نتایج مطالعه بینالمللی تیمز 2023 نشان میدهد که عملکرد دانشآموزان ایرانی در دروس ریاضی و علوم نه تنها از میانگین جهانی پایینتر است، بلکه در مقایسه با کشورهای منطقه نیز در حال عقبافتادن است.
طراحی و ساخت نرمافزار ساعت نجومی بر اساس نظریه خورشیدمرکزی، توسط یک دانشاموز ایرانی، ایرادات ساعتهای نجومی اروپایی را برطرف کرده و ویژگیهایی مانند نمایش فازهای ماه، تقویم نجومی و اطلاعات دقیق سیارات را ارائه میدهد.
دبیر بیست و دومین دوره جشنواره ملی کتاب رشد از تخصیص اعتبار ۲۰ میلیارد تومانی برای کتابخانههای مدارس خبر داد و بر لزوم معرفی کتابهای معتبر و تأیید شده وزارت آموزش و پرورش از زبان این وزارتخانه برای افزایش تأثیرگذاری بر مخاطبان تأکید کرد.
مدیرکل دفتر آموزشهای فنی حرفهای وزارت آموزش و پرورش از آموزش فناوریهای نوین مانند هوش مصنوعی در هنرستانها خبر داد و گفت هنرجویان با توجه به رشتههای خود با این فناوریها آشنا میشوند.
دبیر بیست و دومین جشنواره ملی کتاب رشد از اقدامات انجامشده برای ترویج کتابخوانی و قصهگویی در میان کودکان و نوجوانان خبر داد و بر همکاری نهادهای مختلف برای تولید محتوای مناسب تأکید کرد.
عباس بیات از کمبودهای جدی در تجهیزات هنرستانها خبر داد و اعلام کرد که از ۳۰۰ میلیارد تومان بودجه امسال، کمتر از ۲۵ درصد تخصیص یافته است. وی همچنین از پیشبینی ۳۱۰ میلیارد تومان بودجه برای سال آینده و کمک ۵۰۰ میلیارد تومانی سازمان نوسازی مدارس خبر داد، اما تأکید کرد که کمبودها همچنان پابرجاست.
متخصص تعلیم و تربیت و روانشناس کودک بر اهمیت حضور مشاوران متخصص در مدارس تأکید کرد و گفت: مشاوران باید محل امنی برای دانشآموزان باشند و اعتماد بین آنها به گونهای شکل بگیرد که گفتوگوهای محرمانه به مدیران یا خانوادهها منتقل نشود.
مدیر بخش آموزش و پرورش سی و دومین نمایشگاه بینالمللی قرآن، از تشکیل باشگاه مؤذنان خبر داد. این باشگاه با هدف احیای سنت اذان زنده و تربیت دینی نوجوانان ایجاد شده است تا دانشآموزان با عضویت در آن، در احیای این سنت اسلامی پیشگام شوند.
مدیرکل دفتر آموزشهای فنی و حرفهای وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد که سند تحول بنیادین نگاه کامل و دقیقی به آموزشهای فنی و حرفهای نداشته و نیاز به بازنگری دارد.
معاون سابق پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش به تبیین برنامههای جدید وزارتخانه برای تقویت فعالیتهای تربیتی و آموزشی دانشآموزان پرداخت و گفت: یکی از مهمترین رویکردهای این وزارتخانه، استفاده از ظرفیتهای دیجیتال و طراحی برنامههای شخصیمحور است که دانشآموزان بتوانند در آن به عنوان کنشگران فعال در فرآیندهای تربیتی و آموزشی مشارکت کنند.
معاون ابتدایی وزارت آموزش و پرورش از اجرای طرح حمایت آموزشی مستمر برای دانشآموزان دوره ابتدایی خبر داد که هدف آن جبران ضعف یادگیری در دروس فارسی، ریاضی و علوم است. این طرح با شناسایی ۶۲۲ هزار دانشآموز نیازمند تلاش بیشتر، اقدامات جبرانی را در مدارس سراسر کشور اجرا میکند.
رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش از اقدامات اساسی این پژوهشگاه برای حل مسائل کلان آموزش و پرورش کشور و ارتقای کیفیت آموزشی خبر داد و گفت: طراحی طرحهای جدید در زمینه بازطراحی ساختار آموزشی، سنجش ملی، استعدادیابی و هدایت تحصیلی، و توسعه فرهنگ پژوهش در میان معلمان و دانشآموزان انجام شده است.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی به چالشهای اجرای آموزش زبانهای فرانسه و آلمانی در مدارس اشاره کرد و گفت: مشکل اصلی در اجرای این برنامهها، کمبود دانشآموزان متقاضی و نبود دبیران متخصص است.
مدیرکل نوسازی مدارس استان تهران از افزایش سرانه فضای آموزشی به ۵.۴۱ متر مربع برای هر دانشآموز خبر داد و گفت: با اجرای پروژههای جدید ساخت مدارس، تراکم کلاسهای درس به طور چشمگیری کاهش یافته و جایگاه تهران از رتبه ۲۹ به ۲۱ در کشور ارتقا پیدا کرده است.
مدیر یکی از مدارس تهران، از اجرای برنامههای متنوعی در این مدرسه خبر داد و گفت: هدف ما این است که با فعالیتهای خلاقانه، مهارتهای فکری، اجتماعی و هنری دانشآموزان را تقویت کنیم و آنها را برای آیندهای روشن آماده سازیم.
سخنگوی وزارت آموزش و پرورش از اجرای برنامه مولدسازی املاک مازاد این وزارتخانه خبر داد و گفت: با شناسایی و بهرهبرداری از املاک غیرضروری در استانها، درآمد حاصل از این طرح به طور کامل صرف پروژههای مدرسهسازی و توسعه فضاهای آموزشی میشود.
معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، از برنامههای بلندپروازانه برای توسعه هنرستانهای زیبا در سراسر کشور خبر داد و گفت: برای افزایش فضای فیزیکی و تجهیزات هنرستانها خواستار مشارکت گسترده دستگاههای استانی و سرمایهگذاران برای تحقق این هدف هستیم.
رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، از تصویب ۷۰ هزار معادل فارسی برای اصطلاحات بیگانه در ۳۰ سال اخیر خبر داد و تاکید کرد: هدف ما حفظ اصالت زبان فارسی و جلوگیری از ورود بیرویه واژههای خارجی است، بدون اینکه زبان فارسی از پیشرفت جهانی باز بماند.
عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا بر لزوم نگاه جامع به مهارتآموزی در نظام آموزشی تأکید کرد و پیشنهاد داد که برنامههای مهارتآموزی ابتدا در چند مدرسه بهصورت آزمایشی اجرا و در صورت موفقیت به سایر مناطق تسری داده شود.