در گفت‌وگو با آنا تشریح شد؛

5 دستور عملیاتی برای ترویج نهج‌البلاغه؛ از تشکیل گروه‌های تحقیقاتی تا ایجاد محتوا‌های آموزشی و رسانه‌ای

5 دستور عملیاتی برای ترویج نهج‌البلاغه؛ از تشکیل گروه‌های تحقیقاتی تا ایجاد محتوا‌های آموزشی و رسانه‌ای
رئیس جشنواره امامت و مهدویت دانشگاه آزاد در استان البرز گفت: دبیرخانه استانی برنامه‌های جشنواره در راستای ترویج نامه 31 نهج‌البلاغه، 5 موضوع عملیاتی را در دستور کار دوره پنجم جشنواره قرار داده است.

حسین کلانتری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری آنا درباره موضوع نامه ۳۱ نهج‌البلاغه به عنوان محور برنامه‌های جشنواره پنجم امامت و مهدویت و برنامه‌‌های این دانشگاه در این راستا اظهار کرد: امام علی (ع) در نامه ۳۱ نهج‌البلاغه به فرزندش امام حسن مجتبی(ع)، علاوه بر بیان توحید، عظمت پروردگار، صفات الهی، هدف آفرینش، معاد و…، مهم‌ترین نیاز‌های زندگی مادی و معنوی انسان را مطرح می‌کند.

وی برخی از سرفصل‌های مهم نامه را تشریح و بیان کرد: خودسازى با یاد خدا، ضرورت یاد مرگ، توجه به حوادث روزگار، امر به معروف و نهی از منکر، تحمل سختی‌ها برای رسیدن به حق، صبر و استقامت، تلاش در راه کسب کمالات نفسانی جاودان، ضرورت بخشش مال و صدقه دادن، از حرص و آز برحذر بودن، شتاب در تربیت فرزند، روش تربیت فرزند، توکل، مطالعه تاریخ، معیارهاى روابط اجتماعى، تلاش در جمع آورى زاد و توشه و توجه به خویشاوندان سرفصل‌هایی از نامه حضرت به فرزندش است.

کلانتری ادامه داد: با توجه به موضوع نامه ۳۱ نهج‌البلاغه و اهمیت آن در مدیریت و رهبری، برنامه‌ریزی برای پنجمین دوره جشنواره امامت و مهدویت می‌تواند شامل چندین محور اصلی باشد که استان البرز نیز با توجه به تجارب ادوار گذشته برنامه موضوعی کتابخوانی نیایش با محور نامه ۳۱ نهج‌البلاغه و دعای مکارم الاخلاق را تعیین کرده است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز با بیان اینکه تاکنون جلسات هماهنگی به منظور برگزاری جشنواره پنجم برگزار شده است، گفت: دبیرخانه استانی برنامه‌ها، ترویج مفاهیم عدالت و مسئولیت‌پذیری را در دستور کار این دوره از جشنواره قرار داده است و در این بخش برگزاری کارگاه‌ها و نشست‌هایی پیش‌بینی شده است که در آن به بحث درباره عدالت اجتماعی و مسئولیت‌پذیری مدیران پرداخته شود. دعوت از کارشناسان و محققان برای ارائه مقالات و تجارب نیز در این زمینه نیز صورت خواهد گرفت.

آموزش و تربیت مدیران بر اساس آموزه‌های نهج‌البلاغه

وی با اعلام اینکه آموزش و تربیت مدیران بر اساس آموزه‌های نهج‌البلاغه هم در دستور کار دبیرخانه جشنواره در استان البرز قرار گرفته است، عنوان کرد: برگزاری دوره‌های آموزشی برای دانشجویان و اساتید در زمینه رهبری و مدیریت با تأکید بر اصول نهج‌البلاغه به ویژه آنچه در نامه ۳۱ مطرح شده است مد نظر قرار دارد.

کلانتری سومین دستور کار دبیرخانه جشنواره امامت و مهدویت در البرز را برگزاری مسابقات علمی و پژوهشی دانست و توضیح داد: علاوه بر مسابقه کتابخوانی نیایش که به صورت سراسری در میهن عزیز اسلامی برگزار خواهد شد، مسابقات پژوهشی با محور تجزیه و تحلیل نامه ۳۱ نهج‌البلاغه و بررسی تأثیر آن بر مدیریت و رهبری در جوامع معاصر نیز در سطح استانی برنامه‌ریزی شده است؛ چراکه این مسابقات می‌تواند به انگیزه‌گذاری و ایده‌پردازی بین دانشجویان کمک کند.

رئیس جشنواره امامت و مهدویت دانشگاه آزاد در استان البرز، تولید محتوا و تولیدات رسانه‌ای را یکی دیگر از دستورکارهای دبیرخانه جشنواره برشمرد و به آنا گفت: ایجاد محتوا‌های آموزشی و رسانه‌ای ازجمله ویدئوها، پادکست‌ها و مقالات علمی که به تبیین مفاهیم موجود در نامه ۳۱ بپردازند به عنوان یکی از مأموریت‌های اصلی کانون‌های فرهنگی دانشجویی در سال جاری تعیین شده است.

وی پنجمن دستور کار دبیرخانه را تشکیل گروه‌های تحقیقاتی عنوان و نشریح کرد: تشکیل گروه‌های تحقیقاتی برای بررسی تطبیق مفاهیم مدیریتی در نامه ۳۱ با چالش‌ها و مسائل روز مدیریت در جامعه توسط دانشکده فرهنگ و زندگی دانشگاه آزاد کرج نیز از جمله اقدامات در دستور کار این واحد دانشگاهی است.

تقویت ارتباط نسل جوان با ارزش‌های اسلامی و مهدوی

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج در پاسخ به این پرسش که جشنواره امامت و مهدویت با محور نهج‌البلاغه در قشر دانشگاهی و دانشجویی و دیگر اقشار جامعه چه تأثیری دارد؟ به آنا گفت: جشنواره‌ با محور نهج‌البلاغه می‌تواند تأثیرات مثبت و قابل توجهی بر قشر دانشگاهی، دانشجویی و دیگر اقشار جامعه داشته باشد. این جشنواره نه‌تنها رویداد دانشگاهی؛ بلکه حرکت فرهنگی در سطح جامعه خواهد بود. در این مرحله، تمرکز ما بر طراحی برنامه‌های خلاقانه و جلب مشارکت گسترده از نهاد‌های مختلف و اقشار مختلف جامعه بوده و هدف این است که این‌ رویداد به بستری برای تقویت ارتباط نسل جوان با ارزش‌های اسلامی و مهدوی تبدیل شود. 

کلانتری توضیح داد: جشنواره امامت و مهدویت با محور نهج‌البلاغه باعث افزایش آگاهی و دانش دانشگاهیان از مفاهیم و آموزه‌های این اثر ارزشمند می‌شود و این آگاهی می‌تواند به بهبود تفکر انتقادی و تحلیل اجتماعی در دانشجویان و دیگر اقشار جامعه منجر شود. از طرفی نهج‌البلاغه حاوی آموزه‌های اخلاقی و انسانی است که می‌تواند به تقویت ارزش‌های اخلاقی در جامعه کمک کند و می‌تواند به ترویج فضایل اخلاقی مانند صداقت، انصاف و همدلی بپردازد.

توسعه مهارت‌های هنری و فرهنگی دانشجویان و جوانان

وی با بیان اینکه جشنواره‌ها معمولاً فضایی برای گفت‌و‌گو و تبادل نظر فراهم می‌کنند، تشریح کرد: این امر می‌تواند به ایجاد تعاملات مثبت بین دانشجویان و دیگر اقشار جامعه منجر شود و به تقویت همبستگی اجتماعی و توسعه مهارت‌های هنری و فرهنگی دانشجویان و جوانان کمک کند. این مهارت‌ها می‌توانند در آینده به عنوان ابزار‌هایی برای بیان ایده‌ها و نظرات مورد استفاده قرار گیرند.

رئیس جشنواره امامت و مهدویت دانشگاه آزاد در استان البرز، یادآور شد: جشنواره‌هایی با محور متون دینی و فرهنگی می‌توانند به تقویت هویت فرهنگی و ملی افراد کمک کنند. این امر می‌تواند به ایجاد حس تعلق و افتخار به فرهنگ و تاریخ جامعه منجر شود. از طرفی دیگر برگزاری جشنواره‌ها می‌تواند انگیزه‌ای برای پژوهش و نوآوری در زمینه‌های مختلف مرتبط با نهج‌البلاغه باشد. این امر می‌تواند به تولید محتوای علمی و فرهنگی جدید کمک کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب
رسپینا