دانشآموزان نوجوان صبحها انرژی لازم برای یادگیری را ندارند، ولی مدارس ما هنوز منتظرشان هستند. تاخیر در شروع کلاسها میتواند راهکاری ساده اما موثر برای بهبود عملکرد تحصیلی و سلامت ذهنی باشد.
وقتی والدین شهریه مدرسه فرزندشان را پرداخت میکنند، فرضشان این است که این پول صرف «آموزش» میشود. اما در سایه همان کلاسها، زیرساختها و مدیریتهای روزمره، یک چرخه اقتصادی نهفته در حال گردش است.
چند وقتی میشود که در فضای مجازی، تصاویری از دانشآموزان دختر که در محیط کلاس یا مدرسه در حال رقصیدن و یا انجام برخی حرکات نامتعارف هستند، بازتاب گستردهای پیدا کرده است. این فیلمها که ظاهراً ساده به نظر میرسد، پشت پردهاش بحرانهای فرهنگی، تربیتی و روانی نوجوانان و مداخلهگرهای مخربی را هشدار میدهد.
در حالی که وزارت آموزش و پرورش، از وزیر تا رئیس مرکز ارزشیابی، هرگونه لو رفتن سوالات امتحانات نهایی را تکذیب کردهاند، سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس با تأیید خبر نشت سوالات در امتحانات نهایی امسال، از بروز خطاهای انسانی و ضعفهای امنیتی در سیستم آموزش و پرورش گفت و خواستار پیگیری جدی این تخلفات شد.
فناوریهای نوین اطلاعات و ارتباطات دیگر تنها یک ابزار کمکی در کلاسهای درس نیستند؛ بلکه یکی از قدرتمندترین نیروهای تغییر در نقش معلمان و دانشآموزان به شمار میروند. در دنیایی که اطلاعات از هر منبع ممکن جاری است، وظیفه آموزش دیگر «توزیع حقایق» نیست، بلکه کمک به کودکان برای یادگیری چگونگی استفاده از اطلاعات و رشد مهارتهای تفکر انتقادی، حل مسئله و قضاوت آگاهانه است. این تحول، معلمان را از نقش ارائهدهنده خالص دانش به راهنما و طراح تجربیات یادگیری پویا تبدیل کرده است.
در حالی که هر ساله تنها ۴٪ از داوطلبان کنکور موفق به ورود به دانشگاه فرهنگیان میشوند، این سؤال بر جای میماند که آیا آزمونهای فعلی و ضرایب تعیینشده میتوانند ذهنیت، شخصیت و شایستگیهای عمیق یک معلم بالقوه را به درستی ارزیابی کنند؟
آرام احمدپور، معلمی با بیش از دو دهه تجربه، یکی از چهرههای ماندگار حوزه آموزش در مناطق روستایی و عشایری شهرستان اشنویه است. احمدپور که خود را «پسر گلاس» میداند، به عنوان معلمی که ۱۹ سال در روستای گلاس خدمت کرده، چالشها و دستاوردهای فراوانی را از نزدیک لمس کرده است.
آموزش مجازی با وجود چالشهایی مانند عدم دسترسی به فناوری و کاهش تعامل چهره به چهره، فرصتهای بیشماری مانند عدالت آموزشی و توسعه مهارتهای دیجیتالی را فراهم کرده است.
معاون وزیر آموزشوپرورش در گفتوگو با آنا مطرح کرد
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش گفت: برای بهبود وضعیت معیشتی و آموزشی معلمان مدارس غیردولتی اقداماتی از جمله حل مسئله بیمه معلمان مدارس غیردولتی و ارتقای کیفیت آموزشی در این مدارس انجام شده است.
مدارس سمپاد با استفاده از هوش مصنوعی در شناسایی استعدادهای نخبگان از نقاط مختلف کشور به ویژه روستاها و همچنین در تربیت معلمان با مهارتهای جدید به تحول بزرگی در سیستم آموزشی دست یافتهاند.
مدیرکل رفاه و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش از رشد ۵۱ درصدی آمار اسکان نوروزی خبر داد و گفت: امسال با بهرهگیری از سامانه هوشمند رزرو و افزایش کیفیت مراکز، رضایتمندی بیسابقهای در میان فرهنگیان ایجاد کردیم.
دانشآموزان دبیرستان فرزانگان ۳ تهران، مفاهیم پیچیدهای مانند امواج گرانشی و نظریه نسبیت عام انیشتین را در قالب کتابچههای مصور به زبان ساده توضیح دادهاند. این پروژه با هدف درک بهتر مفاهیم علمی و علاقهمند کردن دانشآموزان به فیزیک انجام شده است.
مدیرکل دفتر آموزشهای فنی حرفهای وزارت آموزش و پرورش به چالشهای آموزش دروس عملی در شرایط تعطیلی مدارس اشاره کرد و گفت: تعطیلی هنرستانها به دلیل وضعیت آب و هوا یا قطعی برق آسیبزا است.
سازمان مراکز و مدارس غیردولتی با رویکردی نوین، برنامههای توانمندسازی معلمان را با استفاده از هوش مصنوعی و سواد رسانهای در دستور کار قرار داده است. این اقدامات با هدف ارتقای کیفیت آموزشی و همگامسازی معلمان با فناوریهای روز دنیا، پس از عید به اجرا درخواهد آمد.
مدیرکل امور شوراها و مناطق آزاد تجاری وزارت آموزش و پرورش به برنامههای سال آینده اشاره کرد و گفت: استفاده از فناوریهای نوین، توانمندسازی معلمان و برگزاری آزمونهای شبهنهایی در دستور کار قرار دارد تا دانشآموزان و مدارس نقاط ضعف خود را شناسایی کنند.
در گفتوگو با رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی مطرح شد
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، از تغییرات اساسی در کتب درسی خبر داد و گفت: آموزش کدنویسی و مفاهیم هوش مصنوعی بهطور رسمی وارد کتابهای درسی شدهاند.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به اهمیت آموزشهای غیررسمی و فعالیتهای فوقبرنامه در ارتباط با طبیعت پرداخت و گفت: حضور دانشآموزان در محیطهای طبیعی میتواند به مراتب تأثیر بیشتری بر یادگیری و نهادینهسازی ارزشهای زیستمحیطی در آنها داشته باشد. طرحهایی همچون «محیطیار مدرسه» فرصتی برای تعامل دانشآموزان با طبیعت و درک عمیقتر از مفاهیم علمی و حفاظت از محیط زیست فراهم میآورد.
با توجه به تغییرات سریع فناوری و نیازهای بازار کار، توانمندسازی هنرآموزان به یکی از اولویتهای اصلی وزارت آموزش و پرورش تبدیل شده است. این برنامهها شامل دورههای تخصصی متناسب با رشتههای مختلف و دورههای عمومی مشترک برای آشنایی با فناوریهای نوین و روشهای تدریس روزآمد است.