لزوم کشف جنبههای پنهان فرضیات بدیهی تربیتی با پژوهش

به گزارش خبرنگار آنا، فاخته ماهینی عضو هیئت علمی گروه علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر در نشست تخصصی فریکونومیکس و مسئله تربیت با بیان اینکه فریکونومیکس بهعنوان یک واژه ابداعی توسط استیون لویت و استیون دوبنر به انگیزههای پنهان اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و عاطفی مربوط به ناهنجاریهای اجتماعی میپردازد، اظهار کرد: در حقیقت این نظریه به آنچه در نظر افراد عادی یا متخصصان، بدیهی به نظر میرسند، میپردازد.
وی با بیان این نکته که موضوع نشست برای نخستین بار در حوزه تعلیم و تربیت مطرح میشود، تشریح کرد: فریکونومیکس، معلمان، مدیران و والدین را به تفکر در انگیزههای پنهان اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی رفتارها دعوت کرده و اهمیت استفاده از دادههای تحقیقاتی موجود در برخورد با رفتار فرزندان، دانشآموزان و سایر افراد را نشان میدهد.
عضو هیئت علمی گروه علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر با پیشنهاد به دانشجویان درباره جستجوی فرضیات بدیهی تربیتی عنوان کرد: از طریق این پژوهش میتوان جنبههای پنهان فرضیات بدیهی تربیتی را با استفاده از دادههای پژوهشی آشکار کرد و به ازای هر مسئله به راهکارهای مناسب اندیشید و از آنها در مسیر تعلیم و تربیت فرزندان و نیز بهبود زمینه حرفهای خود بهره برد.
شناسایی استعدادهای کمتر دیدهشده دانشجویان با برگزاری کارگاه آموزشی
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی بوشهر و استاد مشاور کانون سیب دانایی نیز با اشاره به اهداف فعالیتی این کانون گفت: رشد استعدادها و تواناییهای دانشجویان در زمینههای علمی و مهارتی یکی از اولویتهایی است که نه تنها دانشگاه؛ بلکه جامعه بدان تأکید فراوان دارد از اینرو، برگزاری کارگاههای آموزشی با محور موضوعاتی نظیر مهارتهای ارتباطی، هنر، کارآفرینی، مدیریت استرس، خودشناسی و ... نقش مؤثری در شناسایی و پرورش استعدادهای کمتر دیدهشده دانشجویان ایفا میکند.
حسین دشتیعسکری با بیان اینکه از مهمترین آثار برگزاری دورههای آموزشی، توانمندسازی دانشجویان برای ایفای نقش فعال در جامعه و بازار کار است، ادامه داد: مهارتهایی نظیر تفکر خلاق، کار تیمی و مهارت حل مسئله در کنار آموزش رسمی، ابزاری کلیدی در مسیر موفقیت فردی و اجتماعی محسوب میشوند.
به گزارش آنا، این جلسه که بهصورت تعاملی و با مشارکت دانشجویان در بحث برگزار شد، راهکارهای فریکونومیکس را برای مسائل مربوط به رفتار دانشآموزان بررسی و همچنین دانشجویان با طرح سؤالهایی در این زمینه و نظرات تجربی خود را با یکدیگر به اشتراک گذاشتند.
انتهای پیام/