در گفت‌وگو با آنا تشریح کرد؛

شبیه‌سازی نتایج استراتژی مسیریابی UAV؛ اثرات مثبت بر نظارت هوایی و واکنش به بلایا

شبیه‌سازی نتایج استراتژی مسیریابی UAV؛ اثرات مثبت بر نظارت هوایی و واکنش به بلایا
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد با ارائه راهکار جدیدی برای بهبود مسیریابی در شبکه‌های وسایل نقلیه هوایی بدون سرنشین (UAV) گفت: روش ما از نظر مصرف انرژی ۳.۱۱ ٪، تاخیر ۵.۱۴ ٪ و طول عمر شبکه ۲.۲۵ ٪ نسبت به سایر روش‌ها بهتر است و این پیشرفت‌ها رویکرد ما را برای کاربرد‌های بلادرنگ ازجمله نظارت هوایی و واکنش در بلایا که سرعت انتقال داده بالا و صرفه‌جویی در مصرف انرژی را می‌طلبد، ایده‌آل می‌سازد.

به گزارش خبرنگار آنا، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی شبستر راهکار جدیدی برای بهبود مسیریابی در شبکه‌های وسایل نقلیه هوایی بدون سرنشین (UAV) در انتشارات نیچر ارائه کرد.

محمدعلی جبرئیل جمالی موفق شد راهکار جدیدی برای بهبود مسیریابی شبکه UAV ارائه کند.

در این مقاله که در انتشارات بین‌المللی نیچر انگلستان منتشر شده، پیشنهاد جدیدی برای بهبود عملکرد شبکه‌های وسایل نقلیه هوایی بدون سرنشین داده شده که در نوع خود بسیار مهم است.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شبستر در گفت‌و‌گو با خبرنگار آنا درباره این موضوع اظهار کرد: مسیریابی در شبکه‌های وسایل نقلیه هوایی بدون سرنشین (UAV) برای انتقال داده‌ مؤثر و عملکرد کلی شبکه بسیار مهم است، با این شرایط الگوریتم‌های مسیریابی UAV فعلی دارای تأخیر بالا، انتخاب مسیر ضعیف، مصرف بیش از حد انرژی و انعطاف‌پذیری محدود در تغییر توپولوژی‌های شبکه هستند.

جبرئیل جمالی متذکر شد: برای غلبه بر این محدودیت‌ها، این مقاله یک استراتژی مسیریابی جدید را پیشنهاد می‌کند که از الگوریتم پرش قورباغه مخلوط شده (SFLA) برای بهبود مسیریابی شبکه UAV استفاده می‌کند.

وی یادآور شد: با استفاده از یک رویکرد بهینه‌سازی دومرحله‌ای با درنظر گرفتن کیفیت خدمات (QoS)، برخلاف رویکرد‌های قبلی سیستم ما شناسایی عمومی را با بهره‌برداری محلی ترکیب می‌کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شبستر افزود: این روش ترکیبی Uav‌ها را قادر می‌سازد تا مسیر‌های خود را به صورت پویا تغییر دهند و به انتخاب بهترین مسیر حتی در محیط‌های با تغییرات سریع کمک می‌کند.

جبرئیل جمالی تبیین کرد: مکانیسم جستجوی مبتنی بر جمعیت خود سازگاری رویکرد پیشنهادی، همگرایی را تسریع می‌کند و ضعف مشترک موجود در الگوریتم‌های متاهوریستی سنتی یعنی حذف زودهنگام توقف را از بین می‌برد که تعیین‌کننده‌ اثربخشی آن است و با تنظیم مداوم الگو‌های مسیریابی UAV بسته به اقتصاد انرژی SFLA تضمین می‌کند که شبکه‌های UAV به طور مؤثر و به طور مداوم داده را انتقال دهند.

وی درباره روش کار خود گفت: براساس نتایج شبیه‌سازی، روش ما از نظر مصرف انرژی ۳.۱۱ ٪، تاخیر ۵.۱۴ ٪ و طول عمر شبکه ۲.۲۵ ٪ نسبت به سایر روش‌ها بهتر است و این پیشرفت‌ها رویکرد ما را برای کاربرد‌های بلادرنگ ازجمله نظارت هوایی و واکنش در بلایا که سرعت انتقال داده بالا و صرفه‌جویی در مصرف انرژی را می‌طلبد، ایده‌آل می‌سازد.

به گزارش آنا، این مقاله در مجله Scientific Reports انتشارات نیچر (NATURE) با درجه علمی Q۱ منتشر شده است.

جبرئیل جمالی عضو هیئت علمی گروه کامپیوتر و رئیس دانشکده هوش مصنوعی، فناوری‌های اجتماعی و پیشرفته دانشگاه آزاد اسلامی شبستر است که تاکنون مقالات متعدد بین‌المللی در مجلات معتبر جهانی منتشر کرده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب
رسپینا