۲۹/ فروردين /۱۴۰۴
در گفت‌وگو با آنا مطرح شد؛

ایران نهمین کشور صاحب دانش تولید بتن/ صرفه جویی ۴۰ درصدی مصرف قیر با بهره گیری از فناوری آسفالت گوگردی

ایران نهمین کشور صاحب دانش تولید بتن  صرفه جویی ۴۰ درصدی مصرف قیر با بهره گیری از فناوری آسفالت گوگردی
عضو هیات علمی دانشگاه امام حسین (ع)، گفت: با استفاده از گوگرد توانسته‌ایم آسفالتی بسازیم که تا ۴۰ درصد از مصرف قیر صرفه جویی خواهد شد و این ماده ارزان قیمت می‌تواند کیفیت و عمر آسفالت را تا ۴ الی ۵ برابر افزایش دهد؛ با این حال آسفالت تولیدی در سال جدید نه تنها افزایش قیمت نداشته، بلکه قیمت آن کاهش نیز یافته است.

محمد صالح لباف زاده در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری آنا، درخصوص زمینه سازی کشور در راستای توسعه فنون و دانش روز دنیا و رقابت در تولید محصولات تا راهیابی به بازارهای جهانی، اظهار کرد: مقرر شده است که درصدی از قیر مورد استفاده در کشور از نوع اصلاح شده باشد که این شرکت موفق شده است این نوع قیر را تولید کند با این تفاوت که قیر اصلاح شده و قدرتمند تولید شده نه تنها قیمت ان افزایش نیافته است بلکه در سال جاری کاهش قیمت نیز داشته است.

عضو هیات علمی دانشگاه امام حسین (ع)، ادامه داد: زنجیره ارزش گوگرد یکی از شاخصه‌های توسعه یافتگی کشورهاست و ما از این مسئله کمتر بهره برده‌ایم، گوگرد بیشتر به صورت اسید سولفوریک استفاده می‌شود و این شیوه استفاده شاید به عنوان نشانه‌ای از تولید در راستای زنجیره ارزش نباشد، چون مهم محصول نهایی گوگرد است. در کل محصول نهایی گوگرد در دو کلاس اصلی قرار می‌گیرد که به عنوان سیمان‌های گوگردی و یکی هم به عنوان افزودنی‌هایی که در تولید آسفالت استفاده می‌شود، قرار می‌گیرد و به عنوان جایگزینی برای قیر محسوب می‌شود.

ماده ارزان قیمت می‌تواند کیفیت و عمر آسفالت را افزایش دهد؟

مدیر کل اسبق امور دانش آموختگان سازمان امور دانشجویان وزارت علوم، تاکید کرد: با استفاده از گوگرد تا ۴۰ درصد از مصرف قیر صرفه جویی خواهد شد و این ماده ارزان قیمت می‌تواند کیفیت و عمر آسفالت تا ۴ الی ۵ برابر افزایش دهد. به مانند همین استفاده از گوگرد در مورد سیمان هم وجود دارد؛ در مناطق کشور ما مانند جنوب کشور و یا غرب کشور سازه‌های بتنی در معرض شرایط محیطی مهاجم هستند و تقریبا عمر مفید سازه‌های ما در جنوب کشور و در بالای تراز ۱۴۹ متر به دلیل پدیده ذوب و یخندان اکثر زیرساخت‌های بتنی به شدت پایین است. این سازه‌ها در پی عوامل مهاجم محیطی پس از مدتی از بین خواهد رفت و هزینه‌های گزافی را به کشور ما تحمیل خواهد کرد.

وی در ادامه اظهار کرد: فقط در حوزه جنوب کشور ما سالیانه حدود ۳ میلیارد دلار خسارت به زیرساخت‌های کشور وارد می‌شود که عدد بسیار بزرگی و تقریباً معادل یک سوم بودجه عمرانی کشور و معادل سه برابر بودجه آموزش عالی کل کشور هست و ما هر ساله این خسارت پرداخت می‌کنیم.باید توجه داشت که این مسئله در مجموعه‌های پالایشگاهی و نفتی هم هست. به عنوان مثال چند ماه پیش بازدیدی از اسکله ماهشهر داشتیم که این نوع آسیب در اسکله به شدت مشهود بود.

خسارت خاموش را هیچ مسئولی بر عهده نمی‌گیرد؛ چرا که آستانه خوردگی و خرابی زیرساخت‌های کشور تقریباً یکی یا دو نسل بعد از مدیری است که این زیرساخت را تولید کرده است

مدیر کل اسبق امور دانش آموختگان سازمان امور دانشجویان وزارت علوم، تصریح کرد: به هر حال این معضلی هست که ما در جنوب و غرب کشور داریم؛ حتی نیوجرسی‌هایی که شاید به چشم نیاید نیز در همه مسیر‌های کشور و بالای تراز ۱۴۰۰ مشکل دارند؛ به عنوان مثال الان آزادراه تهران شمال ۴۰ کیلومتری که اجرا شده دوبار کل نیوجرسی دچار آسیب شده و ترمیم کرده، اما مجدد مشکل دارند. نیوجرسی‌ها برای وزارت راه سالیانه ۱۰۰۰ میلیارد تومان هزینه دارد که این هزینه تقبل می‌شود تا این حفظ‌ها را تعویض و این پول ملت است. همه دولت‌های ما تلاششون این هست که رفاه افراد رو با افزایش درآمد یا حل بکنند در صورتی که هیچ دولتی تلاش نمی‌کند که با کاهش هزینه‌های معشیت و رشد کشور را تأمین کنیم.

گوشتیران
قالیشویی ادیب

ساخت بتن هایی با عمر مفید چند برابری و مقاوم به اسید!

عضو هیات علمی دانشگاه امام حسین (ع)، در ادامه گفت: عمر مفید روسازی‌ها در ایران علی رغم طراحی‌های ۱۵ ساله، در نهایت بین ۳ تا ۵ سال هست، در اینجا می‌توان گفت که محصولی که بتواند این عمر را افزایش دهد، قطعاً می‌تواند هزینه‌های دولت را کاهش بده؛ در همین راستا چه در حوزه آسفالت سازی و چه حوزه‌های بتن‌های گوگردی تلاش‌هایی انجام شده است و هم اکنون بتن‌هایی ابداع شده‌اند که در مقابل اسید شرایط محیطی نمکی بسیار مقاوم هستند.

لباف زاده اظهار کرد: نکته بعدی این هست که این فناوری که ما به آن دست پیدا کردیم، توسعه آن تقریبا هشت نه سال طول کشید با یک کار تیمی از دیسیپ‌های مختلف به نتیجه رسیدیم، اما این تکنولوژی تنها در اختیار حدود ۸ تا کشور دنیاست. یعنی ما می‌تونیم با افتخار بگوییم نهمین کشور دنیا هستیم که دانش تولید بتن و آسفالت گوگردی را به طور کامل در اختیار داریم.

وی با اشاره سطح بالای مورد استفاده در این تکنولوژی گفت: شرکت شل انگلستان، شرکتی روسی، شرکت توتال فرانسه، شرکت استارت امریکا، ماروت لهستان و شرکت آرامکو که جملگی در حوزه‌های نفتی سرآمد هستند؛ صاحب این تکنولوژی هستند و به هیچ عنوان اطلاعاتی از آن بیرون نمی‌دهند، محل درآمد خاصشون هست، اما در این بین ما چه برای تولید محصول که دانش پایدارسازی و پلیمر کردن گوگرد است، از صفر تا صد خودمون توانستیم ابداع کنیم و به نتیجه برسیم.

مدیر کل اسبق امور دانش آموختگان سازمان امور دانشجویان وزارت علوم، تاکید کرد: نکته بعد تجهیزات و خط تولید این فناوری بود، یعنی ما در کنار تولید محصول عملاً مجبور شدیم خط تولیدی آن را نیز بسازیم که هم اکنون به صورت نیمه صنعتی و صنعتی تولید شده و با جذب سرمایه گذاری در سال گذشته انجام شد، ظرفیت تولید ما در حوزه آسفالت ساعتی ۱۰ تن هست که عملاً مصرف ۱۰ تن گوگردم را در پی خواهد داشت.

انتهای پیام/

ارسال نظر