تا گفت‌وگویی را با مصطفی اسدی مدیرکل آموزش و پرورش استان خراسان‌رضوی و مشهدمقدس با مضمون برنامه‌های این اداره‌کل در حوزه عدالت آموزشی، مدارس سمپاد، نظام جدید آموزشی، پروژه‌های آموزشی افتتاح شده و ... داشته باشیم.

گپ و گفت آنا با مدیرکل آموزش و پرورش استان خراسان‌رضوی و مشهدمقدس در پی می‌آید:

سواد هوش مصنوعی برای همه؛ اجرای برنامه عملیاتی شورای عالی آموزش و پرورش

آنا: اگر اشتباه نکنم از اسفندماه سال گذشته مدیریت آموزش و پرورش استان خراسان‌رضوی و مشهد را برعهده گرفته‌اید، ابتدا بگویید اولویت اصلی شما در اداره‌کل چیست و چه شاخص‌هایی را برای سنجش موفقیت برای دانش‌آموزان در نظر گرفته‌اید؟

اسدی: مطابق برنامه هفتم، آنچه‌ که تأکید ریاست محترم جمهور بوده، اجرایی شدن مصوبات برنامه هفتم توسعه است که مهم‌ترین آن بحث کیفیت‌بخشی آموزشی است، به‌طوری که به آموزش‌مان کیفیت بدهیم و آموزش بالاتر برود.

یکی از مصادیق کیفیت‌بخشی، وجود فضا‌های آموزشی استاندارد و مناسب برای همه مردم است که در قالب نهضت توسعه عدالت آموزشی پیگیری می‌شود و بحمدالله اکنون که در حال گفت‌و‌گو با شما و مجموعه خبرگزاری آنا هستم بیش از ۷۱۵ پروژه نشانه‌گذاری شده و سه‌شنبه ۲۲ بیش از ۳۰۱ پروژه افتتاح شد؛ یعنی در مدت هفت ماه گذشته که بنده به‌عنوان مدیرکل آموزش و پرورش استان خراسان‌رضوی و مشهد مشغول به کار هستم و با گذشت یک سال از دولت چهاردهم ۳۰۱ پروژه را افتتاح کرده‌ایم و مابقی پروژه‌ها تا دهه فجر انقلاب اسلامی گشایش خواهد یافت.

آنا: با توجه به تدوین و تأیید نهایی «برنامه عملی هوش مصنوعی» توسط شورای عالی آموزش و پرورش، این برنامه در حوزه توانمندسازی معلمان و همکاران فرهنگی، چه مکانیزم‌های پایداری برای سنجش و تضمین «انتقال مؤثر سواد هوش مصنوعی به دانش‌آموزان» و «تطبیق و بازنگری محتوای برنامه درسی موجود» در سطوح مختلف تحصیلی (ابتدایی تا متوسطه دوم) تعریف کرده است؟

اسدی: بله. در زمینه مبحث بسیار مهم هوش مصنوعی به‌عنوان یک برنامه جامع ملی و منطقه‌ای در تمام سطوح آموزش و پرورش از مقطع ابتدایی، راهنمایی، متوسطه، متوسطه اول و متوسطه دوم، دانش‌آموزان، آموزگاران و دبیران و همکاران فرهنگی در حال برگزاری آموزش‌های هوش مصنوعی هستیم.

آنا: آموزش هوش مصنوعی کاربردی خواهد بود؟

اسدی: دقیقا. در آموزش‌های عملی هوش مصنوعی نحوه کاربرد آن مورد واکاوی قرار خواهد گرفت و در این راستا برنامه عملی تدوین کردیم که مورد تأیید شورای عالی آموزش و پرورش کشور قرار گرفته است.

نکته مهم‌تر توانمندسازی نیروی انسانی است که علاوه بر هوش مصنوعی که در حال آموزش هستیم، از تابستان نیروهای فرهنگی ده‌ها و صد‌ها هزار نفر ساعت آموزش به نیروی انسانی ارائه کرده‌‌ایم.

آنا: این آموزش‌ها تا چه زمانی ادامه خواهد داشت؟

اسدی: در پایان برنامه‌های آموزشی در حوزه توانمندسازی نیروی انسانی‌ هستیم، همچنین محیط‌های یاددهی و یادگیری و آموزش‌های مرتبط با عدالت آموزشی و بالابردن کیفیت‌های آموزشی را در برنامه گنجانده‌ایم.

امیدوارم بتوانیم با موفقیت این سه راهبرد را پیش ببریم، البته راهبرد‌های جانبی دیگر هم وجود دارد که در کنار برنامه‌های اصلی‌ داریم، ازجمله معیشت فرهنگیان که امیدواریم به سرانجام برسانیم.

مجری اجرای نظام آموزشی جدید هستیم

آنا: با توجه به اهمیت ساختار آموزشی در تحقق اهداف سند تحول بنیادین، وضعیت کنونی و فاز اجرای طرح بازنگری نظام آموزشی (نظام ۵-۳-۳) در سطح مدارس استان خراسان‌رضوی و کلان‌شهر مشهد در چه مرحله‌ای قرار دارد؟ همچنین تحلیل کارشناسی شما درباره تأثیر تربیتی و پیامدهای ساختاری این تغییر بر شاخص‌های کیفیت آموزشی و عدالت آموزشی در استان خراسان‌رضوی چیست و چالش‌های اصلی در مسیر تعمیم موفق آن را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

اسدی: ببینید. هنوز طرح نظام آموزشی ابلاغ نشده و در صورتی که ابلاغ شود مجری و موظف به اجرا هستیم و نظام آموزشی ۳-۳-۵-۱ یعنی یک پایه از پیش‌دبستانی، ۵ پایه ابتدایی، مابقی‌اش سه متوسط اول، سه متوسط دوم و درمجموع ۱۲ سال تحصیلی را دربرمی‌گیرد.

آنا: درراستای فرآیند استمزاج نظری فعلی پیرامون نظام آموزشی  3-3-5-1، چه معیارهای سنجش اثربخشی (KPIs) برای تبدیل این طرح به دستورالعمل اجرایی در اولویت تحلیل کارشناسی قرار دارند؟

اسدی: عرض کردم، تاکنون دستورالعملی مبنی بر اجرای این طرح ابلاغ نشده و فقط در قالب فعلاً یک طرح است و درحال استمزاج نظری از صاحب‌نظران، دانشمندان و کارشناسان حوزه تعلیم و تربیت هستند تا دیدگاه‌ها و نقدها جمع‌آوری و سپس در این باره تصمیم نهایی اتخاذ شود.

هنوز طرح نظام آموزشی ابلاغ نشده و در صورتی که ابلاغ شود مجری و موظف به اجرا هستیم و نظام آموزشی ۳-۳-۵-۱ یعنی یک پایه از پیش‌دبستانی، ۵ پایه ابتدایی، مابقی‌اش سه متوسط اول، سه متوسط دوم و درمجموع ۱۲ سال تحصیلی را دربرمی‌گیرد

امیدواریم خروجی نظام آموزشی جدید مثبت باشد و درصورتی که ابلاغ بشود، به‌عنوان مجری آن را در رأس برنامه‌های خود قرار خواهیم داد.

توسعه مدارس خاص و عدالت آموزشی

آنا: با توجه به حساسیت جایگاه مدارس استعدادهای درخشان (سمپاد) و نقش بخش غیردولتی در نظام آموزشی کلان‌شهر مشهد، رویکرد مدیریتی شما درراستای تضمین عدالت توزیعی دسترسی به فرصت‌های آموزشی ویژه چگونه تعریف شده، آیا راهکار عملیاتی یا سیاست کلانی در دستورکار دارید که هدف آن، جلوگیری از تشدید قطب‌بندی نخبگی در این دو طیف از مدارس و همزمان، ارتقای مستمر کیفیت و استانداردهای محتوایی در مدارس دولتی عادی باشد؟

اسدی: مدارس استعدادهای درخشان (سمپاد) ذیل ساختار مدارس دولتی سازماندهی شده و در حال حاضر، ثبت هیچ‌گونه مدرسه غیردولتی با عنوان «سمپاد» مورد تأیید نیست.

درراستای اجرای منویات مقام معظم رهبری (در هفته معلم و تاریخ ۲۷ اردیبهشت‌ماه سال‌جاری) مبنی بر لزوم توجه ویژه به جامعه دانش‌آموزی سمپاد به‌عنوان سرمایه‌های آتی کشور، اجرای «طرح شهاب» به‌عنوان سازوکار شناسایی هوش و استعدادهای برتر و ملی، در قالب ادارات منطقه خراسان‌رضوی در حال پیگیری است. 

هدف اصلی این رویکرد، اطمینان از پوشش و توجه به دانش‌آموزان مستعدی است که در فرآیند پذیرش آزمون‌های ورودی سمپاد قرار نگرفته‌اند؛ این امر از طریق مکانیزم‌های حمایتی در مدارس دولتی و غیردولتی دنبال می‌شود تا از ظرفیت‌های بالقوه ملی در مسیر توسعه استعدادها بهره‌برداری حداکثری صورت پذیرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب
رسپینا