در گفت‌و‌گو با آنا مطرح شد

کاهش اقبال کنکوری‌ها به کتاب‌های تستی

کاهش اقبال کنکوری‌ها به کتاب‌های تستی
یکی از کارشناسان تحصیلی معتقد است، موسسات کنکوری نه‌تنها محدود نشده‌اند بلکه با تغییر مسیر، فعالیت خود را از منابع تستی به سمت آزمون‌ها و کتاب‌های تشریحی سوق داده‌اند؛ تغییری که در پی تمرکز بیشتر دانش‌آموزان بر امتحانات نهایی شکل گرفته و حالا بازار آموزش را دگرگون کرده است.

محمد جهانشاد، یک مشاور تحصیلی و دارای دکترای مدیریت، با اشاره به تأثیر مصوبه جدید کنکور و نقش معدل در پذیرش دانشگاهی، معتقد است کاهش چاپ کتاب‌های تستی تنها به این مصوبه محدود نمی‌شود. جهانشاد نیز نظر خود را این چنین بیان کرد: تغییر رویکرد دانش‌آموزان به سمت تمرکز بر امتحانات نهایی و تشریحی، عامل اصلی کاهش استقبال از منابع تستی بوده است. حالا بسیاری از انتشارات، در کنار کتاب‌های تستی، بسته‌های تشریحی را نیز عرضه می‌کنند تا بازار جدید را در اختیار بگیرند.

بازار آموزش در حال پوست‌اندازی است

جهانشاد با اشاره به سهم بالای کتاب‌های آموزشی در بازار نشر کشور گفت: حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد کل کتاب‌های منتشرشده در ایران مربوط به حوزه آموزش است. تغییر مسیر در این بخش، بخش بزرگی از اقتصاد آموزشی کشور را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

او افزود: در دو سال اخیر، دانش‌آموزانی بودند که با رتبه‌های متوسط در کنکور، به‌واسطه نمرات امتحان نهایی توانستند به دانشگاه‌های معتبر راه پیدا کنند. این تجربه‌ها باعث شده دانش‌آموزان به‌طور طبیعی تمرکز خود را از تست‌زنی صرف، به یادگیری تشریحی تغییر دهند.

موسسات کنکوری محدود نشده‌اند، بلکه تغییر مسیر داده‌اند

جهانشاد تأکید کرد که فعالیت موسسات کنکوری نه‌تنها کاهش نیافته، بلکه مسیرشان تغییر کرده است: تا چند سال پیش، تعداد موسساتی که آزمون تشریحی برگزار می‌کردند بسیار محدود بود. اما حالا بیش از ۸۰ درصد آنها در کنار آزمون‌های تستی، آزمون‌های تشریحی نیز برگزار می‌کنند. این تغییر، حاصل نیاز واقعی دانش‌آموزان و تطبیق با شرایط جدید آموزشی است.

او در ادامه به مسئله عدالت آموزشی اشاره کرد و گفت: کیفیت آموزش در مدارس مختلف کشور یکسان نیست. این تفاوت‌ها در مناطق مختلف، به‌ویژه در مناطق محروم، باعث شده عدالت آموزشی به‌درستی محقق نشود. مسئولان باید برای این شکاف فکری جدی کنند.

تصحیح امتحانات نهایی نیازمند افراد متخصص است

جهانشاد با انتقاد از نحوه تصحیح برخی امتحانات نهایی گفت: در برخی موارد، تصحیح برگه‌ها توسط افراد غیرمرتبط انجام شده که این مسئله نگران‌کننده است. مثلاً در درس زبان، چهار نمره از بیست نمره کاملاً وابسته به نظر مصحح بوده و نمی‌توان صرفاً با کلید پاسخ‌نامه نمره داد. این یعنی تخصص مصحح در تعیین نمره بسیار مهم است.

او افزود: در برخی مدارس، مشاهده شده که تصحیح برگه‌ها به معلمانی سپرده شده که تخصص مرتبط با درس را ندارند. این موضوع، به‌ویژه در دروسی که نیاز به تحلیل و ارزیابی دقیق دارند، می‌تواند به نمره‌گذاری ناعادلانه منجر شود و آینده‌ی دانش‌آموز را تحت‌تأثیر قرار دهد.

دو چالش اساسی در مسیر اصلاحات آموزشی

در پایان، جهانشاد دو چالش اصلی را مطرح کرد: اول، نبود عدالت آموزشی در سطح ملی که باید اصلاح شود. دوم، نحوه تصحیح امتحانات نهایی که گاه می‌تواند آینده یک دانش‌آموز را تحت‌تأثیر قرار دهد. اینها دغدغه‌های واقعی دانش‌آموز، معلم و مشاور هستند نه شعار‌های اغراق‌آمیز.

انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب
رسپینا