دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 تير 1395 - 14:11
قائم مقام سازمان نظام پرستاری کشور:

تفاوت در پرداختی‌ها عامل بروز خشونت از سوی پزشکان علیه پرستاران است

قائم مقام سازمان نظام پرستاری کشور تفاوت در پرداختی‌ها را یکی از دلایل بروز رفتارهای خشونت آمیز علیه پرستاران عنوان کرد و افزود: این تفاوت در پرداختی‌ها منجر شده که نگاه پزشکان نسبت به پرستاران تغییر کند و احساس نخبگی داشته باشند و این در حالی است که بروز چنین رفتارهایی از سوی جامعه نخبه دور از انسانیت است.
کد خبر : 100368

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، محمد شریفی مقدم، قائم مقام سازمان نظام پرستاری کشور در نشست خبری که پیرامون آغاز دهمین سالگرد عدم اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری برگزار شد، اظهار کرد: تمام اقدامات کارشناسی برای اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری از سوی سازمان نظام پرستاری انجام شده اما متاسفانه تاکنون عزمی در وزارت بهداشت برای اجرای این قانون دیده نشده و در 2 تا 3 سال اخیر حتی اعتنایی نیز به این قانون نشده است.


وی افزود: وزارت بهداشت یک شبه طرح تحول سلامت را برنامه‌ریزی و اجرا می‌کند اما 10 سال است به قانون تصویب شده از سوی مجلس هیچ توجهی ندارد همین امر باعث شده پرستاران نسبت به عملکرد وزارت بهداشت در حوزه پرستاری رضایت نداشته باشند.


قائم مقام سازمان نظام پرستاری کشور علاوه بر تفاوت در دریافتی‌ها نحوه برخورد برخی پزشکان را نیز عامل دلخوری پرستاران دانست و گفت: متاسفانه طی 2 هفته اخیر دو نفر پرستاران یکی در بیمارستان بابل و دیگری در بیمارستان شهدای تجریش تهران توسط پزشک دچار ضرب و شتم شده بودند و زمانی‌که ما این مساله را پیگیری کردیم حتی پزشکان خاطی از پرستاران به صورت لفظی عذرخواهی نکردند.


وی تفاوت در پرداختی‌ها را یکی از دلایل بروز رفتارهای خشونت آمیز علیه پرستاران عنوان کرد و افزود: این تفاوت در پرداختی‌ها منجر شده که نگاه پزشکان نسبت به پرستاران تغییر کند و احساس نخبگی داشته باشد و این در حالی است که بروز چنین رفتارهایی از سوی جامعه نخبه مطلوب نیست.


وی افزود: در نظام پرستاری مستنداتی وجود دارد که نشان می‌دهد در یک بیمارستان 74 پزشک بیش از 100 میلیون درآمد دارند و به سازمان نظام بازرسی اعلام کرده‌اند که پرداختی غیر متعارف و بالای 70 میلیون نداشته‌اند پس نظام پرستاری از وزارت بهداشت درخواست می‌کند که در مرحله اول سقف پرداختی غیر متعارف را مشخص کند یعنی اگر پرداختی بیش از چه میزان باشد جزو پرداختی غیر متعارف محسوب می‌شود اما با توجه به سخنان دکتر حریرچی، سخنگوی وزارت بهداشت مبنی براینکه میانگین پرداختی 13 میلیون و 900 هزار تومان است می‌توان نتیجه گرفت افرادی که بیش از 14 میلیون و تا سقف 70 میلیون دریافت کرده‌اند همه غیر متعارف بوده است و اینکه مسئولان اعلام کرده‌اند به صورت استثنا پرداختی تا 70 میلیون داشته‌اند پس باید مشخص شود آیا 74 پزشک در یک بیمارستان جزو استثنا است اگر چنین چیزی وجود دارد تعریف خود را از استثنا مشخص کنند.


قائم مقام سازمان نظام پرستاری با بیان اینکه گزارش‌های ارسال شده به دیوان محاسبات اداری واقعی نیست، گفت: تمام اطلاعات ارسال شده نیاز به راستی آزمایی دارد.


وی خاطرنشان کرد: روش پرداختی به پزشکان در کشور ما در تمام طول تاریخ پزشکی دنیا بی‌سابقه است زیرا در تمام کشورها تفاوت درآمد بین پزشک و پرستار 1.5 تا 3 برابر اما در کشور ما این اختلاف به هزار برابر رسیده است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته