کاهش محسوس چاپ کتابهای تستی در پی اجرای مصوبه تأثیر معدل
اجرای مصوبه تأثیر معدل و سوابق تحصیلی در کنکور، تأثیر مستقیم خود را بر بازار موسسات کنکوری گذاشته است. گزارشها نشان میدهد حجم چاپ کتابهای تستی کاهش یافته و ناشران آموزشی برای جبران این تغییر، به سمت منابع تشریحی و آزمونهای نهایی حرکت کردهاند.
محسن زارعی، رئیس مرکز ارزیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش، به تازگی اعلام کرد که اجرای مصوبه تأثیر معدل و سوابق تحصیلی در کنکور موجب کاهش چاپ کتابهای کمکآموزشی شده و این موضوع نشان میدهد موسسات کنکوری دیگر نمیتوانند مانند گذشته با رویکرد انحصاری عمل کنند. به باور او، این موسسات ناگزیر شدهاند مسیر خود را با سیاستهای آموزش و پرورش هماهنگ کرده و به سمت همراهی با نظام تعلیم و تربیت رسمی حرکت کنند.
او همچنین تأکید کرد که مبنای طراحی امتحانات نهایی، کتابهای درسی است و نه منابع کمکآموزشی. به همین دلیل، همه دانشآموزان در شرایط برابر قرار دارند و موفقیت آنان صرفاً به دسترسی به کتابهای درسی وابسته است. در همین راستا، زارعی معتقد است حتی اگر موسسات به سمت تولید کتابهای مرتبط با آزمونهای نهایی حرکت کنند، نظام تعلیم و تربیت باید بتواند نقش هدایتگر خود را ایفا کند تا این فعالیتها در کنار آموزش و پرورش قرار گیرد و نه در برابر آن.
بر اساس ارزیابیهای ارائهشده، کاهش محسوس تولید کتابهای کنکوری و تغییر جهت موسسات آموزشی، نشان میدهد مصوبه تأثیر سوابق تحصیلی توانسته بر بازار کنکور اثر بگذارد و مسیر حرکت موسسات را از رقابت صرفاً تجاری به سوی همسویی با اهداف آموزش رسمی تغییر دهد.
کاهش چاپ کتابهای تستی؛ نتیجهی تغییر رویکرد دانشآموزان یا مصوبه تاثیر معدل؟
در پی انتشار خبری از سوی محسن زارعی، رئیس مرکز ارزیابی و تضمین کیفیت آموزش و پرورش، مبنی بر کاهش چاپ کتابهای تستی بهدلیل اجرای مصوبه تأثیر معدل در کنکور، اسماعیل خوشنود، مشاور و مدیر آموزش در یکی از شرکتهای دانشبنیان، در گفتوگویی به بررسی ابعاد این موضوع پرداخت.
خوشنود با تأکید بر اینکه کاهش استقبال از کتابهای تستی مربوط به تاثیر معدل در کنکور است گفت: این اتفاق بیشتر بهخاطر تأثیر معدل کتبی نهایی در نتایج کنکور بوده است؛ دانشآموزان حالا بیش از گذشته به سمت تمرکز بر آزمونهای نهایی و تشریحی حرکت کردهاند و همین موضوع باعث شده استقبال از منابع تستی کاهش یابد.
او در ادامه افزود: مصوبه تأثیر سوابق تحصیلی تا حدی توانسته فعالیت موسسات کنکوری را محدود کند، اما این موسسات با تغییر مسیر، آزمونهای تشریحی را نیز به برنامههای خود اضافه کردهاند و عملاً منبع درآمدی جدیدی برای خود ایجاد کردهاند.
خوشنود حرکت موسسات به سمت تولید کتابهای مرتبط با آزمونهای نهایی را تهدیدی جدی برای عدالت آموزشی دانست و گفت: در دهه ۷۰ منابع کنکور از کتابهای درسی تعریف میشد، اما از دهه ۸۰ به بعد، با ورود موسسات خصوصی، جهتگیری به سمت نکتهمحوری و تستزنی رفت. حالا هم با تشریحی شدن آزمونها، همان مسیر در حال تکرار است؛ با این تفاوت که شکل آن تغییر کرده، اما تهدید همچنان پابرجاست.
آزمونهای نهایی؛ سنگین، اما استاندارد
وی درباره استاندارد بودن آزمونهای نهایی اظهار کرد: آزمونهای سال گذشته، بهویژه آزمون زبان، بسیار سنگین بود، اما از نظر طراحی، مبتنی بر اهداف یادگیری کتابهای درسی بود و نه منابع بیرونی.
در پاسخ به این پرسش که چگونه میتوان موسسات خصوصی را در کنار آموزش و پرورش قرار داد، نه در برابر آن، خوشنود گفت: این موضوع شبیه بحث دلالی در فوتبال است؛ مافیای کنکور اجازه نمیدهد تربیت در کنار تجارت قرار گیرد. حذف کامل کنکور و موسسات آموزشی ممکن نیست، چون حدود ۷۰ درصد فضای تجاری آموزشی کشور در اختیار کتابهای تستی است. فرهنگسازی برای تقویت دانشگاههای مناطق محروم و ایجاد عدالت آموزشی در سراسر کشور باید در اولویت باشد. تا زمانی که تمرکز بر پایتخت باقی بماند، عدالت آموزشی در سطح ملی محقق نخواهد شد.

انتهای پیام/


