حجت‌الاسلام حرزاده تشریح کرد

ویژگی‌های طرح «تدریس با جهت‌گیری الهی»؛ طرح مباحث علمی در فضای خداباور همراه با آیه و حدیث

ویژگی‌های طرح «تدریس با جهت‌گیری الهی»؛ طرح مباحث علمی در فضای خداباور همراه با آیه و حدیث
معاون آموزشی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با تأکید بر اینکه تدریس با جهت‌گیری الهی-فرهنگی رسالتی ذاتی برای استادان است، گفت: بدون این جهت‌گیری فعالیت‌های دینی و دروس معارف تأثیر لازم را نخواهند داشت.

به گزارش خبرنگار آنا، مراسم گرامیداشت مؤلفان و نویسندگان کتب تدریس با جهت‌گیری الهی فرهنگی در دروس تخصصی دانشگاه‌های استان یزد با حضور محمدرضا دهقانی اشکذری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی یزد، حجت‌الاسلام محمدمهدی حرزاده معاون آموزشی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، حجت‌الاسلام حسن زارع رئیس نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد، حجت‌الاسلام کرمانی‌نسب معاون استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های یزد، احمد عبدالحسینی رئیس دبیرخانه طرح ملی اساتید و جهاد فرهنگی، تعدادی از مسئولان، استادان دانشگاه‌های استان یزد، مؤلفان و نویسندگان کتب جهت‌گیری در سالن سردار شهید سلیمانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد برگزار شد.

معاون آموزشی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در این جلسه ضمن گرامیداشت هفته دفاع مقدس گفت: در این جلسه یادی کنیم از دانشمند شهید دکتر طهرانچی که در کنار دغدغه علم و دانش دانشگاه دغدغه فرهنگ و دیانت دانشجویان را نیز داشت و دیدگاه‌های الهی فرهنگی آن شهید والامقام در دوره‌ آموزشی جهت‌گیری الهی فرهنگی در تدریس دروس تخصصی بسیار مؤثر و ماندگار است.

استادان باید نقش رفتاری و گفتاری خود را ارتقاء دهند

حرزاده به نقل قول از شهید دکتر طهرانچی در یکی از مصاحبه‌ها در کتب تدریس با جهت‌گیری الهی فرهنگی با این جمله که تا کلاس درس فیزیک ما را درست نکنید کلاس معارف شما نتیجه و تأثیرگذار نخواهد بود، ادامه داد: این شهید بزرگوار باور داشت که تدریس باید با رویکرد الهی فرهنگی باشد و خداوند این باور را در درون ایشان قرار داده بود.

ویژگی‌های طرح «تدریس با جهت‌گیری الهی»؛ طرح مباحث علمی در فضای خداباور همراه با آیه و حدیث

وی افزود: کتب تألیف شده با طرح تدریس با جهت‌گیری الهی فرهنگی برای مدرس و استادان دانشگاه علاوه بر نقش آموزشی مقدم بر آن نقش تربیتی نیز دارد و استاد می‌تواند نقش تربیتی خود را به دو صورت رفتاری و گفتاری ایفا کند.

معاون آموزشی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با تشریح ویژگی‌های مهم طرح جهت‌گیری الهی فرهنگی گفت: استاد سر کلاس درس مطالب علمی خود را طبق روال معمول آموزش می‌دهد و در عین حال قضایای علمی را دریک فضای خدا باور همراه با آیه، حدیث مرتبط یا گریز‌هایی به علم و حکمت خداوند و نظم عالم هستی و امثال آن مطرح می‌کند.

حرزاده متذکر شد: به‌عنوان مثال گاهی یک معلم ریاضی، شیمی در هنگام حل یک مسئله یک کلمه می‌گوید که آن کلمه در اعماق قلب دانشجو و فراگیر اثر ماندگاری دارد و این را استادان باید وظیفه‌ خودشان بدانند.

رسالت فرهنگی و تربیتی جزء ذات استاد است

وی یادآور شد: رسالت فرهنگی و تربیتی جزء ذات استاد است و استادان با توجه به ظرفیت بالا و نقش تأثیرگذاری که دارند باید نقش تربیتی خود را ارتقاء دهند تا بتوانند به مخاطب خودش امید و انگیزه دهند و به دانشجویان خدمت کنند.

معاون آموزشی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها افزود: طرح تدریس با جهت‌گیری الهی فرهنگی رسالتی است که در ذات معلمین و استادان عجین شده و تا زمانی که کلاس‌های درس جهت الهی نداشته باشد، تمام فعالیت‌های دینی و اقدامات فرهنگی و دروس معارف تأثیر لازم را نخواهد داشت و باید علمی که در دانشگاه آموزش داده و کلاس‌هایی که برگزار می‌شود جهت الهی داشته باشد.

حرزاده با اشاره به اهمیت برگزاری کارگاه «تدریس با جهت‌گیری الهی» ویژه اعضای هیئت علمی دانشگاه که به‌طور منظم و حضوری در استان‌ها در حال برگزاری است، افزود: هدف از برگزاری این کارگاه آموزشی، احیای نقش تربیتی استادان دروس تخصصی است که استادان زیادی این دوره‌ها را با موفقیت گذرانده‌اند.

معاون آموزشی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها تشریح کرد: امیدواریم با برگزاری این کارگاه‌ها زمینه ارتقای کیفیت تدریس و تقویت فضای آموزشی دانشگاه فراهم و در کنار رشد علمی، بُعد معنوی و اخلاقی دانشجو نیز تقویت شود.

حرزاده گفت: شورای علمی مدرسه «جهت‌گیری الهی فرهنگی در تدریس» دروس تخصصی ۶ حوزه دانشی دارد؛ ازجمله حوزه دانشی علوم فنی و مهندسی، علوم پایه، علوم کشاورزی و منابع طبیعی، علوم انسانی، هنر و معماری و علوم پزشکی و پیراپزشکی که درصدد هستیم ۶ دانشنامه در این راستا با عنوان «دانشنامه تدریس با جهت‌گیری الهی فرهنگی» ایجاد کنیم تا هر استاد و دانشجو بتواند یک مقاله و مطلب کوتاه و... ارائه کند و بعد از داوری و تأیید شدن نام آن ارائه اثر در لیست دانشنامه قرار گیرد.

وی از تلاش‌های استادان، نویسندگان و مؤلفین کتب جهت‌گیری و این اثر ارزشمند قدردانی و بیان کرد: مؤلفین طرح با تدریس جهت‌گیری ضمن تألیف کتب جدید باید کتاب‌های تألیف شده را ارتقاء دهند و با عنایت الهی این توفیق حاصل شود تا مدرسان و استادان بتوانند از این کتاب‌ها بهره لازم را ببرند و سایر دانشگاه‌های کشور هم از تجربیات و این طرح استفاده کنند و در راستای رشد و تعالی دانشجویان کشور همت گمارند.

در پایان این نشست بحث، گفت‌و‌گو و تبادل‌نظر میان استادان دانشگاه، صاحب‌نظران و مؤلفین کتب جهت‌گیری الهی صورت گرفت و به سئوالات شرکت‌کنندگان پاسخ داده شد.

همچنین از مؤلفین کتب جهت‌گیری با اهدای لوح و بسته‌های فرهنگی تجلیل شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب
رسپینا