دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 تير 1395 - 14:53

عملکرد متخصصان زنان و زایمان در صدر شکایت‌های تخلفات پزشکی/کمبود پرستار علت اصلی وقوع تخلفات پزشکی

از قدیم الایام حرفه پزشکی یکی از مشاغل مهم و مقدس به شمار می‌رود به طوری که دانشجویان پزشکی پس از فارغ التحصیلی سوگند یاد می‌کنند که برای نجات بیماران فارغ از هر نوع تعصب نسبت به رنگ و نژاد و مذهب از جان و دل مایه بگذراند اما گویی در سال‌های اخیر برای برخی از پزشکان، منابع مالی و اقتصادی نسبت به سوگند پزشکی اولویت دارد و حتی برخی از پزشکان سوگند خود را فراموش کرده و به جای از خودگذشتی و فداکاری برای نجات جان بیماران و دردمندان از شرایط نامساعد روحی و روانی خانواده بیمار سوء استفاده می‌کنند.
کد خبر : 99654

مهرو ماهر، گروه اجتماعی خبرگزاری آنا: سالانه بسیاری از بیماران در هنگام طی روند درمانی در بیمارستا‌ن‌ها و یا هنگام مراجعه به پزشکان مورد قصور و کوتاهی قرار می‌گیرند به طوری که گاهی حتی به خاطر کوتاهی پزشکان به دردهای بیشتر و عمیق‌تری مبتلا می‌شوند. به عنوان مثال ماجرای صدرا زاهدی‌پور، پسری که برای بخیه کردن چانه اش به بیمارستان مراجعه کرده بود اما به دلیل نداشتن هزینه بیمارستان بخیه او توسط پزشک کشیده شد یا حتی اخیرا شایعاتی در مورد قصور پزشکی در روند درمانی عباس کیارستمی، کارگردان مشهور سینمای ایران نیز مطرح شد.


بر همین اساس دکتر محسن خلیلی، قائم مقام انتظامی سازمان نظام پزشکی در زمینه تعداد شکایات مردمی از کادر درمانی و پزشکان به خبرنگار آنا می‌گوید: شکایت‌های ارسالی از سوی سامانه 1690، وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی و مردم به سازمان نظام پزشکی بسیار متفاوت است به صورتی که پرونده های ما از قصور پزشکی، گرفته تا میزان تعرفه غیرقانونی، رفتار و اخلاق پرسنل درمانی را شامل می‌شود و این شکایت‌ها پس از ثبت در دادسرای انتظامی مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته و روند قانونی خود را طی می‌کند.


عمده شکایات در بخش بستری به ترتیب مربوط به متخصصان زنان و زایمان،جراحی و ارتوپدی و در بخش سرپایی نیز بیشترین شکایات مربوط به دندانپزشکان و پزشکان عمومی است، این را قائم مقام انتظامی سازمان نظام پزشکی می‌گوید و معتقد است نبود امکانات و تجهیزات پزشکی و همچنین نیروی انسانی یکی از دلایل اصلی خطاهای پزشکی محسوب می شود، زیرا به عنوان نمونه در بخش پرستاری با بیشترین خطاها مواجه هستیم، زیرا به دلیل تعداد کم نیروی انسانی بسیاری از پرستاران مجبورند به صورت دو شیفت کار کنند بنابراین مراقبت‌های لازم و ارائه خدمات درمانی قبل و بعد و در هنگام عمل به درستی به بیمار صورت نمی‌گیرد به همین خاطر در ارائه خدمات به برخی از بیماران کوتاهی می‌شود.


در حالی که پیش از این ایرج خسرونیا،‌ رئیس انجمن متخصصان داخلی و رئیس دادگاه بدوی سازمان نظام پزشکی جراحی های زیبایی و پلاستیک را در صدر تخلفات پزشکی اعلام کرده بود ، اما خلیلی معتقد است شکایت از جراحی زیبایی هیچ وقت در صدر گزارشات نبوده و شاید براساس تعداد عمل‌های جراحی صورت گرفته در این زمینه پیش‌تر چنین آمار و اطلاعاتی اعلام شده است چون در تهران تعداد جراحی‌های زیبایی بسیار زیاد است.


تشکیل 5 هزار پرونده در سازمان نظام‌ پزشکی


خلیلی با بیان اینکه سال گذشته 5 هزار پرونده در سازمان نظام‌ پزشکی تشکیل شده است، می افزاید: رسیدگی به پرونده‌ها در صورتی که به صورت سرپایی باشد به سرعت انجام می‌شود اما روند رسیدگی به شکایات در شهرستان های بزرگ زمان بیشتری را می طلبد زیرا پرونده باید در نوبت باشد و با توجه به اینکه از چه کسی و کجا شکایت شده و موضوع شکایت چیست نسبت به رسیدگی به آن پرونده اقدام می‌شود . البته حتی ممکن است شکایت از یک روستای کوچک به هیات عالی نیز برسد و شاید در حد بدوی در همان جا حکم یا منع تعقیب برخورد صادر شود، بنابراین میانگین زمانی ثابت و مشخصی برای رسیدگی به پرونده تعیین نشده است.


اخیرا چند مورد شکایت مادر باردار از قصور پزشکی متخصص زنان و کادر درمانی در شهرستان‌های کشور اتفاق افتاد و رسانه‌ای شد که حتی در یکی از موارد نوزاد نیز از دنیا رفت.


قائم مقام انتظامی سازمان نظام پزشکی در مورد علت تعداد بالای شکایت از متخصصان زنان و زایمان می‌گوید: باتوجه به اینکه متخصصان زنان تعداد بسیاری از پزشکان را تشکیل می‌دهند و با جان دو انسان در ارتباط هستند همچنین مادر و نوزاد بیشتر اعمالشان اورژانسی است و وزارت بهداشت امکان توزیع مناسب نیروهای متخصص سایر رشته ها را در مناطق جغرافیایی مختلف ندارد بر همین اساس در بخش زنان و زایمان شکایات بیشتری صورت می‌گیرد.


در بخش سرپایی هم با توجه به اینکه دندانپزشکی تعرفه پزشکی بالایی دارد و دیه دندان هم بالاست تعداد شکایات زیاد است. همچنین در بخش پزشکان عمومی نیز به دلیل اینکه تعداد بالایی پزشک عمومی داریم و تعداد مراجعه به آنان زیاد است به نسبت جمعیتی آمار بالایی از شکایت‌های مردمی را به خود اختصاص می‌دهد.


ثبت 80 شکایت تعرفه‌ای در استان تهران سال گذشته


علی فتاحی، معاون انتظامی سازمان نظام‌پزشکی کشور در مورد میزان محکومیت پزشکان می‌گوید: در دادسراهای عمومی آمار محکومیت پزشکان 40 درصد اما در نظام‌ پزشکی 42 درصد بوده است که همه به علت عارضه نبوده ، بلکه عوامل مختلفی در آن دخیل است.


فتاحی همچنین به میزان شکایت‌های رسیدگی‌ شده از سوی سازمان تعزیرات اشاره کرده و می‌گوید: سازمان تعزیرات حکومتی به شکایت تعرفه‌ای، عدم رسیدگی‌ها و مسائل بهداشتی رسیدگی می‌کند، به طوری که در سال 93 در استان تهران 18 هزار شکایت در این سازمان به ثبت رسیده است که 97 درصد آن مربوط به مراکز تولیدی و توزیع مواد غذایی، کارخانه ها و رستوران ها و تنها 2.3 درصد به کادر درمانی برمی‌گردد، همچنین 400 پرونده در استان تهران وجود داشت در حالی که 96 میلیون بار مراجعه درمانی در استان تهران سال گذشته ثبت شده است. همچنین یک میلیون بستری گزارش شده و فقط 80 شکایت تعرفه‌ای وجود داشته است.


بالاترین تعداد شکایات از بیمارستا‌ن‌ها و پزشکان تهران است


خلیلی، قائم مقام انتظامی سازمان نظام پزشکی نیز در مورد نحوه رسیدگی به شکایات مردمی از پزشکان و کادر درمانی می‌گوید: وقتی قصور پزشکی اتفاق می افتد بیمار یا از تیم درمان یا از جراح شکایت می‌کند که این موضوع در کمیسیون‌های پزشکی مورد رسیدگی و بررسی قرار می گیرد. بیشترین مسایل پزشکی‌ که در کمیسیون های پزشکی رسیدگی می‌شود مربوط به عوارضی است که در یک درمان علمی نباید ایجاد می‌شد و یا عوارض می بایست به صورت حداقل بوده باشد . این موضوع به ذات بیماری بستگی دارد زیرا زمانی که یک عارضه بیماری ایجاد می‌شود ممکن است در یک بیمار،‌پزشک 40درصد مقصر باشد و در یک بیمار سالمند مبتلا به دیابت و فشار خون قصور پزشک 10درصد شود، بنابراین این قصور براساس شرایط بیمار مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.


این مقام مسئول در سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه 40 تا 45 درصد شکایات در دادگستری و نظام پزشکی منجر به صدور کیفرخواست می شود، می‌افزاید: پس از صدور کیفرخواست، پرونده‌ها به هیات‌ انتظامی ارجاع می‌شود و بررسی‌ 50درصد از پرونده‌ها در دادگستری و نظام پزشکی نشان می‌دهد که عارضه ناشی از عوارض طبیعی بیماری بوده و قصور پزشکی محسوب نمی‌شود البته برخی از پرونده‌ها چندین مرحله کارشناسی شده و پس از آن رای نهایی از سوی دادگاه صادر می‌شود که باید توجه داشته باشیم هیات عالی انتظامی از رئیس یکی از قضات دیوان عالی کشور، رئیس پزشکی قانونی و رئیس هیات پزشکان در مرجع نظام پزشکی تشکیل شده است.


وی بالاترین تعداد شکایات را در تهران اعلام کرده و می‌گوید: چون بیشترین مراجعان درمانی کشور را در تهران دارد به همان نسبت نیز میزان شکایات از کادر درمانی و پزشکی تهران بیشتر است، البته در نقاط محروم کشور نیز به دلیل کمبود امکانات درمانی و بیمارستانی و پزشکی شکایت‌های زیادی از پزشکان داریم.


پزشکان متخلف چطور مجازات می شوند؟


مجازات‌های انتظامی پزشکان و شاغلان حرفه پزشکی شامل تذکر یا توبیخ شفاهی در حضور هیأت مدیره نظام پزشکی محل، اخطار و توبیخ کتبی با درج در پرونده نظام پزشکی محل، توبیخ کتبی با درج در پرونده نظام پزشکی و نشریه نظام پزشکی محل یا الصاق رای در تابلو اعلانات نظام پزشکی محل، محرومیت از اشتغال به حرفه های پزشکی و وابسته از سه ماه تا یکسال در محل ارتکاب تخلف، محرومیت از اشتغال به حرفه های پزشکی و وابسته از سه ماه تا یکسال در تمام کشور، محرومیت از اشتغال به حرفه های پزشکی و وابسته از بیش از یکسال تا پنچ سال در تمام کشور، محرومیت دائم از اشتغال به حرفه های پزشکی و وابسته در تمام کشور می شود.


همچنین هیات‌های بدوی و عالی انتظامی مجازند به جای اجرای حکم محکومیت در برخی موارد بر حسب در خواست محکوم علیه مجازات نقدی از حداقل پانصد هزار ریال تا حداکثر دومیلیون و پانصد هزار ریال متناسب با نوع تخلف از وی دریافت و به حساب سازمان نظام پزشکی محل اشتغال به حرفه پزشکی واریز کنند.


مردم بیمارستان‌های متخلف را به 1690 معرفی کنند


در برخی از صورتحساب‌هایی که در بیمارستان‌های دولتی و خصوصی به دست مردم داده می‌شود، قسمتی به نام سایر خدمات ذکر شده که در مقابل آن هزینه‌ای از بیماران گرفته می‌شود که این امر تخلف است زیرا باید صورت‌حساب هر بیماری واضح باشد و تمام خدمات ارائه شده در آن ذکر شود، اگر در صورت‌حساب بیماری مبلغی به عنوان سایر خدمات اخذ شود بیمار حق دارد که آن خدمات را به ریز از بیمارستان بگیرد و بیمارستان هم موظف است که در صورت ذکر سایر خدمات در صورت‌حساب پیوست خدمات را نیز داشته باشد در غیر این صورت آن بیمارستان متخلف است و مردم می‌توانند بیمارستان خاطی را از طریق سامانه 1690 به سازمان نظام پزشکی اعلام کنند.




انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته