رئیس مرکز رسانه دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی:

شورای عالی انقلاب فرهنگی ترسیم‌گر نقشه راهبردی علم و فرهنگ کشور است

شورای عالی انقلاب فرهنگی ترسیم‌گر نقشه راهبردی علم و فرهنگ کشور است
رئیس مرکز رسانه و روابط عمومی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، مصوبه «سیاست‌ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش» را گامی عدالت‌محور برای بازگرداندن مرجعیت به نظام آموزش رسمی دانست.

به گزارش خبرگزاری آنا، عباس میرزاحسینی، رئیس مرکز رسانه و روابط عمومی شورای عالی انقلاب فرهنگی، با اشاره به مباحث مطرح شده اخیر پیرامون مصوبه سنجش و پذیرش، گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی، نهادی برآمده از متن انقلاب اسلامی و مولود فرمان تاریخی بنیانگذار کبیر انقلاب، حضرت امام خمینی (ره) در ۱۹ آذر ۱۳۶۳ است که جایگاه آن در ساختار کلان حاکمیت، ریشه در اختیارات مقام ولایت امر ذیل اصول ۵۷ و ۱۱۰ قانون اساسی دارد.

وی افزود: فلسفه وجودی این نهاد فراقوه‌ای، سیاست‌گذاری کلان و راهبری در عرصه‌های فرهنگ، علم و فناوری است تا مسائل بنیادین کشور از گزند روزمرگی و جریانات سیاسی مصون بماند.

مصوبات شورا در حکم قانون؛ یک رویه حقوقی تثبیت‌شده

میرزاحسینی با تاکید بر لازم‌الاجرا بودن مصوبات شورا تصریح کرد: اعتبار مصوبات شورا همواره مورد تاکید امام راحل (ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله العالی) بوده است. این جایگاه نه تنها در فرامین ایشان، بلکه در رویه حقوقی تثبیت‌شده نهادهایی، چون شورای نگهبان نیز متبلور است که در موارد متعدد، مصوبات مجلس را به دلیل مغایرت با سیاست‌های کلان مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی، نیازمند اصلاح دانسته است.

رئیس مرکز رسانه دبیرخانه شورا، رابطه این نهاد با مجلس را رابطه‌ای طولی و مکمل توصیف کرد و گفت: «در نظام تدبیر و سیاست‌گذاری کلان، شورا به عنوان نهاد راهبردی نظام، مسئولیت تعیین «مقصد» و ترسیم «نقشه راهبردی» حرکت علمی و فرهنگی کشور را بر عهده دارد.

وی افزود: مجلس محترم شورای اسلامی در جایگاه رفیع تقنینی، مسئولیت هموار ساختن «مسیر» و ایجاد زیرساخت‌های قانونی برای رسیدن به آن مقصد را به دوش می‌کشد. این دو، لازم و ملزوم یکدیگرند و هم‌افزایی آنها، کلید تحقق حکمرانی مطلوب و خردمندانه است.

مصوبه کنکور؛ از آمار عدالت تا داستان امید

میرزاحسینی در بخش دیگری از سخنان خود به دفاع از مبانی کارشناسی مصوبه سنجش و پذیرش پرداخت و گفت: این مصوبه حاصل سال‌ها کار کارشناسی عمیق و پاسخی به یک مطالبه عمومی برای اصلاح نظام سنجش و تحقق عدالت آموزشی بود. گزارش‌های مستند حاکی از کاهش معنادار تیراژ کتب کمک‌آموزشی و در مقابل، افزایش میانگین نمرات در امتحانات نهایی دروس پایه‌ای است که نشان‌دهنده بازگشت تمرکز به یادگیری عمیق و مفهومی است.

 وی در همین راستا افزود:، اما اجازه دهید از زبان آمار فراتر رویم. این مصوبه یعنی امید یک دانش‌آموز بااستعداد در روستایی دورافتاده که پیش از این به دلیل عدم دسترسی به کلاس‌های گران‌قیمت کنکور، شانسی برای رقابت عادلانه نداشت، اما امروز تلاش مستمر او در طول سه سال تحصیل در مدرسه، دیده و ارزش‌گذاری می‌شود. این مصوبه، داستان این امید و این عدالت است.

شورا قرارگاه هم‌اندیشی نخبگان و شنوای نظرات کارشناسی است

رئیس مرکز رسانه و روابط عمومی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به تعامل سازنده این شورا با مجلس، تاکید کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی یک قرارگاه برای هم‌اندیشی نخبگان و مسئولان کشور است و همواره به نظرات کارشناسی نمایندگان محترم، به ویژه کمیسیون تخصصی آموزش، احترام گذاشته و از آن استقبال می‌کند.

به گفته میرزاحسینی، با این حال، باید میان نظرات شخصی یک نماینده با موضع رسمی کمیسیون یا کل مجلس تفاوت قائل شد. رویه صحیح آن است که نظرات از طریق فرآیند‌های رسمی منتقل گردد تا از ایجاد اختلال ذهنی در افکار عمومی جلوگیری شود.

رئیس مرکز رسانه و روابط عمومی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، در بخش پایانی، با اشاره به تصمیم اخیر شورا مبنی بر حذف تأثیر قطعی معدل پایه دهم، یک چشم‌انداز الهام‌بخش را ترسیم کرد و گفت: هدف نهایی ما صرفاً تغییر روش ورود به دانشگاه نیست؛ بلکه ایجاد یک زیست‌بوم آموزشی پویاست که در آن خلاقیت، تفکر انتقادی و عمق‌بخشی به یادگیری حرف اول را بزند. ما به دنبال تربیت نسلی هستیم که نه فقط حافظ فرمول‌ها، بلکه حل‌کننده مسائل آینده ایران باشند و این مصوبه، گامی کلیدی در این مسیر روشن است.

وی افزود: طبیعی است که هر اصلاح راهبردی بزرگی، یک فرآیند پویا و زنده است نه یک نقطه ایستا. شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمن دفاع از مبانی علمی و اهداف بزرگ این مصوبه، به صورت مستمر و دقیق، نتایج اجرای آن را رصد می‌کند و بی‌شک، مسیر ارزیابی این سیاست ملی، از مسیر تحلیل داده‌های جامع، گزارش‌های علمی منقح و نتایج مستند می‌گذرد. به همه دانش‌آموزان عزیز و خانواده‌های محترم اطمینان می‌دهیم که معیار اصلی برای اینگونه تصمیم‌ها، میزان تحقق اهداف کلیدی این مصوبه - مشخصاً عمق‌بخشی به یادگیری، افزایش مرجعیت برنامه درسی و تقویت جایگاه معلم - مبتنی بر همین شواهد کارشناسی و نتایج متقن بوده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب
رسپینا