۰۱/ خرداد /۱۴۰۴
14:47 17 / 02 /1404

اهمیت آموزش دانش‌آموزان پیش‌دبستانی؛ حیاتی‌ترین دوره‌ رشد شناختی و اخلاقی

اهمیت آموزش دانش‌آموزان پیش‌دبستانی؛ حیاتی‌ترین دوره‌ رشد شناختی و اخلاقی
دبیرکل هیئت مؤسس دانشگاه آزاد گفت: فرآیند یادگیری در دانش‌آموزانی که دوره پیش‌دبستانی را نگذرانده‌اند به‌‌خصوص در مناطق دوزبانه به شکل معناداری با دیگران متفاوت است، به‌طور خاص، کودکان در این مناطق با چالش‌های جدی یادگیری مواجه می‌شوند که می‌توان با مداخله زودهنگام در دوره‌های پیش‌دبستانی آنها را حل کرد.

به گزارش خبرنگار آنا، مهدی نوید ادهم دبیرکل هیئت مؤسس دانشگاه آزاد اسلامی در نخستین همایش ملی تکنولوژی و تدریس، هم‌افزایی نوین در فرآیند یادگیری در دانشگاه آزاد اصفهان و چهارمین نشست هماهنگی معاونان امور مدارس دانشگاه آزاد اسلامی با تبریک اعیاد دهه کرامت و گرامیداشت هفته معلم با یادآوری اهمیت سرمایه‌گذاری بر آموزش پیش‌دبستانی و دبستان درراستای اجرای سند تحول دانشگاه آزاد

وی به تبیین جایگاه والای شهید مرتضی مطهری در منظومه فکری انقلاب اسلامی و نقش بنیادین این شهید در حوزه تعلیم و تربیت دینی پرداخت.

دبیرکل هیئت مؤسس دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر اهمیت هفته معلم که به نام شهید مطهری مزیّن شده، از شخصیت علمی و معنوی این استاد شهید به‌عنوان الگوی تمام‌عیار برای معلمان و مربیان یاد کرد و افزود: شهید مطهری نه‌تنها ایدئولوگ انقلاب اسلامی، بلکه نمونه‌ای کم‌نظیر از عالمی دینی، فیلسوفی نوپرداز و مربی‌ای مسئول‌محور است که اندیشه‌هایش همچنان زنده، پویا و قابل بهره‌برداری در نظام آموزشی کشور است.

نوید ادهم چند ویژگی برجسته شهید مطهری را مورد تأکید قرار داد و متذکر شد: نگاه سیستمی و عقلانی به دین، آگاهی به زمان، معنویت‌گرایی همراه با اخلاق، عدالت‌خواهی و مبارزه با استکبار، برخورد جدی با کج‌فهمی‌های دینی، ساده‌زیستی و مردم‌مداری، ایجاد پیوند عاطفی با نسل جوان، نگاه وحدت‌گرایانه و تقریب‌نگر و همچنین جهان‌شمولی اندیشه دینی از بارزترین ویژگی‌های شهید مطهری بود.

وی تأکید کرد: اگر خواهان تحولی بنیادین در نظام تعلیم و تربیت، به‌‌خصوص در حوزه دینی هستیم، باید معلمان، مدیران و حتی دانش‌آموزان را با اندیشه‌های این متفکر ژرف‌اندیش آشنا کنیم.

دبیرکل هیئت مؤسس دانشگاه آزاد اسلامی پیشنهاد کرد که باید یکی از منابع مطالعاتی جلسات مدیران و شورای معلمان، آثار شهید مطهری باشد و در این زمینه برنامه‌هایی تدوین شود که دانش‌آموزان با این اندیشه‌ها آشنایی داشته باشند.

اهمیت اجرای سند تحول بنیادین در دوره ابتدایی مدارس

نوید ادهم با بیان اینکه دوره کودکی به‌‌خصوص سنین پیش‌دبستان و دبستان، پایه‌ای‌ترین و حیاتی‌ترین دوره‌های رشد شناختی، ذهنی، عاطفی و اخلاقی هستند، ادامه داد: اگر قرار است آموزش و پرورش ما به یک نهاد واقعی تربیت‌محور تبدیل شود، باید سرمایه‌گذاری جدی و ساختاریافته‌ای در دوره ابتدایی انجام شود، چراکه بیش از ۶۰ درصد یادگیری مادام‌العمر انسان در همین دوره شکل می‌گیرد.

وی با اشاره به آسیب‌شناسی قشر کودکان پیش‌دبستانی و دبستانی و واقعیت‌هایی نگران‌کننده در برخی مناطق کشور همانند نرخ عدم دستیابی به حداقل استاندارد‌های یادگیری در درس‌های پایه مانند ریاضی خاطرنشان کرد: همین آسیب‌ها سبب شد در گذشته ارزشیابی توصیفی جایگزین شیوه سنتی نمره‌دهی شود تا از دلسردی و برچسب‌های منفی به دانش‌آموزان جلوگیری شود، بنابراین توجه جدی‌تر به مقطع پیش‌دبستانی در ساختار مدارس سما مورد انتظار تمامی مسئولان و دست‌اندرکاران مدارس است.

دبیرکل هیئت مؤسس دانشگاه آزاد اسلامی اضافه کرد: از مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی و مجموعه‌های وابسته تقاضا دارم پیش‌دبستانی را در کانون برنامه‌ریزی خود قرار دهند، سرمایه‌گذاری در این بخش اقتصادی‌ترین سرمایه‌گذاری آموزشی و پرثمرترین اقدام برای آینده فرهنگی کشور است.

نوید ادهم، خواستار پیشنهاد شکل‌گیری شورایی در مدارس شد و بیان کرد: برای مطالعه و بررسی کتاب‌های محوری در حوزه تعلیم و تربیت، به‌‌خصوص آثار شهید مطهری در برنامه‌ریزی درسی بررسی‌ها و اقدامات لازم را انجام دهید تا توسعه فکری و تربیتی در مدارس جنبه عملیاتی پیدا کند.

وی با تأکید بر نقش بنیادین آموزش در سال‌های ابتدایی به‌‌خصوص پیش‌دبستان تبیین کرد: فرآیند یادگیری در دانش‌آموزانی که دوره پیش‌دبستانی را نگذرانده‌اند، به‌‌خصوص در مناطق دوزبانه، به شکل معناداری با دیگران متفاوت است، به‌طور خاص، کودکان در این مناطق با چالش‌های جدی یادگیری مواجه می‌شوند که می‌توان با مداخله زودهنگام در دوره‌های پیش‌دبستانی آنها را حل کرد.

دبیرکل هیئت مؤسس دانشگاه آزاد اسلامی با ارجاع به نظریات اندیشمندان برجسته‌ای همچون «جان دیویی» و «پیاژه» و همچنین دیدگاه‌های اقتصادی چهره‌هایی مانند «مرکل» (صدراعظم سابق آلمان) و «داگلاس نورث» و «آمارتیا سن» (برندگان جایزه نوبل)، تأکید کرد: کشور‌های توسعه‌یافته، رشد خود را مدیون سرمایه‌گذاری در دوره‌های ابتدایی و پیش‌دبستانی هستند.

نوید ادهم درباره سند تحول بنیادین آموزش و پرورش عنوان کرد: مدرسه باید تربیت‌محور باشد؛ به‌طوری‌که در همه‌ی ساحت‌های شش‌گانه‌ی تربیت، مبحث تعلیم و تربیت توأمان اجرا شود. همچنین اجرای موفق سند تحول بنیادین، نیازمند تمرکز بر آموزش پیش‌دبستانی و دبستان است.

وی، اهداف سند را شامل ارتقای کیفیت، توسعه مهارت‌های زندگی، تقویت هویت اسلامی - ایرانی، تحول در محتوا و روش‌ها و تربیت دانش‌آموز در تراز جمهوری اسلامی عنوان کرد و ظرفیت‌های منحصر به‌فرد مدارس سما را در نکاتی مانند بهره‌مندی از استادان  دانشگاهی و تجربیات علمی، داشتن زیرساخت‌های علمی-پژوهشی و برخورداری از انعطاف‌پذیری ساختاری و تصمیم‌گیری برشمرد.

دبیرکل هیئت مؤسس دانشگاه آزاد اسلامی، پیشنهادهای اجرایی برای مدارس سما را عنوان و مطرح کرد: لازم است سرمایه‌گذاری در توانمندسازی معلمان از طریق آموزش معلمان در دوره‌های حضوری، مجازی، بازدید‌های آموزشی و ایجاد فرصت‌های مطالعاتی، توسعه زیرساخت‌ها با توجه به فناوری‌های نوین ازجمله هوش مصنوعی، کارگاه‌ها، آزمایشگاه‌ها، افزایش مشارکت والدین با ایجاد سازوکار‌هایی برای جلب همراهی خانواده‌ها و همچنین ارزیابی مستمر توسط رصد، پایش و بازخورددهی به‌منظور شناسایی نقاط ضعف و قوت نظام آموزشی مدارس به‌عنوان رکن تعلیم و تربیت صورت پذیرد.

نوید ادهم افزود: پرهیز از تقلید کورکورانه با بومی‌سازی تجربه‌های موفق نظام‌های آموزشی دیگر و با در نظر گرفتن تفاوت‌های فرهنگی ایران، توجه به معیشت معلمان با بهبود حقوق و رفاه معلمان و به‌منظور افزایش انگیزه، پرهیز از شتاب‌زدگی با برنامه‌ریزی دقیق و گام‌به‌گام در مسیر اصلاحات و ضرورت ارزیابی و بازبینی مداوم از طریق طراحی نظام ارزیابی موازی با هر طرح اجرایی برای پایش اثربخشی از نکات اصلی و راهبردی در مسیر اجرای سند تحول است.

وی با تأکید مجدد بر جایگاه حیاتی دوره ابتدایی، به‌‌خصوص پیش‌دبستانی اینگونه نتیجه‌گیری کرد: اجرای سند تحول بنیادین تنها با شناخت دقیق، برنامه‌ریزی جامع، اجرای هوشمندانه و ارزیابی مستمر امکان‌پذیر است. مدارس سما با توجه به امکانات و استقلال نسبی خود، می‌توانند به الگویی عملی برای تحقق سند تحول در نظام آموزش و پرورش کشور تبدیل شوند و مشارکت فعال خانواده‌ها، سرمایه‌گذاری بر روی معلمان و نگاه بلندمدت به آموزش، کلید رسیدن به این تحول هستند.

دبیرکل هیئت مؤسس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: چالش‌های مالی، مقاومت در برابر تغییر، کمبود نیروی متخصص، عدم رقابت‌پذیری برخی مدارس سما با سایر مدارس از تهدیدات و چالش‌های موجود در مدارس سماست.

انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب