دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
13 تير 1395 - 14:21

توضیحات واعظی درباره انتشار اطلاعات 20 میلیون مشترک یک اپراتور در فضای مجازی

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات توضیحاتی را درباره انتشار اطلاعات 20 میلیون مشترک یک اپراتور در فضای مجازی در صحن علنی پارلمان ارائه کرد.
کد خبر : 98801

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در نشست علنی امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی در سخنانی به ارائه گزارش عملکرد این وزارتخانه پرداخت و اظهار کرد: ما می‌خواهیم شبکه هوشمند داشته باشیم. پیش‌بینی می‌شود تا 5 سال آینده 5 میلیون اتصال به اینترنت را داشته باشیم.


وی افزود: جمهوری اسلامی ایران دارای یک درصد جمعیت جهان است لذا می‌توانیم یک درصد از سهم بازار جهانی در زمینه ارتباط را به خودمان اختصاص دهیم، دولت یازدهم تلاش می‌کند عقب‌افتادگی‌ها در حوزه ICT را به عنوان پیشران توسعه جبران کند، جا دارد از مجلس محترم تشکر و قدردانی کنم چراکه در اواخر سال 92 لایحه‌ای را به تصویب رساند که توانستیم طبق آن لایحه سرمایه‌گذاری‌هایی داشته باشیم که باعث شد بخش خصوصی هم سرمایه‌گذاری کند.


وزیر ارتباطات در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: در سال 1394 حدود 6 هزار و 400 میلیارد تومان سرمایه‌ گذاری شده که 78 درصد این رقم از منابع دولتی تامین شده است و ما این سیاست را ادامه خواهیم داد.


وی با اشاره به حجم بازار در حوزه ICT، تصریح کرد: امروز حدود 42 هزار میلیارد تومان حجم بازار در حوزه ICT است که پیش‌بینی می‌شود تا پایان برنامه ششم توسعه این رقم به 86 هزار میلیارد تومان افزایش یابد، دربنرامه پنجم توسعه و سندی که برای سیاست‌های کلان به ما ابلاغ شده قرار است رتبه بهتری در عرصه ICT داشته باشیم.


واعظی با بیان اینکه براساس آماری که اخیرا اعلام شده امسال به رتبه 96 ارتقا یافته‌ایم، اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب دستور دادند که شورای عالی فضای مجازی تشکیل شود که امیدوارم با تشکیل این شورا بسیاری از مشکلات در این حوزه برطرف شود، سیاست ما در وزارت ارتباطات این است که از تصدی‌گری وزارتخانه اجتناب کنیم، توسعه سامانه‌های هوشمند فرهنگی- اجتماعی، صیانت از مرزهای جمهوری اسلامی در فضای مجازی به عنوان مرزداری الکترونیک و توسعه محتوای مناسب، توسعه صادرات محصولات و خدمات ارتباطات و فناوری اطلاعات از جمله سیاست‌ها و اهداف وزارت ارتباطات است.


شرکت مخابرات براساس اصل 44 قانون اساسی به بحث خصوصی واگذار شده است،؛ وزارت ارتباطات مصوبات مجلس را با جدیت دنبال می‌کند اما انتظاراتی که جدیدا از وزارت ارتباطات مطرح می‌شود، در توان شرکت مخابرات ایران نیست اما اگر نقصی و جود داشته باشد، آمادگی رفع آن را داریم

واعظی همچنین تاکید کرد: ظرفیت شبکه ارتباط داخلی امروز به 4 هزار و 100 مگابیت در ثانیه رسیده است، تعداد مشترکین اینترنت از حدود 5 میلیون و 400 هزار نفر به 34 میلیون مشترک افزایش یافته است، این بدان معناست که تقریبا هر کسی در کشور به اینترنت نیاز دارد، به آن دسترسی دارد.


وزیر ارتباطات همچنین یادآور شد: یکی از سیاست‌های ما در وزارت ارتباطات کم کردن ترافیک بین‌الملل و افزایش ترافیک داخلی است، در ابتدای دولت یازدهم، 10 درصد از ترافیک داخلی و 90 درصد از ترافیک بین‌المللی استفاده می‌کردند اما امروز40 درصد از ترافیک داخلی و 60 درصد از ترافیک بین‌المللی استفاده می‌کنند که امیدواریم این میزان تا پایان دولت یازدهم به 50 درصد افزایش یابد.


وی ادامه داد: یکی از سیاست‌های ما در وزارت ارتباطات توجه ویژه به روستاهای کشور است، در ابتدای دولت یازدهم هیچ روستایی دسترسی به اینترنت نداشت اما الان 18 هزار روستا به شبکه اینترنت متصل شدند.


وزیر ارتباطات در ادامه سخنانش با اشاره به انتشار اطلاعات 20 میلیون مشترک یک اپراتور، گفت: دو و نیم سال قبل یکی از اپراتورها اطلاعات مشترکان خود را در اختیار یکی از نهادهای کشور گذاشته بود، آن زمان یکی از کارکنان این نهاد اطلاعات را به بیرون درز داده بود، در مقطع فعلی همان اطلاعات با روش دیگری در یک یاز کانال‌ها منتشر شد که ما سریع تماس گرفتیم و آن کانال را مسدود کردیم.


وزیر ارتباطات همچنین یادآور شد: توسعه زیرساخت‌های خدمات پستی برای کشور امر بسیار مهمی است، خوشبختانه در پست کشور تحولات بسیار خوبی پیش آمده است، پست با به وجود آوردن 22 خدمت جدید و همراه ساختن IT تلاش کرده همه مشکلات را در این بخش حل کند و از نظر درآمد 69 درصد رشد داشته‌ایم، امیدواریم پست بتواند سیاست‌های پیش‌بینی شده را انجام دهد.


وزیر ارتباطات همچنین با اشاره به بحث اقتصاد مقاومتی، گفت: در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی 6 پروژه تعریف شده که به دنبال اجرای این پروژه‌ها هستیم، پیشرفت در دو حوزه فناوری پژوهشگاه فضایی و پژوهشگاه IT می‌تواند به بخش‌های دیگر کشور کمک کند، پس از برجام تحولات بسیار خوبی در کشور به وجود آمده است، در عرصه تکنولوژی ارتباط قوی با دیگر کشورها فراهم کرده‌ایم، ما تلاش‌مان این است تا جایی که امکان دارد هم محصولات و هم شبکه‌هایمان را بومی کنیم.


وی با بیان اینکه در سال‌های گذشته حدود 120 هزار اپلیکیشن نوشته شده که مورد استفاده قرار گرفته است، گفت: امیدواریم در این حوزه با سرمایه‌گذاری که ایجاد شده، اشتغال به وجود آ‌وریم.


واعظی یکی از مسائل مهم پیش روی وزارت ارتباطات را ایجاد و توسعه شبکه ملی اطلاعات دانست و تاکید کرد: در شورای عالی فضای مجازی روی ایجاد این شبکه تاکید شده است، ما توانستیم شبکه ملی اطلاعات را تا حد قابل قبولی به و جود آوریم، این کار باعث می‌شود استفاده مردم از محتوای داخلی بیشتر شود، اگر در سال 92 حدود 5 درصد از کاربران با فیلترینگ مواجه می‌شدند امروز این رقم به نیم درصد رسیده است، تلاش می‌کنیم فیلترینگ هوشمند را انجام دهیم، حدود 200 میلیارد تومان اعتبار برای این منظور در نظر گرفته شده است که امیدواریم انجام شود.


وزیر ارتباطات همچنین تاکید کرد: شرکت مخابرات براساس اصل 44 قانون اساسی به بحث خصوصی واگذار شده است،؛ وزارت ارتباطات مصوبات مجلس را با جدیت دنبال می‌کند اما انتظاراتی که جدیدا از وزارت ارتباطات مطرح می‌شود، در توان شرکت مخابرات ایران نیست اما اگر نقصی و جود داشته باشد، آمادگی رفع آن را داریم.


وی تاکید کرد: یکی از برنامه‌های جدی ما در ارتباط با بحث اقتصاد مقاومتی استفاده از تولید محصولات و خدمات داخلی است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته