۰۹/ فروردين /۱۴۰۴

تحول در آموزش با محتوای چندرسانه‌ای و هوش مصنوعی

تحول در آموزش با محتوای چندرسانه‌ای و هوش مصنوعی
رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، از افزودن بیش از ۹۵۰۰ قطعه چندرسانه‌ای به کتاب‌های درسی و گنجاندن مفاهیم اولیه هوش مصنوعی در پایه‌های ششم تا هشتم خبر داد.

حجت‌الاسلام علی لطیفی، رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری آنا از برنامه‌های جدید این سازمان برای تحول در محتوای آموزشی خبر داد.

وی با اشاره به کاهش علاقه دانش‌آموزان به مطالعه کتاب‌های درسی و گرایش آنها به استفاده از گوشی‌های هوشمند، گفت: ما برای جذب دانش‌آموزان به محتوای آموزشی، بیش از ۹۵۰۰ قطعه چندرسانه‌ای شامل فیلم، موشن گرافیک و صوت به کتاب‌های درسی اضافه کرده‌ایم. این محتوا‌ها از طریق کیوآرکد‌های موجود در کتاب‌ها در دسترس دانش‌آموزان قرار می‌گیرد و به عنوان مکمل آموزشی استفاده می‌شود.

استفاده از فناوری‌های نوین در آموزش

لطیفی افزود: با توجه به تغییرات سریع فناوری و علاقه دانش‌آموزان به استفاده از ابزار‌های دیجیتال، ما از طریق شبکه شاد نیز محتوا‌های آموزشی متنوعی را در قالب کانال‌ها و گروه‌های آموزشی ارائه می‌دهیم. این محتوا‌ها به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا در کنار کتاب‌های درسی، از روش‌های نوین آموزشی نیز بهره‌مند شوند.

تغییرات دوره‌ای در کتب درسی

گوشتیران
قالیشویی ادیب

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در مورد تغییرات محتوای کتاب‌های درسی توضیح داد: تغییرات در کتب درسی به صورت دوره‌ای و معمولاً هر ۵ تا ۱۰ سال یک‌بار انجام می‌شود. این رویکرد نه تنها در ایران، بلکه در نظام‌های آموزشی موفق جهان نیز رعایت می‌شود. تغییرات سریع و سالانه در محتوای کتاب‌های درسی نه امکان‌پذیر است و نه منطقی، چرا که برخی مفاهیم پایه مانند ریاضیات، علوم و ادبیات نیاز به ثبات دارند.

برنامه‌ریزی برای سال‌های ۱۴۰۴ و ۱۴۰۵

لطیفی از برنامه‌ریزی‌های جدید سازمان پژوهش برای سال‌های ۱۴۰۴ و ۱۴۰۵ خبر داد و گفت: ما در حال تهیه نقشه‌های محتوایی جدید هستیم که پس از تصویب در شورای عالی آموزش و پرورش، از سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۵ اجرایی خواهد شد. این تغییرات بر اساس نیاز‌های روز دانش‌آموزان و پیشرفت‌های فناوری طراحی شده‌اند.

آموزش هوش مصنوعی در کتاب‌های درسی

وی همچنین از گنجاندن مفاهیم اولیه هوش مصنوعی در کتاب‌های کار و فناوری پایه‌های ششم تا هشتم خبر داد و گفت: با توجه به اهمیت روزافزون هوش مصنوعی در جهان امروز و نیاز دانش‌آموزان به آشنایی با این فناوری، ما مفاهیم اولیه هوش مصنوعی را در کتاب‌های درسی گنجانده‌ایم. این تغییرات با مطالعه تجربیات کشور‌های دیگر و تطبیق آن با نیاز‌های آموزشی ایران انجام شده است.

نقش معلمان در تحول آموزشی

لطیفی بر نقش کلیدی معلمان در جذب دانش‌آموزان به مطالعه و یادگیری تاکید کرد و گفت: با وجود تغییرات در محتوای کتاب‌ها، نقش معلمان در ایجاد فضای آموزشی جذاب و موثر بسیار مهم است. روش‌های تدریس و تعامل معلمان با دانش‌آموزان می‌تواند تأثیر بسزایی در علاقه‌مندی آنها به یادگیری داشته باشد.

انتهای پیام/

ارسال نظر